Miltone 4EXP - Oberheim Four Voice

Hij was al gespot op Superbooth dit jaar en hij is nu te bestellen in pre-order. Flinke smak geld maar dan heb je vast ook wat.

The 4Exp is a four-voice expansion module designed as a standalone unit or as a companion to the original FVS-1 synthesizer. It operates as four independent monophonic dual-VCO voices. Each synth voice is routed through the Output Module, which provides per-voice volume and pan, stereo Left/Right outputs, and two headphone outputs.

Paired with an original FVS-1 (upgrades and extra wiring required to connect the two units together, see below), it extends the system from four to eight voices of polyphony.

made-to-last-DGwHSUoh.png

12000 euro voor een four voice recreation?
Is nog ex btw ook. Voor dat geld kan je een Behri 2-XM 68-voice samenstellen!

Die Miltone is wel krankzinnig nauwkeurig handgekloond, 99% van de onderdelen is 1-op-1. Gok dat het resterende procent met de toevoeging van midi heeft te maken. Overigens is er ook een budgetversie van aluminium voor 10.000.

Is nog ex btw ook. Voor dat geld kan je een Behri 2-XM 68-voice samenstellen!

Die Miltone is wel krankzinnig nauwkeurig handgekloond, 99% van de onderdelen is 1-op-1. Gok dat het resterende procent met de toevoeging van midi heeft te maken. Overigens is er ook een budgetversie van aluminium voor 10.000.
Ja, ik apprecieer de engineering, het handwerk, de meticuleuze manier van recreëren, absoluut. Het zal ook wel een absoluut niche product zijn. Maar toch, er zijn veel dingen die heel goed klinken.

En in een wereld waar (ja, het is niet het sjiekste bedrijf) Behringer bestaat en de NRSynth Quatuor, is dit wel gortig.

Wel heel mooi.

Duidelijk een geval van compleet compromisloos klonen. Het zal niet meevallen om alleen al alle onderdelen bij elkaar te rapen en de oplage zal minimaal zijn. Vergelijken met Behringer is hier zinloos want die komen met de goedkoopst mogelijke benadering van een synth, zowel qua componenten als fabricage, die als je hem opentrekt weinig met het origineel te maken heeft. Labour of love vs gezichtsloze massaproductie van een 'least viable product'. Ik heb het er ook niet voor over overigens, maar dat terzijde. En dat geldt voor zowel de Behringer als deze :D

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Ja, nee, ik vergelijk de engineering niet met dat van Behringer. Out of the question dat dit met veel meer zorg is samengesteld.

Maar ja, als je kijkt naar de uitkomst (als een blackbox) dan is het gortig. Wel gaaf.

EXP als in EXPensive? Nou ja, er is ook een markt voor glazen vazen, opgezette giraffen, >100K autos, opgevulde lichaamsdelen maar ook voor liefhebbers van perfectie op muziekgebied.

Ah! Hij is gemaakt door de man waar ik mijn Pro One vandaan heb. Da's wel een goede bouwer, hoor!

Ik vind dit heel cool! Als je kijkt naar de moeite, precisie, tijd, onderzoek, materialen en pure passie die hier in moeten zitten, kun je misschien stellen dat je het 'niet kunt betalen', maar niet dat het 'te duur' is.

Hij klinkt heerlijk! Maar ik hou het bij mijn SEM - ik kan 'm namelijk ook niet betalen. :)

• Duimpje
Duimpjes: Pim
Duidelijk een geval van compleet compromisloos klonen. Het zal niet meevallen om alleen al alle onderdelen bij elkaar te rapen en de oplage zal minimaal zijn.

50 stuks . Handelde Miltone niet ook in componenten voor vintage synths die ze grotendeels ook zelf maakten?

Vergelijken met Behringer is hier zinloos want die komen met de goedkoopst mogelijke benadering van een synth, zowel qua componenten als fabricage, die als je hem opentrekt weinig met het origineel te maken heeft. Labour of love vs gezichtsloze massaproductie van een 'least viable product'.

Resultaat is in dit geval (bijna) hetzelfde. Alex Ball (die normaliter ver wegblijft van Behringer) had deze zomer op z'n Patreon een vergelijking tussen de 2-xm en de originele TVS-1 en oordeelde dat de Behri heel erg dicht bij het orgineel ligt.

Daar ben ik dan wel benieuwd naar want de 2-XM klinkt als een standaard Behringer module in de flimpjes die ik tot nu toe gezien heb. Die 4EXP klinkt wel indrukwekkender.

Resultaat is in dit geval (bijna) hetzelfde. Alex Ball (die normaliter ver wegblijft van Behringer) had deze zomer op z'n Patreon een vergelijking tussen de 2-xm en de originele TVS-1 en oordeelde dat de Behri heel erg dicht bij het orgineel ligt.
Even los van de waarde van een mening van een Youtuber, bedoelde ik meer als je het ding zelf openmaakt - machinaal bestukte SMT borden met afgeleiden van de originele componenten vs handgesoldeerde through hole shizzle met authentieke componenten (mogelijk NOS?). Behringer produceert er waarschijnlijk 100 per uur terwijl deze variant misschien wel 100 uur kost voor 1 exemplaar. De klank heb ik verder geen mening over, want ik heb beide synths nooit uitgebreid bekeken.

Ik heb er dit jaar op Superbooth mee gespeeld en met de maker gebabbeld. Heel vriendelijk en kundig persoon, die in zijn leven al heel veel SEMs heeft gezien en gerepareerd en er duidelijk veel verstand van had. De machine zelf klinkt top en ik hoorde (in de herrie van Superbooth) geen verschil met mijn eigen SEM. Dat gezegd hebbende is het natuurlijk wel een enorm boutique-product. Goedkoper dan een originele 4-voice, maar het blijft een clone en met veel goedkopere alternatieven zoals de 2-XM lijkt het me vooral een tof project ipv een slimme productlijn. Met een moderne OB-X8 kun je het SEM-geluid ook vrij goed benaderen (maar je mist wel wat patch-mogelijkheden). Ik geloof in die zin meer in remakes van de originele maker, zoals Korg de afgelopen jaren heeft gedaan.

• Duimpje
Duimpjes: Pim
Even los van de waarde van een mening van een Youtuber, bedoelde ik meer als je het ding zelf openmaakt - machinaal bestukte SMT borden met afgeleiden van de originele componenten vs handgesoldeerde through hole shizzle met authentieke componenten (mogelijk NOS?). Behringer produceert er waarschijnlijk 100 per uur terwijl deze variant misschien wel 100 uur kost voor 1 exemplaar. De klank heb ik verder geen mening over, want ik heb beide synths nooit uitgebreid bekeken.
Fair enough. Is ook het verschil tussen liefde voor geld en liefde voor het product.

Kan alleen die liefde niet betalen dus ga ik maar voor Ulli.

Back