Oberheim Xpander op 2ehands

Origineel geplaatst door conso
betere muziek kan maken met, in dit geval, analoge bakken in plaats van VA's of wat dan ook...?

(Ik ga niet in op de manier waarop sKeLeTvM zijn betoog houdt)

Dit is wat mij betreft de kern van het verhaal. Sterker nog, het kan zelfs nog meer worden toegespitst, namelijk op 'het geluid' zelf.

Want waar het naar mijn mening op uit draait in discussies over analoge apparatuur is dat die apparaten zo vet klinken. Dit zou dan bijvoobeeld komen doordat de oscillators 'onstabiel' zijn en hierdoor een positieve invloed hebben op het uiteindelijke geluid.

Mijn mening is dat de uiteindelijke invloed die dit heeft op het geluid van een synth of drummachine zo klein is dat het in een uiteindelijke track, die een samenspel is van meerdere machines/geluiden, amper nog waarneembaar is. Dus zeker niet genoeg reden om een duur betaalde analoge synth te preferen boven bijvoorbeeld een recenter VA-model.

Sterker nog, veel hedendaagse VA's kunnen meer dan veel oudere gehypte machines. Zo was er laatst een discussie hier op het forum omdat iemand een nieuwe synth zocht die hij in zijn band wilde gaan gebruiken. Zijn keus is uiteindelijk gevallen op een Juno 106. Terwijl ik dan denk 'waarom kijk je niet eens naar een Virus A of B, of een Roland JP8000'? Voor iets meer geld heb je dan een synth met vele malen meer mogelijkheden en veel minder kans op problemen die ontstaan door ouderdom.

Laten we alleen al eens een gegeven als 'speelplezier' nemen: dat is toch een factor van grote invloed ? Als je al lachend achter je bakkies gaat zitten om aan de slag te gaan (of dat nou analoog of VA of een PC of wat dan ook is interesseert me helemaal niet) is dat toch meteen van invloed? Ik ken veel mensen die gek worden van die software handel en eigenlijk een soort van 'contact' met de gear missen, en vervolgens is alle plezier en motivatie weg.

Dat lijkt me eerlijk gezegd weinig specifiek voor oude analoge apparatuur. De een heeft graag knoppen om aan te draaien, de ander wil alles kunnen automatiseren in een sequencer, weer een ander heeft liever 1000 presets waar hij uit kan kiezen.

Origineel geplaatst door Hanz
Heren, heren... on topic AUB! :D
Voor analoog vs. digitaal discussies verwijs ik u gaarne naar de vele openstaande topics in dat genre.

Sorry Hanz; i rest my case... :walker:

:{ Blijft toch wel een droompje van me, die Xpander. Alleen weet ik niet of ik 'm echt in mijn setupje zou kunnen gebruiken.. Denk dat ik er voornamelijk mee zou gaan freaken en niet echt iets zinnigs mee zou gaan doen, en dat vinnik dan weer zonde (ook van de €'s).

matrixpander.jpg

voornamelijk freaken is wel zinnig! ;)
heb zelf een xpander en freak behoorlijk, ben net weer begonnen het beessie te herontdekken en WOW!!

Oproep aan Xpander-bezitters!
Ik ben een behoorlijk Oberheim fan en de Xpander serie is al sinds ik met synthjes begon in m'n koppie gebrand als dé synth. Is dat nou eigenlijk terecht?

Ben wel benieuwd: waar is de Xpander nou zo goed in, wat kan je ermee dat je uit geen andere synth haalt, werkt dat nou een beetje intuitief, is dat ding nou onbetrouwbaar of valt het mee, kortom... reviewen die hap!
Liefst nog een paar audio voorbeeldjes erbij... :{

Het is een leuke synth en hij heeft veel modulatiemogelijkheden. Editen is best wel te doen en hij is wat programmeren betreft vrij overzichtelijk.
De envelopes zijn echt TE sloom, de vco's vind ik niet echt lekker klinken en vco sync vond ik ook niet al te best.
Op papier is het een monster van een synth maar in de praktijk kan hij best wel tegenvallen.

Eén van mijn favoriete functies zijn de tracking generators en de sample functies van de lfo's. Elke toets kan bijvoorbeeld een andere lfo snelheid hebben en als je dit subtiel instelt krijg je heerlijk zwevende geluiden.

Origineel geplaatst door synthiaks
Het is een leuke synth en hij heeft veel modulatiemogelijkheden. Editen is best wel te doen en hij is wat programmeren betreft vrij overzichtelijk.
De envelopes zijn echt TE sloom, de vco's vind ik niet echt lekker klinken en vco sync vond ik ook niet al te best.
Op papier is het een monster van een synth maar in de praktijk kan hij best wel tegenvallen.

Eén van mijn favoriete functies zijn de tracking generators en de sample functies van de lfo's. Elke toets kan bijvoorbeeld een andere lfo snelheid hebben en als je dit subtiel instelt krijg je heerlijk zwevende geluiden.

Ja ik ben er nog niet helemaal uit bij de Matrix 1000 hoe dat nou precies ingesteld moet worden, maar het lijkt me echt een relaxte functie!

Origineel geplaatst door synthiaks

helemaal mee eens!!! ;)

Origineel geplaatst door Hanz
Oproep aan Xpander-bezitters!
Ik ben een behoorlijk Oberheim fan en de Xpander serie is al sinds ik met synthjes begon in m'n koppie gebrand als dé synth. Is dat nou eigenlijk terecht?

