Iemand die zijn of haar ervaring tot dusver wil delen aangaande de Behringer BCR32?

Tboy

Stamgast
Na lang wachten lijkt het er toch van gekomen; de BCR32 is op de markt. Tot zover lees ik veel kritiek bijvoorbeeld mbt tot het ontbreken van een handleiding zowel op papier als digitaal, onbereikbaarheid van de website, maar dat is het wel zo'n beetje. Er moeten toch ook positieve ervaringen zijn?

Het probleem is dat uit de doos zowel de MIDI-DIN als de usb niet werken. Iemand heeft een toetscombinatie gevonden om de DINs te activeren, maar zo te lezen lukt dat niet iedereen. Het aantal positieve ervaringen is daardoor nog niet heel groot: van de weinige mensen die hem hebben, krijgt een deel hem ook nog eens niet aan de praat.

Het is mij gelukt om de MIDI-DINs aan te zetten, ik heb een poos met de Zaquencer kunnen spelen. Positief is dat dit eigenlijk wel prima werkt. Het is in grote lijnen trouw aan het origineel, dus de handleiding daarvoor is een prima leidraad. Met een monosynth op MIDI A en een drummachine op MIDI B kwam ik een heel eind en ik ben geen echt gekke dingen tegengekomen. Door de zure nasmaak heen krijg je nu dus al wel een echte, volledig complete Zaquencer met een iets betere layout dan het orgineel.
Ik kon ook een synth met cv/gate aansturen met de sequencer, al is me dat alleen op het eerste paar cv/gates gelukt, maar iemand gaf een tip om de anderen te activeren - moet ik nog proberen.
Dat is iets wat de oude BCR2000/Zaquencer überhaupt niet kon, dus dat is wel tof.

Voor het controllergedeelte geldt een beetje hetzelfde, het werkt in grote lijnen als een BCR2000. Het is me vluchtig gelukt om wat knoppen te mappen, midi learn werkt ook. Door het display is het heel redelijk te doen op het apparaat, zeker een verbetering t.o.v. BCR2000. Vooralsnog is er geen sysex, erg jammer. Alle encoders zijn nu indrukbaar, dat is een vooruitgang t.o.v. de BCR2000, daar kon dat alleen bij de eerste 8.

Waar ik nu nog mee zit, is dat opslaan van zowel sequences als controller mappings niet werkt. Hij zegt wel "Stored!!" maar er blijft niets bewaard. Ook anderen klagen hierover en ik heb nog geen workaround gezien. Dit kan nog wel eens een "echte" bug zijn en dat is voorlopig wel een showstopper.

Ik heb de ControlTribe-software ook aan de gang gekregen op een wat oudere computer. Het usb-probleem komt door een beveiligingsupdate van Microsoft die de usb-audio-driver sloopt, niet iets waar Behringer veel aan kan doen en stom toeval.
De software is basic maar functioneel, er is import en export van sequencer en controller en een basic editor voor de controller, plus zo'n beetje alle instellingen. Ik kon nog geen manier vinden om het draaiende deel van een encoder in te stellen, als ik klik in de editor krijg ik alleen het indrukgedeelte om in te stellen. Misschien mis ik wat, misschien is de software nog niet af, ik weet het niet.

De hardware is prima maar verwacht geen wonderen. Meest plastic, maar de bodemplaat is van metaal waardoor ie behoorlijk wat weegt en niet aan de schuif gaat. Voor de 170 euro is het heel wat, maar de waar is wel naar z'n geld. De encoders zijn wat wiebelig, niet ongewoon voor dit segment, maar het voelt niet heel high-end. De drukknoppen zijn rubberachtig, niet clicky zoals op het origineel. Ze werken overigens prima, in lijn met veel andere moderne midi-controllers in dit segment, maar voor gebruikers van het origineel misschien wennen. De verlichting achter de knoppen met tekst houdt niet over als er direct een bureaulamp op schijnt.

Ze zullen een hoop dingen wel recht gaan zetten, hopelijk een beetje vlot. Ze hoeven maar een paar dingen te fixen om van "nagenoeg onbruikbaar" naar "best ok voor 170 euro" te gaan. Als de save zou werken, is ie voor mij best bruikbaar en kan ik er van leren houden.
In de huidige toestand had dit ding gewoon niet uitgeleverd moeten worden, punt. Ik ben blij dat ik er 1 heb, de volgende levering kan nog wel eens lang op zich laten wachten, dus ik denk niet dat ik hem terugstuur. Ik was eigenlijk verbaasd dat hij al zo snel na de pre-order is geleverd. Ik vind het interessant genoeg om nog wat langer geduld op te brengen, maar de hele gang van zaken is natuurlijk een complete vuilnisbrand.

