Ruis met Acces Virus

Yonaz

Ingeburgerd
Hallo iedereen,

Ik heb me onlangs de Access Virus B aangeschaft. Deze heb ik aangesloten op mijn mengpaneel, maar nu krijg ik een nogal sterke ruis als ik dit kanaal open zet. Iemand enig idee hoe dit komt?

Thx

Jonas

Dat ligt aan je virus-B, je kan beter een virus rack nemen..ik heb er toevallig nog een liggen, die mag je omruilen met je B plus 25 euro van jou erbij voor het opsturen.
Ik weet zeker dat je dan geen ruis meer hebt..oh ja ik heb ook nog een 10 kanaalsmixertje voor 100 euro, als je die erop aansluit heb je een superstrak ruisloos geluid...8o)

Bericht door een moderator:
Dit is niet de marktplaats. Commerciele aanbiedingen liever niet op deze manier, doe het dan via PB ofzo?

Even het probleem isoleren.
Wat ik me afvraag, heb je die ruis alleen als de virus aanstaat?
Of heb je dezelfde ruis als de virus ook uit staat?

In het eerste geval moet je de ruis idd. in de virus gaan zoeken, of misschien in de volume/gain instellingen tussen virus en mengpaneel. Is het ruis die je hoort als je de virus bespeelt (hoor je het geluid bij iedere patch?), of achtergrondruis van het apparaat (dat is wat VL1 bedoelt, volgens mij).

In het tweede geval kan je ook denken aan aansluitingen / kabels / storende factoren in je setup (aardlus, verstorende apparaten of iets dergelijks). Controleer ook eens de input van je mengpaneel, gebruik bijv. eens een andere aansluiting.

Origineel geplaatst door Hanz
(dat is wat VL1 bedoelt, volgens mij).

Ik bedoelde niks, was alleen deze 1e post een beetje aan het plagen:)

De ruis is er enkel als de virus op staat, en ik moet er niet eens een noot voor te spelen. Het is er permanent. Ik heb men kabels gecontroleerd, heb er nieuwe gebruikt enz... maar het blijft. Kan dit dan echt aan de Virus zelf liggen? Of miss toch de kwaliteit van de mixer (het is maar een eenvoudig ding)?

Heb je alleen een Virus om aan je mixer aan te sluiten?
Ik zou het eens proberen met een andere geluidsbron, bijv. een CD speler, om te kunnen beoordelen of de ruis nou in je Virus of in je mengpaneel zit. Hoor je de ruis ook als je 'n koptelefoon direct op de Virus aansluit?

Sommige synthjes hebben nu eenmaal een hoog achtergrondruisniveau. Geen idee of dat normaal is bij een Virus B...
Heb je al gekeken of je de laatste firmware OS versie gebruikt? Dat wil ook wel eens wat verhelpen!

't kan ook zijn dat je virus erg zacht staat. Stuur eens midicontroller 7 waarde 127 naar je virus en check de mastervolume knop.

Als ik men patchvolume op het maximum zet wordt de ruis wel minder, maar dan kan ik daar natuurlijk ni meer mee spelen. Met de koptelefoon valt de ruis ook bijna helemaal weg, maar ik weet niet of dat een referentie kan zijn.

Ik denk dat ik het daarmee voorlopig zal doen, en dan eens kijken wat het geeft als ik men nieuw mengpaneel heb.
Tenzij er natuurlijk mensen zijn die het probleem ook hebben gehad :)

Alvast bedankt voor de antwoorden

heb je niet toevallig iets in de ext. in van de virus zitten ofzo, dat je een input op hoog volume hebt staan en misschien zelfs wel een distortion effect eroverheen?

de B zou niet moeten ruisen (niet echt hoorbaar iig)

Origineel geplaatst door Yonaz
Als ik men patchvolume op het maximum zet wordt de ruis wel minder, maar dan kan ik daar natuurlijk ni meer mee spelen.

Waarom niet? Omdat het te hard wordt? Daarvoor heb je hopelijk toch een GAIN knop op je mengpaneel?
Dus: volume van de Virus op max, en dan de gain op je mengpaneel passend maken.

Misschien klinkt dit heel n00b, maarja, je weet nooit... ;)

Origineel geplaatst door Hanz
Waarom niet? Omdat het te hard wordt? Daarvoor heb je hopelijk toch een GAIN knop op je mengpaneel?
Dus: volume van de Virus op max, en dan de gain op je mengpaneel passend maken.

Misschien klinkt dit heel n00b, maarja, je weet nooit... ;)
dat wordt alleen wat lastig afstellen als je 'm in multi mode gebruikt natuurlijk :)

maar sowieso zou dat niet hoeven, de virus hoort niet te ruisen

Inderdaad zou ik, net als mijn voorganger schreef, eerst checken of er geen chorus aanstaat. Een chorus geeft standaard al zoveel ruis dat je bijna zult denken dat je last hebt van oorsuizingen

groet Erik

Wat ik zou doen is het mengpaneel er tussen uithalen en de virus rechtstreeks aansluiten op een versterker, om uit te sluiten dat de oorzaak in het mengpaneel zit. Als er dan nog steeds ruis is, weet je dat je de oorzaak moet zoeken bij de virus.

Dat was een zeer simpel en efficient voorstel van dobbit. Ik heb het dan ook geprobeerd, en jammer genoeg... blijft de ruis. Ik heb em zelfs op een andere versterker aangesloten, en ook dan blijft het maar doorruisen. Dan toch de virus zeker... Het is dan ook een okkazie. Van een miskoop gesproken ;{

De chorus helpt ook nix. Ik heb, als het goed is, er een klein stukje bijgestoken waar je de ruis op hoort.

Attachments

• ruis.wav
    426,6 KB · Bekeken: 78
Zit die ruis ook op je hoofdtelefoon?
Klinkt als een d/a-tje wat misschien los zit...maar kan net zo goed iets anders zijn..

Back