Ben wel benieuwd: waar is de Xpander nou zo goed in, wat kan je ermee dat je uit geen andere synth haalt, werkt dat nou een beetje intuitief, is dat ding nou onbetrouwbaar of valt het mee, kortom... reviewen die hap!
Liefst nog een paar audio voorbeeldjes erbij... :{

Mijn Xpander heeft nu een sevice buurtje bij music house....maar als hij terug komt mag je wel een keer langs komen en hem checken........laat maar weten

Het was mijn eerste droom synth de xpander(kon voor de rest niet echt veel toen der tijd)....
Maar ik gebruik hem zeer weinig maar ik kan hem toch niet weg doen zeer uniek geluid en ik vind de filters erg lekker zeer mooie klank....

off topic: door oude analoge app ga je geen betere muziek maken maar je heb wel een betere basis!!!!!!!!!!!!! aight:halleluja

on topic:

ik wilde ook jaren een Xpander

ik wilde ook jaren een Xpander

heb er eentje gehad en snel weer verkocht.
Ik kreeg er niet echt geweldige dingen uit, heb wat verschillende banken geladen, zelf wat zitten prutsen maar nee...ik had toen ook een OBXa en die vond ik veel leuker.
Maar misschien dat ik niet helemaal met de bediening van de Matrix overweg kon maar goed, ook prefabgeluiden lieten mij redelijk koud.
Ik ben al jaren fan van Propaganda en samen met de Fairlight hebben ze samen met Stephen Lipson en Trevor Horn de Xpander van alles laten doen. Ik vond de geluiden helemaal te gek.
Blijkt dat Trevor voor-de-zoveelste-keer zijn productietruc heeft uitgehaald: GEBAKKEN LUCHT
:duivels:
M.a.w. de Xpander was de basis maar door eindeloos alles door de Fairlight en Lexicons te halen klonken die synthjes zo kamerbreed dat je heel de Flevopolder er in één keer mee kon behangen :D

Maar ik ben wel blij dat dit topicje weer over synths gaat en niet over welles nietes (WELLES!)*D *D

De sound van een Xpander en M12 zijn makkelijk te reproduceren dmv meerdere M1000's die je linkt in "cascade"
Hiervoor dient de "units" button.
Zodra je 3 tot max 6 stuks M1000 hebt en deze lichtjes tov elkaar detuned, krijg je helemaal de sound én het principe van een X-pander of M12.
Ik gebruik dit systeem zelf en prefereer de sound en extra mogelijkheden boven die van een Xpander.
Ik kan dus wel even mee over Oberheim. Heb verder Obxa en M12 gehad.

Ik blijf erbij dat ik werkelijk geen enkele synth van die aard vind dat ik het gevoel krijg dat die of die "bepaalde" synth de "content" van m'n creaties gaat verbeteren. (omdat die toevallig bepaalde technologie gebruikt of zus of zo filters heeft) Dat is wel waar de hype over gaat. Dat is ook wat de huidige synths zo relatief snel en onterecht waardeloos maakt en oude analoge synths mee duur maakt. (naast bepaalde verzamelwaarde, hoewel 1500 euro voor een Xpander ver onder z'n orginele prijs is...)
In mijn oren klinken alle synths even goed. Geen enkele sound kan men "slecht" noemen. Een klank die "slecht" klinkt is niet meer dan een "geluid" dat fout wordt gebruikt. Het past niet in de kontekst.
Wie maalt er tot slot om wat voor soort verf Da Vinci gebruikte ? Wat telt is de inhoud, de schilderijen die hij maakte.
Als je de specifieke sound van een Xpander, maar ook van een DX7 of éénder welke synth weet te gebruiken; vanaf die dag ben je blij met elke nieuwe aanwinst en verkoop je geen synths meer.
Dus ja, een Xpander is best een heel leuk toestel, dat mits de nodige andere synths en hardware én kunstgrepen best te evenaren is.
Gewoon niet beginnen hyperventileren bij het aanschouwen van zulke ouwe bakkies.

Attachments

• oberheim-rack3.jpg
    oberheim-rack3.jpg
    33,6 KB · Bekeken: 83
Origineel geplaatst door OnAcid
Mensen, voor die posts van Skeletor bestaat een functie genaamd "plaats deze persoon op je negeerlijst".

Houd uw forum rein!

Je hoeft m'n replies niet te lezen natuurlijk...

Ik ben nogal fan van M1000

Attachments

• pict0093.jpg
    pict0093.jpg
    131,7 KB · Bekeken: 83
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
De sound van een Xpander en M12 zijn makkelijk te reproduceren dmv meerdere M1000's die je linkt in "cascade"
Hiervoor dient de "units" button.
Zodra je 3 tot max 6 stuks M1000 hebt en deze lichtjes tov elkaar detuned, krijg je helemaal de sound én het principe van een X-pander of M12.

Wil er niet al teveel woorden aan vuil maken..............alleen deze twee: echt niet.

Origineel geplaatst door Wiseguy
Wil er niet al teveel woorden aan vuil maken..............alleen deze twee: echt niet.

Ikke ook niet...alleen deze twee : TRY ME !

Laat maar wat horen zou ik dan zeggen. ;)

Back