Roland TR6S ervaringen, tips & tricks

Hylke

Nieuwkomer
Hoi :)

Voor mijn eerste echte post op dit forum wil ik graag de Roland TR6S Rhythm Performer met jullie bespreken!
TR8S gebruikers zijn ook uiteraard welkom ;)

De TR6S van Roland is het kleine broertje van de TR8S. Ze zijn uit precies hetzelfde hout gesneden, alleen is de 6S een stuk compacter en moet je het doen met wat minder tracks en knoppen.

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers! Wie weet leren we nieuwe dingen van elkaar?
Wat vinden jullie van de TR6S? Hoe gebruik jij de 6 tracks? Tips en tricks om de beperkingen te omzeilen?? Hoe en wanneer zet jij de TR6S in? Doe jij iets bijzonders met je TR6S? Favoriete truukjes? Favoriete gebruikers op youtube? Heb/gebruik je hem nog of ben je overgestapt?

Groetjes!

Zelf heb ik de TR6S nu dik een jaar, en het allerliefst zit ik ermee op de bank en gebruik ik het als groovebox. Meestal gebruik ik 3-4 tracks voor percussie en 2-3 tracks voor melodische stukken.
Ik heb tot zover alles met stock samples en engines gedaan.
Op gebied van percussie ben ik super tevreden, maar op gebied van melodie heb ik soms wat moeite. Je hebt bv. maar 1 lfo snelheid per patroon en 1 lfo per track, waardoor je keuzes moet maken. Je kunt natuurlijk ook motion recording gebruiken, maar ook hiervoor vind ik de mogelijkheden wat beperkt. Dan heb je altijd nog als optie om live aan de knoppen te draaien, en zodoende een track op te nemen. Hoewel de TR6S hier niet zo handig in is als de 8S omdat je maar 3 draaiknoppen hebt, vind ik het altijd wel een leuke uitdaging!
Om hem echt als groovebox in te zetten, komt ie net wat tekort vind ik, maar als drumcomputer in je setup is het denk ik echt een topper.

Ik vind de TR-6S erg tof. Alle klassieke x0x-geluiden, een hoop originele sounds, een FM engine en sample playback in een heel klein kastje dat relatief goedkoop is. Werkt nog op batterijen ook. Klinkt prima en gewoon super bruikbaar. Heb er jaren eentje gehad, en ik heb hem alleen maar weggedaan omdat hij door de komst van de TR-1000 overbodig geworden was.

Heb er jaren eentje gehad, en ik heb hem alleen maar weggedaan omdat hij door de komst van de TR-1000 overbodig geworden was
Oeff dat is de droom upgrade natuurlijk! Heb je in de tussentijd ook nog andere drumcomputers o.i.d. gehad of heeft de 6s je al die tijd tevreden gehouden?
Zit zelf inmiddels ook over een upgrade na te denken maar mijn budget is helaas niet zó ruim :P

Ik heb behoorlijk wat drumcomputers versleten en ik heb er op dit moment nog een aantal. Ze hebben bijna allemaal hun charmes en zwakkere punten. Hangt er ook vanaf wat je zoekt qua sound en workflow. Maar de TR sounds zijn altijd bruikbaar dus ik zou de TR-6S niet weg doen als je gaat upgraden (tenzij het een TR-8S of TR-1000 is. De TR-8S is een mooie upgrade maar tegelijk ook weer niet echt, want alle geluiden die de TR-8S heeft kun je ook uit de TR-6S halen). Iets van Elektron of Erica ernaast misschien? Een persoonlijke favoriet van mij is de Elektron Syntakt, maar ook een Erica LXR-02 is heel erg leuk en die is niet eens zo duur en heeft wel een heel eigen karakter. @MstrFX zou de Korg Drumlogue aanbevelen.

