Bass

Gabber

Nieuwkomer
Hoe kan je ervoor zorgen dat je bassen echt doordreune? ik heb al verschillende manieren geprobeerd met FL studio
en soms krijg ik wel coole bassen maar ze dreunen niet echt door..
help.. =( ik ben ten einde raad
en ja ik heb al gezocht met de zoekfunctie en vind nergens een antwoord op mijn vraag

Ik denk dat je bedoeld bass-DRUM. Het meest gebruikte is : oversturen, compressen, EQ-en of door een filter halen.
Gewoon wat experimenteren dus.

Maar je komt wel met wat weinig info. Welke spullen gebruik je nu? Heb je een geluidsfragmentje? etc. etc.
En in de search heb je wel van dit soort threads hoor, ik heb er al tig voorbij zien komen.

Ten einde raad.... :Z

Kom op... muziek en mixen is een vak, dat moet je leren door het heel veel te doen.

Maar goed, nu weer *D, to the point:

vraag:

- Wat voor synth of samples gebruik je voor je bassen...??
- En bedoel je een kick-drum die doordreunt, of een bass-line, of meer sub-bass achtige geluiden?

Als het een kick moet zijn: probeer ghost notes op de tellen tussen de 1-5-9-13 kicks (minder velocity)

[edit... DJ41, je was me voor! ]

belangrijk zijn vooral je basiskicks, als je een korte kick hebt is het erg lastig daar * DENG * DENG * DENG * DENG * van te maken, je basiskick moet een lange decay hebben (naast een goede attack)...dan hoef je m ook niet helemaal kapot te oversturen om een beetje rageffect te krijgen, en dan kun je idd wat filters, eq enzo voor of na je distortion plaatsen en wat laag erbij draaien na de distortion

Origineel geplaatst door Nightstorm
dan hoef je m ook niet helemaal kapot te oversturen om een beetje rageffect te krijgen

Precies, met distorion lijkt het wel of je aan het raggen bent, maar je haalt de definitie en de power uit je kick, het wordt mij snel te 'wazig' ... geen punch meer.

nja.. wat ik vind als ex-fruityloops hardcore gebruiker is dat ik met software lang niet zo fijn lekkere volle en mooi overstuurde kick kreeg.. en punch was al helemaal een crisis bij mij..

todat ik een analoge tafel kocht waarmee met een vrij uigebreide EQ.. daar kon ik 909 sampletjes al goed meer vernachelen:) (ik was blij)

maar ik was nog steeds niet tevreden over de volheid en vetheid van die samples vaak ook omdat die een korte decay hadden..

toen besloot ik een Jomox aan te schaffen8) eigenlijk enkel voor de kicks omdat ik een goede stevige basis wouw hebben...

nu heb ik er ook nog een sherman bij.. dus nu is het echt feest:D

dus mijn mening is voor een super vette kick.. koop een goede kick setup.. ik heb dat bij hardware gevonden.
misschien dat er ook wel software mogenlijkheden zijn maar die ben ik in 3 jaar niet tegen gekomen.. igg niet iets wat tegen die kick setup op kan die ik nu heb..

dus misschien een kleine tip: koop een elcheapo behringer mixertje (let wel op de eq dat die uitgebreid is) en een direct output is ook altijd erg aan te bevelen (althans ik zou niet zonder kunnen) en een mastergain per kanaal.

nou.. misschien ken je hier wat mee..

succes.

Origineel geplaatst door raabje
Precies, met distorion lijkt het wel of je aan het raggen bent, maar je haalt de definitie en de power uit je kick, het wordt mij snel te 'wazig' ... geen punch meer.
ja, dat 't lijkt dat je aan het raggen bent komt omdat je met veel distortion van de uitstervende staart een blok maakt en dus langer een duidelijke decay, maar ondertussen heb je inderdaad zo je punch vervormt dat 'ie niet meer beukt

de lange staart moet dus gewoon al in de kick zelf zitten, niet omhoog getrokken worden door distortion...of flink compressen, kan ook, heb ik weinig ervaring mee, een goede basiskick lijkt me makkelijker :)

kan dit bevestigen:)

als mn jomox een lange decay geef blijft er meer kracht over dan dat ik bijv een korte 909 veel overdrive geef.. hij word dan tenslotte lelijk vind ik

