Mac specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Mijn mini is net binnengekomen. Hij is zo mooi :) En klein, als je de doos uitpakt verwacht je dat ie groter is.... Van de week 1gb ram en dan kan het echte testen beginnen. Ik zal er wel wat van aturia op gaan draaien.

Origineel geplaatst door The Q
Wat toont de test eigenlijk aan?
Volgens mij meer dan je denkt.
Nl. gewoon dagelijks praktische gebruik.

En Live is ook voor Live bedoeld dus mag je er vanuit gaan dat ze het daarvoor hebben geoptimaliseerd.
En hoe mensen het ervaren qua gebruikersvriendelijkheid kun je zo moeilijk in een grafiekje weergeven. ;)

Kan me ook makkelijk een scenario bedenken dat je een Mini Mac als deel van een setup meeneemt als midi slave module voor softsynths. En een MPC1000 als midi sequencer, los masterkeyboard plus een Z4 sampler voor langere audiosporen vanaf HD.

Origineel geplaatst door fuse
Volgens mij meer dan je denkt.
Nl. gewoon dagelijks praktische gebruik.

Graag goed quoten Fuse, er stond een onderbouwing bij. Die grafiek laat CPU load zien van diverse ssytemen met diverse specs in diverse setups met diverse loads die een set op Ableton draaien. Niet erg representatief IMHO.

Voor dagelijks gebruik van PC's en Macs kun je beter in GoT aan je trekken komen.

Origineel geplaatst door Maks
Wie gebruikt er hier allemaal ableton live 4 op de mac? alles ok?
ik wil een powerbook (12", 1.5ghz, etc...) gaan aanschaffen, maar hier wordt je niet blijer van...

http://www.ableton.com/forum/viewtopic.php?t=12375&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= (tabel)

http://www.ableton.com/forum/viewtopic.php?t=13208&highlight=

langs de andere kant, als je bekijkt hoeveel mensen er ableton op een mac hebben lopen....
maar die werken mss al jaren op mac, en hebben dan vast geen eerlijke vergelijking meer tov pc ofzo:P

ik gebruik het op de mac. zal straks die test eens doen, ben voorlopig te lui geweest, en vond het niet belangrijk. vind het alleen belangrijk of ik gedaan krijg wat ik gedaan wil krijgen.

ben er ook al achter gekomen dat ik efficiënter moet werken (met beter uitgewerkte routings) en meer moet bouncen om het aantal fx plugins te beperken. de laatste drie nummers die ik heb gemaakt (voor de luieriken onder ons: . de minder luie medemens kijkt hier) gaan vlotjes tot de 100% cpu gebruik op mijn dual g5 met 2.256 gb ram. dan spreken we wel over vrij ingewikkelde constructies met zeer cpu-intensieve plugins zoals crystal, apple EQ AU e,z, liefst op elke track van de 12+ tracks... maw, ligt eerder aan mij. moet het gewoon efficiënter aanpakken. maar toch is live zeker nog voor verbetering vatbaar.

ik zou er iig niet voor terugdeinzen live op een powerbook te gebruiken. zogauw de financieën het weer toelaten, ga ik er dan ook voor. tegen dat het zover is, is de powerbook g5 waarschijnlijk toch geen illusie meer, maar realiteit ;)

ik denk erover -soon or later- mss ook een firewire extene hdd te kopen...

nu, ik was aant denken van binnenkort een externe firewire hdd te kopen, maar ik had ook een iPod op de verlanglijst staan... eigenlijk zo goed als hetzelfde... gaat dat goed? een iPod als externe harde schijf gebruiken? heb je langs alle kanten acces tot het toestel als hard drive, of loopt dat allemaal via een appart programma?

nu, ik was aant denken van binnenkort een externe firewire hdd te kopen, maar ik had ook een iPod op de verlanglijst staan... eigenlijk zo goed als hetzelfde... gaat dat goed? een iPod als externe harde schijf gebruiken? heb je langs alle kanten acces tot het toestel als hard drive, of loopt dat allemaal via een appart programma?

Jaa dit kan, maar wat kost vandaag de dag nu een 3,5" behuizing?
De meeste onder ons hebben nog wel een 7200 toeren HD ergens
slingeren, dan ben je toch klaar?

Ipod wil je uiteindelijk alleen voor muziek gebruiken.

bij nader inzien is het idd financieel gelijk/voordeliger (hoewel dat even anders leek, ondanks dat ik de prijzen van zowel hdd's als ipod kende) waneer ik een appart ipod neem, en appart firewire externe harddrive... ik hoef ook geen ipod -om te gebruiken 'als ipod' dus- van 40 of 60 gig te hebben... een mini ofzo is groot genoeg voor mij...
dan neem ik een lekker grote firewire hdd en apparte ipod, betaal ik minder/evenveel, en het is veliger...

bij nader inzien is het idd financieel gelijk/voordeliger (hoewel dat even anders leek, ondanks dat ik de prijzen van zowel hdd's als ipod kende) waneer ik een appart ipod neem, en appart firewire externe harddrive... ik hoef ook geen ipod -om te gebruiken 'als ipod' dus- van 40 of 60 gig te hebben... een mini ofzo is groot genoeg voor mij...
dan neem ik een lekker grote firewire hdd en apparte ipod, betaal ik minder/evenveel, en het is veliger...