Ik ben enorm fan van de TR geluiden, het feit dat er zoveel in de 6s zitten, maakte ook dat ik voor die ben gegaan als eerste drumcomputer. Met de inst. FX kun je zó veel met alleen al 808 en 909 sounds doen.
Ik gebruik zelf nu meestal de saturator op percussie tracks voor het boosten/filteren van frequenties zodat elk geluid de benodigde ruimte krijgt. Als je voor harde rauwe sound wil gaan is de drive (+ compressor) ook echt om te smullen :duivels:

de TR geluiden zijn natuurlijk perfect voor alles 90s en dat is ook waar mijn hart ligt qua muziekstijlen.
Ik denk ook zeker dat het een keeper is, gewoon omdat de TR6S de originele geluiden erg goed nabootst vind ik.

Erica LXR-02 is heel erg leuk en die is niet eens zo duur en heeft wel een heel eigen karakter. @MstrFX zou de Korg Drumlogue aanbevelen.
Drumlogue sowieso een tijdje overwogen maar denk uiteindelijk tegen dezelfde beperkingen aan te lopen als bij de 6s. Dan past de 6s toch beter bij mij vanwege de klassieke roland sounds, denk ik.
Lxr02 nooit echt naar gekeken hiervoor, maar wauw wat een prachtig monster! Dat lijkt me nog een leuke om eens te proberen. :D

• Duimpje
Duimpjes: Nap
De tr6s was mijn 1e drumcomputer en ben nog steeds dol op dat ding. Hij is klein maar erg krachtig en veelzijdig. Toen ik de stap maakte naar de tr8s heb ik hem verkocht met de gedachte dat hij overbodig was geworden, maar uiteindelijk terug gekocht omdat ik de handzaamheid miste.

Hij maakt geen deel meer uit van mijn vaste setup maar gebruik hem graag mobiel in de woonkamer of op vakantie. Ik gebruik het echt 100% als drumcomputer en gebruik de mc101 en SP-404MKII als aanvulling hierop.

Wat ik mooi vind is uiteraard de standaard Roland geluiden en dat er verschillende voorgedefinieerde kits zijn. Ik kan live switchen tussen kits om varieties in en set aan te brengen. Dat er ook effecten op zitten maakt hem ook compleet.

Ik kan live switchen tussen kits om varieties in en set aan te brengen.
#tips&tricks ! Daar had ik nog nooit aan gedacht, ga er eens mee experimenteren :)

Vervult de tr8s in je setup ook de rol van een drumcomputer of zet je die ook anders in vanwege de extra tracks? Ik ben dus erg benieuwd of de tr8s beter als groovebox kan functioneren dan de 6s

TR's zijn niet echt heel goed met chromatisch (melodie). Het kan wel door semitones te p-locken, maar het is eerder een hack dan een feature. Dan kun je misschien beter naar een MC-101 of MC-707 kijken voor naast je TR-6S.

#tips&tricks ! Daar had ik nog nooit aan gedacht, ga er eens mee experimenteren :)

Vervult de tr8s in je setup ook de rol van een drumcomputer of zet je die ook anders in vanwege de extra tracks? Ik ben dus erg benieuwd of de tr8s beter als groovebox kan functioneren dan de 6s
Ik heb naast de tr8s ook de mc707 staan. Dus ook de tr8s gebruik ik puur als drumcomputer. Voordeel van meer tracks is voor mij dan echt het hebben aan aanvullende percussie instrumenten. En de tr8s heeft audio in + sidechain compression.

Zoals Nap al zegt is het niet ontworpen als groovebox. Je kunt wel samples laden maar echt melodien spelen ga ik niet eens aan beginnen. Soms laad ik wel effecten in om door een track heen te spelen, de tr6s kan dit ook maar dan offer je weer een instrument op.

Check overigens of je de laatste firmware hebt (te updaten via sd kaart). Er zijn veel verbeteringen aangebracht in de loop van de jaren en stabiliteit is ook verbetert.

