Het probleem is dat uit de doos zowel de MIDI-DIN als de usb niet werken. Iemand heeft een toetscombinatie gevonden om de DINs te activeren, maar zo te lezen lukt dat niet iedereen. Het aantal positieve ervaringen is daardoor nog niet heel groot: van de weinige mensen die hem hebben, krijgt een deel hem ook nog eens niet aan de praat.
Het is mij gelukt om de MIDI-DINs aan te zetten, ik heb een poos met de Zaquencer kunnen spelen. Positief is dat dit eigenlijk wel prima werkt. Het is in grote lijnen trouw aan het origineel, dus de handleiding daarvoor is een prima leidraad. Met een monosynth op MIDI A en een drummachine op MIDI B kwam ik een heel eind en ik ben geen echt gekke dingen tegengekomen. Door de zure nasmaak heen krijg je nu dus al wel een echte, volledig complete Zaquencer met een iets betere layout dan het orgineel.
Ik kon ook een synth met cv/gate aansturen met de sequencer, al is me dat alleen op het eerste paar cv/gates gelukt, maar iemand gaf een tip om de anderen te activeren - moet ik nog proberen.
Dat is iets wat de oude BCR2000/Zaquencer überhaupt niet kon, dus dat is wel tof.
Voor het controllergedeelte geldt een beetje hetzelfde, het werkt in grote lijnen als een BCR2000. Het is me vluchtig gelukt om wat knoppen te mappen, midi learn werkt ook. Door het display is het heel redelijk te doen op het apparaat, zeker een verbetering t.o.v. BCR2000. Vooralsnog is er geen sysex, erg jammer. Alle encoders zijn nu indrukbaar, dat is een vooruitgang t.o.v. de BCR2000, daar kon dat alleen bij de eerste 8.
Waar ik nu nog mee zit, is dat opslaan van zowel sequences als controller mappings niet werkt. Hij zegt wel "Stored!!" maar er blijft niets bewaard. Ook anderen klagen hierover en ik heb nog geen workaround gezien. Dit kan nog wel eens een "echte" bug zijn en dat is voorlopig wel een showstopper.
Ik heb de ControlTribe-software ook aan de gang gekregen op een wat oudere computer. Het usb-probleem komt door een beveiligingsupdate van Microsoft die de usb-audio-driver sloopt, niet iets waar Behringer veel aan kan doen en stom toeval.
De software is basic maar functioneel, er is import en export van sequencer en controller en een basic editor voor de controller, plus zo'n beetje alle instellingen. Ik kon nog geen manier vinden om het draaiende deel van een encoder in te stellen, als ik klik in de editor krijg ik alleen het indrukgedeelte om in te stellen. Misschien mis ik wat, misschien is de software nog niet af, ik weet het niet.
De hardware is prima maar verwacht geen wonderen. Meest plastic, maar de bodemplaat is van metaal waardoor ie behoorlijk wat weegt en niet aan de schuif gaat. Voor de 170 euro is het heel wat, maar de waar is wel naar z'n geld. De encoders zijn wat wiebelig, niet ongewoon voor dit segment, maar het voelt niet heel high-end. De drukknoppen zijn rubberachtig, niet clicky zoals op het origineel. Ze werken overigens prima, in lijn met veel andere moderne midi-controllers in dit segment, maar voor gebruikers van het origineel misschien wennen. De verlichting achter de knoppen met tekst houdt niet over als er direct een bureaulamp op schijnt.
Ze zullen een hoop dingen wel recht gaan zetten, hopelijk een beetje vlot. Ze hoeven maar een paar dingen te fixen om van "nagenoeg onbruikbaar" naar "best ok voor 170 euro" te gaan. Als de save zou werken, is ie voor mij best bruikbaar en kan ik er van leren houden.
In de huidige toestand had dit ding gewoon niet uitgeleverd moeten worden, punt. Ik ben blij dat ik er 1 heb, de volgende levering kan nog wel eens lang op zich laten wachten, dus ik denk niet dat ik hem terugstuur. Ik was eigenlijk verbaasd dat hij al zo snel na de pre-order is geleverd. Ik vind het interessant genoeg om nog wat langer geduld op te brengen, maar de hele gang van zaken is natuurlijk een complete vuilnisbrand.