Beyond Recognition

Beyond Recognition (originele compositie)

Op dit moment wordt de aarde bestuurd door een aantal onvoorspelbare narcistische wereldleiders die voortdurend roekeloze risico's nemen. Met hun 12.000 kernwapens zijn ze in staat om in ÊÊn keer al het leven op aarde uit te roeien. Sommigen van hen bedreigen elkaar op dit moment openlijk met het gebruik van kernwapens. Laten we hopen dat dit scenario nooit realiteit wordt. Met dit stuk wilde ik het (onaangename) gevoel beschrijven als alles in een keer onverwacht on hold komt te staan.

Gebruikte instrumenten:
Arp 2600
Akai MPC One
Roland V-synth
Moog Sirin
Acces Virus Snow

Opname: Bitwig Studio

Hoop dat je hem kunt waarderen :-)

Best zware kost, maar weer een mooie muziekcollage.
Dank je wel Peter 👍👍👍. Het is inderdaad best zware kost. Helaas houd dit thema me in mijn hoofd bezig, dus ik wilde het als een soort protestsong omzetten naar muziek en beelden. Kan me voorstellen dat men daar een naar gevoel aan overhoud.

mooi samengesteld, doet me kwa vibe wel een beetje aan gorillaz denken dat af en toe chille met een duistere boodschap

heb je de vocals zelf gedaan, samples ergens van of ai? ze waren in dat "muted" stuk rond de 2:30 wel ff een beetje raar

Hartelijk dank voor je commentaar Sander 👍👍👍 Ik ken zelf gorzillaz niet. Misschien eens naar luisteren.
Omdat ik dit soort vocals niet consistent bij elkaar kan schreeuwen (in mijn geval een mislukking) heb ik mijn lyrics ingevoerd in AI en de zanglijn geript. De muziek heb ik uiteraard wel helemaal zelf gemaakt. Het wegdraaien van vocals rond 2:30 is een bewuste actie om deze gaande weg naar de achtergrond te verplaatsen en de aandacht meer naar het instrumentele deel te verplaatsen. Deze techniek pas ik vaker toe in mijn muziek.

Super dat je hem kunt waarderen Andreos 👍👍👍

Dat het geschetste scenario best wel eng overkomt kan ik me heel goed voorstellen. Veel mensen kijken liever weg.
Ik heb er zelfs even over getwijfeld of ik de track/video wel zou publiceren want het niet bepaald een populair thema.

Groetjes LI

Zoals altijd weer GEWELDIG met hoofdletters. Je wordt er helemaal in gezogen. zowel qua beeld als geluid. Cool hoe de muziekcollages langzaam in elkaar overvloeien. De vintage stringsynth klanken in het begin zijn bovenal erg mooi. Het heeft over het algemeen wel een vintage jaren '80 vibe die ik kan waarderen. De AI stem had van mij niet gehoeven. Iets te schreeuwerig Amerikaans zegmaar, maar da's smaak.

Over het thema: Als kind was ik omringd door een aantal actievoerende volwassenen en hun kinderen, die waarchuwden voor het einde van de mensheid door atoombommen. Er kwamen demonstraties tegen kruisraketten en tegen atoomschuilkelders. Het werd met zoveel overtuiging uitgedragen dat het einde der tijden onherroepelijk nabij was, dat ik als kind concudeerde dat ik waarschijnlijk nooit ouder dan 30 zou worden en dat heeft deels een stempel gedrukt op m'n verdere ontwikkeling en op leerprestaties e.d. Nihilisme in het denken is niet bepaald bevordelijk voor je ontwikkeling zegmaar. Tot ik de tegenboodschap hoorde dat je beter wÊl kernwapens kan bezitten als natie, omdat een aanval op jou de onvermijdelijk annihalation van de vijand betekent, waardoor niemand het ooit in z'n hoofd zal halen om zo'n soort oorlog te ontketenen. Dat vond ik een aannemelijke "geruststelling" die wellicht best een eeuwtje of wat zou kunnen standhouden (tot een idioot in de verre toekomst wÊl op die knop drukt) en vanaf dat moment vond ik die actievoerende volwassenen een stel onnadenkende sukkels, want die atoomwapens waren er toch wel en ze waren ook in de handen van "de vijand".
En nu – anno 2026 – laait dat gevaar opnieuw op en hebben we wereldleiders die het geen moer interesseert wie er wel niet lijden of sterven, zelfs niet als dat hun "eigen" volk is. Narcisten en psychopaten dus, en dat maakt dat de kaarten weer anders zijn geschud, met hier en daar een joker ertussen. Ik concludeer tegenwoordig – als volwassene – dat je daar beter niet teveel over moet nadenken en beter vooruit kan plannen alsof je 90 wordt. Wel intussen een noodpakketje in huis, en er liever niet teveel bij stilstaan dus. De (kern)bom van het verhaal: Ik denk dat volwassenen soms niet beseffen wat een impact dit soort boodschappen maakt op (fijnbesnaarde) kinderen die nog een heel leven voor zich hebben (als het goed is tenminste :erm: ) Tegelijkertijd moet er ook draagvlak zijn voor het voorkomen van allesverwoestende oorlogen. Ingewikkelde kwestie...

Laatst gewijzigd:
.Zoals altijd weer GEWELDIG met hoofdletters. Je wordt er helemaal in gezogen.
Hartelijk dank voor je mooie reactie Dorian. 👍👍👍
Het is inderdaad geen thema voor kinderen. Die moeten de hoop op een leuk leven voor ogen houden.

Anderzijds wonen mijn kinderen en wijzelf op een steenworp afstand van het complex van de Allied joint Force Command Headquaters in Brunssum dat waarschijnlijk hoog op de lijst van potentiele doelen staat. Je hoopt het nooit, maar in tijden van oorlog een nucleaire oorlog maken we nul kans, met of zonder overlevingspakketje:D

Als ik een track van jou tegenkom weet ik dat het weer een beleving wordt, ga er altijd even voor zitten. De video kijk ik niet want dat leid me teveel af. En ook deze keer weer vreselijk goed gemaakt. Dat gitaargeluid in het eerste deel is echt waanzinnig knap gedaan. Die op het eind mag er ook wezen. Hoe doe je dat toch?
Mooie track weer hoor, dank voor het delen! :halleluja

Jaja, jij maakt er ook altijd weer een spektakeltje van hoor. Weer voorzien met mooi, mysterieus beeldmateriaal. Met 80's/kouwe oorlog vibes en dystopische sferen. Die stem is dus AI-generates? Zozo, nou dat laat maar weer zien hoe cool dat kan allemaal tegenwoordig. Wel is die helemaal mijn smaak. Ietwat Amerikaans/schreeuwerig, precies zoals Dorian hierboven zegt. Dat ervaar ik ook een beetje. Maar goed, das idd smaak.

Kan ik 'm waarderen? ABSOLUUT!

Back