Origineel geplaatst door paul
kan dit bevestigen:)

als mn jomox een lange decay geef blijft er meer kracht over dan dat ik bijv een korte 909 veel overdrive geef.. hij word dan tenslotte lelijk vind ik
toen ik m bij je hoorde beukte ie ook al als een tierelier zonder enige distortion :dj: errug lekkere bak :D

gewoon...
1)ik neem 2 gewone kicks en stuur ze apart over
2)kgooi op beide kicks de predatohm en voxengotube amp
3) dan ja, gebruik ik gewone filters(op beide kicks) dat je erbij krijgt bij FL studio en speel wat met die EQ tot ik iets cools heb

en dat is alles.. en soms krijg ik wel iets vet maar het dreunt gewoon niet hard genoeg door vind ik
en Nightstorm.. wat bedoel je met "laag" erbij draaien.. ??:confused:

met laag bedoel ik de "bass" van je eq :D

kun je niet ff een van de gewone kicks die je gebruikt laten horen?

met 2 kicks moet je wel oppassen ook dat ze elkaar qua frequentie niet in de weg zitten, dat kan nogal es kut gaan klinken

Ik moet zeggen dat het erg belangrijk is om een analoge kickdrum als basis te nemen, of een goede sample van een analoge kickdrum. (Shit man er zijn ook al tig threads hierover geweest...ik zie mezelf weer typen...)

Die zit meteen op zijn plaats in het "lage" deel van het spectrum en hoef je niet zoveel te EQ-en.

Stapelen is ook een optie maar gebruik dan 2 kicks, en ga bijvoorbeeld de ene oversturen op een mengtafel. (Nee dit ga ik niet uitleggen) EQ bijna alles van het sublaag en laag eruit en laat de andere (de 2ekickdrum) zo als die is, en laat die meestampen met de andere.

Zie onderstaande threads veel leesplezier en als het dan nog niet wil.............................dan weet ik het ook niet meer.

https://www.synthforum.nl/forums/se...d=763733&sortby=lastpost&sortorder=descending

.............................................staar je niet blind op de kick, het draait om de mix......................................................

Origineel geplaatst door RezonatoR
Ik moet zeggen dat het erg belangrijk is om een analoge kickdrum als basis te nemen, of een goede sample van een analoge kickdrum.
mjah erg belangrijk, synthkicks werken prima, worden genoeg goede hardcoretracks mee gebouwd, maarrrr niets overtreft een analoge dat is wel waar...maar de hoogste prioriteit heeft t niet, belangijkste is dat je een kick hebt die al redelijk erin hakt voor je m overstuurd, daarna kun je m oversturen voor het echte hardcoregevoel :)

ja ik zal ooit wel is die kicks ergens online zette.. maar
ik heb quadrafuzz gekregen van een vriend van me en als ik het wil laden in FL studio zegt ie
dat het alleen maar werkt in Cubase SX .. :s

Wat ik af&toe doe is 1 basskick nemen en daar wat distortion over en dan een flink diepe 808-dreun met wat meer decay 'eronder' zetten. Best lekker hoor.

De truck van vette kicks is meerdere bassdrums te layeren. Waarvan 1 met distortion. Een snare i.p.v. deze laatste werkt ook goed. Gewoon goed mixen en het geheel eventueel door een compressor en/of eq/filter halen.

Je kunt natuurlijk ook een kick samplen van een vinyltje of cdtje dat je goed vindt, veel gemakkelijker.

Je kunt wat samples pakken van de platen dione b.v,hihihi*D

Maar het is wel een optie om een goede beuker tepakken(van cd of lp)
Als het anders niet lukt dan he,tja je eigen beuker in de mix is altijd leuker voor je zelf

Origineel geplaatst door Steven V
De truck van vette kicks is meerdere bassdrums te layeren. Waarvan 1 met distortion. Een snare i.p.v. deze laatste werkt ook goed. Gewoon goed mixen en het geheel eventueel door een compressor en/of eq/filter halen.

Je kunt natuurlijk ook een kick samplen van een vinyltje of cdtje dat je goed vindt, veel gemakkelijker.
Ja die snare heb ik ook wel 's mee zitten expirimenteren. Dat geeft volgens mij echt zo'n punch effect he?
Maar welke snare gebruik jij dan, een 909 snare met een hele korte decay? Eventueel nog omhoog gepitcht?

Back