ARP Quadra vraagje

Marcel D

weer in Venlo
Is er iemand die weet of de karakteristiek van de phase shifter op de ARP Quadra te vergelijken is met die van de Eminent String Ensemble?

Ik las nl. ergens dat het ensemble-ontwerp van Eminent gepatenteerd is en dat de engineers van ARP een eigen ontwerp hebben gebouwd dat er kwa geluid op moest lijken.

Alvast bedankt!

hey,

Ik dacht het wel maar k weet het niet 100% zeker.
Misschien vind je hier wat en ik heb al een mailtje gestuurd naar een oud arp medewerker

arp patents

Gaaf, bedankt :D

Ik heb even gekeken op de link die je stuurde en het lijkt inderdaad heel erg op de Eminent chorus. 3 parallelle lijnen met emmertjesgeheugens die elk door 1 LFO worden aangestuurd.

Een vriend en ik willen die chorus graag nabouwen maar die BBD chipjes die Eminent gebruikte worden niet meer gemaakt (TCA350Y).

Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat die oud medewerker van ARP nog te melden heeft :)

ik heb 3 synths die niet van arp zijn maar wel het arp patent hebben.
Nu las ik net dat 1 van die synths misschien wel arp's laatse productie was.
Het is een teisco 4 voice polysynth met 1 van de vetste chorussen die ik ooit heb gehoord. (volgens mij ook aangestuurd door 3 lfo's.
de quadra is tot '82 gemaakt en die synth van mij is in 81'in productie gegaan. heel misschien gebruiken ze het zelfde patent en dan zou die chorus van mij identiek kunnen zijn aan die van de quadra :confused:

dit vond ik op het web over mijn Teisco:

Teisco is one of the few synths that can produce an Ensemble convincing enough to rival dedicated instruments such as the Solina or Logan String Melody II. OK, like most analogue BBD (Bucket Brigade Device) effects, the Ensemble effect is noisy, and goes 'whoosh' even when you're not playing, but I'll forgive it that. If only the SX400 could play more than four notes at a time, it would be the thickest string synth of them all.

hij is net helemaal gerestaureerd en ik haal hem waarschijnlijk deze maand nog op.
dan zou je de chorus mits die hetzelfde is in het echt kunnen bekijken en beluisteren.

Greetzz

Misschien is het leuk om een modificatie aan te brengen waardoor je een input op de chorus aanbrengt voor andere instrumenten:)

Grappig dat je dat zegt. Dat heb ik namelijk een tijd geleden al gedaan op de Eminent :) Momenteel heb ik er een Juno106 op aangesloten. Dat komt de polyfonie niet ten goede maar het is wat flexibeler mbt de geluiden en ik kan de Juno via midi aanspreken ;)

Ik ben idd benieuwd hoe die Teisco chorus klinkt :)

Back