Dat ding is dik 5 jaar geleden aangekondigd en heeft na het verlaten van de fabriek nog weken op een boot gedobberd waarschijnlijk voordat iemand er een in handen had. Hoe kan het zijn dat de firmware en manual nog niet af zijn?

Laatst gewijzigd:
Ja, dat van die firmware is bijzonder. Het was al in 2024 dat Behringer aankondigde dat de Bèta rond was om getest te worden. Dat was niet bepaald gisteren...

De hardware is prima maar verwacht geen wonderen. Meest plastic, maar de bodemplaat is van metaal waardoor ie behoorlijk wat weegt en niet aan de schuif gaat. Voor de 170 euro is het heel wat, maar de waar is wel naar z'n geld. De encoders zijn wat wiebelig, niet ongewoon voor dit segment, maar het voelt niet heel high-end. De drukknoppen zijn rubberachtig, niet clicky zoals op het origineel. Ze werken overigens prima, in lijn met veel andere moderne midi-controllers in dit segment, maar voor gebruikers van het origineel misschien wennen. De verlichting achter de knoppen met tekst houdt niet over als er direct een bureaulamp op schijnt.
Bedankt dat je de tijd hebt genomen hier te reageren.
Jammer te vernemen van de nieuwe knoppen. Bij het origineel vond ik de knoppen altijd solide aanvoelen.

Vooralsnog is er geen sysex
Schandalig...dat zat toch gewoon in de BCR2000...zonder sysex is hij waardeloos. Komt dat nog?

Ik had er eigenlijk geen zin in, maar ben toch bezig geweest. Eerst Windows 11 tot update KB5124008 teruggerold en uitgesteld tot eind van de maand. Toen hadden we weer usb.

Controltribe werkt nu op m'n laptop en de BCR32 wordt herkend. Met Midi-ox en een midi-speclist de CC's van m'n Uno Synth ingeleerd. Dan mislukte poging om op te slaan op het apparaat (die stap is volgens mij wel nodig). Dan in ControlTribe "Export" "Current preset" -> opslaan als .syx-bestand.
Stekker eruit, BCR32 is leeg.
Vervolgens "Import", selecteer de .syx van net en voilà. Moeizaam proces, maar minder moeizaam dan elke keer 30 encoders opnieuw in moeten leren.
Voor de sequencer kan dit min of meer op dezelfde manier ook.
Een eenmaal geïmporteerde mapping blijft wel bestaan na een herstart!

Als je naar controller switcht tijdens het afspelen van de sequencer, loopt die gewoon door en kun je realtime parameters aanpassen in de controller. En met druk op de knop weer terug naar de sequencer. Dat deed BCR2000 ook niet en ik had al op deze feature gehoopt. Ik hoorde soms wel wat kleine glitches tijdens het schakelen tussen seq en ctrl, CC'tjes die wat ruw updaten e.d., maar daar valt omheen te werken en voor de ontwikkelaars misschien nog iets te verbeteren.

Schandalig...dat zat toch gewoon in de BCR2000...zonder sysex is hij waardeloos. Komt dat nog?

Ik heb er nog niks van gezien in de UI, maar op de BCR2000 liep dat enkel via de learn-modus, geloof ik. Die zal ik vanavond eens wat sysex proberen te sturen. Daar zit nog wel een kansje.

Ik heb er nog niks van gezien in de UI, maar op de BCR2000 liep dat enkel via de learn-modus, geloof ik. Die zal ik vanavond eens wat sysex proberen te sturen. Daar zit nog wel een kansje.
Je had BCR manager door een derde partij die de BCR2000 een soort van superkrachten gaf op MIDI vlak.

Ik programmeer de sysex strings met BC-manager van Mountain Utilities. Ben momenteel de monomachine en machinedrum vsts aan het mappen op de BCR en dat is voor 50% met sysex. Wou de BCR32 2x kopen maar zonder sysex dus zinloos. I kwacht af.

Ik zie dat d Mountain Utilities niet (makkelijk) aan de praat te krijgen is onder MacOS omdat de download geen digital signature heeft?

Meestal is dat makkelijk op te lossen door de applicatie te openen, de foutmelding weg te klikken, naar Settings > Privacy & Security te gaan, naar beneden te scrollen waar de geweigerde app wordt genoemd en op 'Open Anyway' te klikken.

Back