Ik heb alle roland drummers al gehad maar de tr-6s verbaasde mij door de fun factor. Compact, speels, hele goede sounds voor weinig geld.
Altijd handig om in de buurt te hebben liggen imho. Ik heb geen zin in deep menu diven dus hou het graag simpel en dat gaat ook prima.
Ik gebruik hem nu vooral om externe hardware fx te testen. Plug n play aan de powerbank met usb.

TR's zijn niet echt heel goed met chromatisch (melodie). Het kan wel door semitones te p-locken, maar het is eerder een hack dan een feature.
Dit is ook mijn ervaring. Ik gebruik dan vaak de cheatsheet van youtuber Death Joy (onderaan toegevoegd). Werkt erg makkelijk op die manier :D Heb daarnaast ook nog vaak een cheatsheet voor toonladders, die moet ik ooit nog eens goed in m'n hoofd stampen.

Waar ik ook tegenaanloop op gebied van melodieën programeren, is het feit dat er maar 1 lfo snelheid voor je hele patroon is, en maar 1 lfo per track. Ook vind ik de opties die je kunt P-locken vrij gelimiteerd. Eigenlijk zijn dat voor mij de grootste beperkende factoren van het apparaat

cr: Death Joy
Roland_pitch_table_print.jpg

Dan kun je misschien beter naar een MC-101 of MC-707 kijken voor naast je TR-6S.
Mc707 heeft nu de tr8s vervangen op het lijstje van mogelijke upgrades! Samen met de digitakt mk2 zijn dat nu de twee grootste spelers.

Iemand ervaring met beide apparaten?

Heb jaren een tr6S gehad. Heel leuk ding. Wat ik erg waardeerde is dat je via USB meteen alle lossr sporen in je DAW kan opnemen (plus ook nog het stereo totaal van alle sporen met fx). Uiteindelijke verkocht omdat ik merkte dat ik met drums in ableton programmeren uiteindelijk makkelijker arrangementen bouw en bv step length varieer tussen segmenten.
MIsschien een open deur maar de laatste upgrade die ik gedaan heb geeft je een CR78. Dat zijn wel de betere software updates!
Ook hebben de verschillende X0X modellen ook eigen gedrag. Ik geloof dat er dingen zijn dat ald je OH en CH combineert je een andere sound krijgt ofzo of dat er standaard bepaalde choke groups zijn, ik weet het niet meer precies. Ik geloof dat Captain Pikant hier iets over had.
Als laatste, en dat heb ik nooit gedaan, maar je kan met een sd kaart er samples in stoppen.

Ik geloof dat er dingen zijn dat ald je OH en CH combineert je een andere sound krijgt ofzo of dat er standaard bepaalde choke groups zijn, ik weet het niet meer precies. Ik geloof dat Captain Pikant hier iets over had.
ja, iets met de 808 hihats tegelijk geeft je openclosed half er tussenin.

Mn eerste en enige drumcomputer, erg leuke x0x geluiden, idd handzaam op de bank aanklooien met een externe speaker. Met behoorlijk wat gehack (panning+reverse) lukt 4 individuele samples triggeren onder 1 kanaal:

Ik moet 'm weer eens aanslingeren idd 🙂👍

Laatst gewijzigd:
Ik heb de Digitakt II ook, maar ik zie (of gebruik) het meer als drumcomputer dan groovebox.

De x0x geluidjes zijn leuk, maar er zitten nog meer andere, beter geluiden in.
Vind de FM "model" geluiden die je voor de percussie krijgt ook super! Vooral voor het maken van m'n eigen kicks. Met de "model" geluiden kun je alle kanten op met genoeg gepruts. Jammer dat de je niet dezelfde opties krijgt bij de fm oscillators.
Alle geluiden met een L symbol (voor loop) zijn ook tof voor pads en drones.

Nog een tip: Als je drones wil maken van geluiden die niet het L symbool hebben, is een prima hack om elke step aan te zetten en gewoon genoeg delay (tape delay op S+M+L met W/F op lage depth heeft mijn voorkeur) en reverb er overheen te gooien :okdan:

Back