Tone generator

hmesman

Nieuwkomer
Beste muziek liefhebbers,

Hoewel het apparaat waar problemen mee zijn niet valt in de categorie synthesizers, zijn er wel heel veel raakvlakken.
Het gaat om een Eminent orgel, model Solina, type N155, dat problemen heeft met alle C-tonen van het bovenklavier van de 2', 4', 8', 16' registers én de C-tonen van het pedaal.
Geen problemen met de 2 2/3' registers van het bovenklavier.
Geen problemen met het onderklavier dat zeer nauw samenwerkt met de Syncopator 150 elektronica en kennelijk een eigen tone generator circuit heeft.
De Solina orgels zijn, zoals velen weten, onder hetzelfde dak ontwikkeld als de toenmalige Eminent orgels en lopen wat toegepaste elektronika door elkaar heen.
Ik zoek een IC, type TMS3616, dat deel uitmaakt van het "Master Oscillator / Pedal Board" en verantwoordelijkt lijkt voor de problemen.
Dit IC zit o.a. in de Solina String Ensemble.
Helaas is Elektronisch Serviceburo De Bruijn permanent gestopt, dus Huib de Bruijn (bij sommige bekend) doet dit werk niet meer.
Elke hint waar dit IC mogelijk nog verkrijgbaar is is welkom!

Met vriendelijke groet,
Hans Mesman

Had je al metingen of andere analyse gedaan om de oorzaak te achterhalen? Want deze ic is zeker een verdachte, maar niet de enige verdachte.

Nee, nog geen metingen, maar alles op basis van waarschijnlijkheid door het circuit-schema, voor zover dat mogelijk was, goed te lezen.
Wat nog kan, en dat zou niet de eerste keer zijn, is dat de belasting op de uitgang de oorzaak is.
De TMS3616 stuurt niet alleen een 4081 aan (voor de pedaal elektronica), maar ook nog eens een 4-tal AMI S10430 IC's.
Die zijn echter dermate duur (een gebruikte complete Eminent N155 kost over het algemeen minder), dat ik eerst bij de TMS3616 begin.
Ik ben helaas niet in het bezit van volledige documentatie, zoals een functioneel of logisch schema (het apparaat is iets van 45 jaar oud...), dus soms is het gokken.
Mocht de oorzaak elders liggen, dan moet de scoop er aan te pas komen.

Zit het TOG ic in een voetje? Zoja dan zou ik eerst even proberen om het IC te verwijderen en terug te plaatsen ivm mogelijk slecht contact.

Heb je de schema's die Eminent vaak in het orgel (in een zakje aan de wand vanbinnen) bewaarde?

Nee, nog geen metingen, maar alles op basis van waarschijnlijkheid door het circuit-schema, voor zover dat mogelijk was, goed te lezen.
Wat nog kan, en dat zou niet de eerste keer zijn, is dat de belasting op de uitgang de oorzaak is.
De TMS3616 stuurt niet alleen een 4081 aan (voor de pedaal elektronica), maar ook nog eens een 4-tal AMI S10430 IC's.
Die zijn echter dermate duur (een gebruikte complete Eminent N155 kost over het algemeen minder), dat ik eerst bij de TMS3616 begin.
Ik ben helaas niet in het bezit van volledige documentatie, zoals een functioneel of logisch schema (het apparaat is iets van 45 jaar oud...), dus soms is het gokken.
Mocht de oorzaak elders liggen, dan moet de scoop er aan te pas komen.
Voor de goede orde een update: de TMS3616 was niet de oorzaak, maar mogelijk wel de frequentieverdubbelaar die aan één van de uitgangen van de TMS3616 hangt. Deze frequentieverdubbelaar is gebouwd rondom een 4013 NAND schmitt trigger CMOS IC.
De onderdelen zijn onlangs besteld en nog onderweg.
Hoewel niet exact overeenkomend, is de opzet identiek aan het getoonde circuit (zie URL: Frequency Doubler with 4011 circuit diagram and instructions).

Voor de goede orde een update: de TMS3616 was niet de oorzaak, maar mogelijk wel de frequentieverdubbelaar die aan één van de uitgangen van de TMS3616 hangt. Deze frequentieverdubbelaar is gebouwd rondom een 4013 NAND schmitt trigger CMOS IC.
De onderdelen zijn onlangs besteld en nog onderweg.
Hoewel niet exact overeenkomend, is de opzet identiek aan het getoonde circuit (zie URL: Frequency Doubler with 4011 circuit diagram and instructions).
Ter afsluiting: de veroorzaker bleek inderdaad een brakke 4013 NAND Schmitt-trigger die als frequentieverdubbelaar diende.

Back