Origineel geplaatst door conso
betere muziek kan maken met, in dit geval, analoge bakken in plaats van VA's of wat dan ook...?
(Ik ga niet in op de manier waarop sKeLeTvM zijn betoog houdt)
Dit is wat mij betreft de kern van het verhaal. Sterker nog, het kan zelfs nog meer worden toegespitst, namelijk op 'het geluid' zelf.
Want waar het naar mijn mening op uit draait in discussies over analoge apparatuur is dat die apparaten zo vet klinken. Dit zou dan bijvoobeeld komen doordat de oscillators 'onstabiel' zijn en hierdoor een positieve invloed hebben op het uiteindelijke geluid.
Mijn mening is dat de uiteindelijke invloed die dit heeft op het geluid van een synth of drummachine zo klein is dat het in een uiteindelijke track, die een samenspel is van meerdere machines/geluiden, amper nog waarneembaar is. Dus zeker niet genoeg reden om een duur betaalde analoge synth te preferen boven bijvoorbeeld een recenter VA-model.
Sterker nog, veel hedendaagse VA's kunnen meer dan veel oudere gehypte machines. Zo was er laatst een discussie hier op het forum omdat iemand een nieuwe synth zocht die hij in zijn band wilde gaan gebruiken. Zijn keus is uiteindelijk gevallen op een Juno 106. Terwijl ik dan denk 'waarom kijk je niet eens naar een Virus A of B, of een Roland JP8000'? Voor iets meer geld heb je dan een synth met vele malen meer mogelijkheden en veel minder kans op problemen die ontstaan door ouderdom.
Laten we alleen al eens een gegeven als 'speelplezier' nemen: dat is toch een factor van grote invloed ? Als je al lachend achter je bakkies gaat zitten om aan de slag te gaan (of dat nou analoog of VA of een PC of wat dan ook is interesseert me helemaal niet) is dat toch meteen van invloed? Ik ken veel mensen die gek worden van die software handel en eigenlijk een soort van 'contact' met de gear missen, en vervolgens is alle plezier en motivatie weg.
Dat lijkt me eerlijk gezegd weinig specifiek voor oude analoge apparatuur. De een heeft graag knoppen om aan te draaien, de ander wil alles kunnen automatiseren in een sequencer, weer een ander heeft liever 1000 presets waar hij uit kan kiezen.

Blijft toch wel een droompje van me, die Xpander. Alleen weet ik niet of ik 'm echt in mijn setupje zou kunnen gebruiken.. Denk dat ik er voornamelijk mee zou gaan freaken en niet echt iets zinnigs mee zou gaan doen, en dat vinnik dan weer zonde (ook van de €'s).