;)

@Maks

Let wel even op wat je neemt voor HD behuizing, de Spire Gigapod raad ik af, is niet geheel FW compaitble. Niks dan problemen met de FW audiokaart als ik 'm aansluit. =(

@Maks

Let wel even op wat je neemt voor HD behuizing, de Spire Gigapod raad ik af, is niet geheel FW compaitble. Niks dan problemen met de FW audiokaart als ik 'm aansluit. =(

Ik zou voor iets van Lacie gaan... heb nu nog een lacie usb ext hdd.... perfecte dingetjes:)

heeft er hier nog iemand horrorverhalen gehoord over powerbooks (mac in algemeen) + m-audio firewire producten?

het osx audio en ableton forum bvb stikt van deze stories...

natuurlijk kan het zijn dat dat mensen zijn die niet weten dat je niet kan hotpluggen (bij audiophile toch) enzo... als dat de enige handicap is kan ik er nog mee leven, zolang de boel niet midden in een session crashed wanneer alles juist gebruikt is...;)

verder zat ik nog te denken aan een second hand Emagic a62m interface... spreekt me aan qua specs en sound, maar is natuurlijk ook al wat ouder. deverhouding happy vs. unhappy users is hie iet meer in balans... ook nogal veel latency-issues enzo percies... gaat de driversupport blijven enzo :confused: .......

de firebox van presonus is ook wel intressant, in specs (en vast ook wel sound neem ik aan) en ook omwille van het feit dat de drivers in OSX ingebakken zouden zitten ofzo.... al ben ik met 'iets goedkoper' even tevreden...

Laatst gewijzigd:
Arme Maks, al die keuzes :D

Oke ff een beproefde setup:
  • Mac Mini
    M-audio Audiophile
    Ableton Live 4.1
Zo draait het dus stabiel bij mneer Q

Crashes ed heb ik tot nu nog nooit gehad, mijn M-audio unit is wel zeer recent gefabriceerd, meende dat er 8 januari op de doos stond. Mss een probleem met oudere modellen?

Arme Maks, al die keuzes :D

Oke ff een beproefde setup:
  • Mac Mini
    M-audio Audiophile
    Ableton Live 4.1
Zo draait het dus stabiel bij mneer Q

Crashes ed heb ik tot nu nog nooit gehad, mijn M-audio unit is wel zeer recent gefabriceerd, meende dat er 8 januari op de doos stond. Mss een probleem met oudere modellen?

het zouden de drivers zijn. heb - ik geloof op kvr audio - een antwoord gezien van m-audio, en die raadden aan naar een vorige versie van osx terug te gaan... bedenkelijk.

maks, ik heb een rme fireface en daar ben ik erg tevreden van. 't is een groot prijsverschil, maar je krijgt er ook veel meer voor. ook de andere rme interfaces hebben een zeer goede naam.

heeft er hier nog iemand horrorverhalen gehoord over powerbooks (mac in algemeen) + m-audio firewire producten?

het osx audio en ableton forum bvb stikt van deze stories...

natuurlijk kan het zijn dat dat mensen zijn die niet weten dat je niet kan hotpluggen (bij audiophile toch) enzo... als dat de enige handicap is kan ik er nog mee leven, zolang de boel niet midden in een session crashed wanneer alles juist gebruikt is...;)

verder zat ik nog te denken aan een second hand Emagic a62m interface... spreekt me aan qua specs en sound, maar is natuurlijk ook al wat ouder. deverhouding happy vs. unhappy users is hie iet meer in balans... ook nogal veel latency-issues enzo percies... gaat de driversupport blijven enzo :confused: .......

de firebox van presonus is ook wel intressant, in specs (en vast ook wel sound neem ik aan) en ook omwille van het feit dat de drivers in OSX ingebakken zouden zitten ofzo.... al ben ik met 'iets goedkoper' even tevreden...

Ik heb idd in het begin ook wat problemen gehad met m'n firewire 410, maar dat lag vooral aan interne/externe clock instellingen.
Nu ik hem tijdens opnames op externe clock instel en tijdens live optredens op interne clock, dan werkt hij perfect (zelfs wanneer ik het bpm en controls van ableton via midi aanstuur via m'n dj mixer).

Het was even puzzelen, maar nu ben ik er zeer tevreden over.

=)

Origineel geplaatst door fuse
Even OT maar wat voor mixer is dat daar waar Sasha aan staat te sjorren?

Maar een G5 uitvoering van de minimac een Big Mac noemen is nooit grappig. ;)

het ding rechts is een custom made Ableton controller (kijk maar op het Ableton forum, links zat daar...)
de mixer links gebruik ik zelf ook, een Xone 92.

=)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back