Live monitoring...zoek iets beters dan Roland K-serie

Sjaak

Ouwe rot
Ik heb een aantal gangbare actieve versterkers uitgeprobeerd zoals de Roland K-serie maar die kan mij niet overtuigen.

Live monitoring...niet simpel dus ik ben benieuwd naar de combinaties die door de forummers gebruikt worden.
Ik vind het belangrijk dat je sounds er goed en helder doorkomen. Alles is een optie, actief of passief is ok, stereo is geen must, het gaat mij meer om de kwaliteit. Dus een Fantom piano sound (die heel goed is) moet niet als een krant klinken :)

Voorbeeldjes:
- 15" inch 2 of 3-weg monitor
- sub-woofer met 2 losse satelietjes
etc

Laat mij weten wat je gebruikt en wat je er wel en niet aan bevalt

Zelf ben ik zeer te spreken over de actieve Mackie SRM 450 .. die moet je zeker eens beluisteren als monitor. Van de KC serie van roland vind ik de KC 300/350 het beste klinken de rest best wel niet, de SRM 450 klinkt veel beter. Succes!

Destijds bij feedback alles gechecked totaan 900 euro p/s aktief .. Roland/peavey/HK/powerworks .. de types weet ik niet meer, maar dat de SRM 450 het beste klinkt is duidelijk.

Nog een aantal vragen m.bt. monitoring van synths op een podium. Eerst mijn setup die ik nu gebruik:

Line mixer:
- inputs: 16 x 1/4" TRS balanced
- main out L/R: 1/4" TRS unbalanced
- monitour out: 1/4" TRS unbalanced

Compressor:
- main in L/R: 1/4" TRS balanced
- main out L/R/: 1/4" TRS balanced + XLR balanced

Monitor:
- Line in 1 t/m 4: 1/4" TRS balanced

Signal flow:
synths => line-mixer => compressor => 1 x L/R naar monitor + 1 x L/R naar stage block (PA)

** De monitor out (mono) van de line mixer gebruik ik dus NIET voor de monitoring omdat ik er een compressor/limiter tussen wil hebben **

Als ik bv zou overschakelen op 1 Mackie SRM450 , hoe zorg ik er dan voor dan zowel L als R te horen zijn uitgaande van dezelfde setup zoals hier beschreven? De meeste actieve monitoren uit deze prijsklasse hebben maar 1 input. Oplossing zou kunnen zijn om bv 2 monitoren te kopen maar liever niet....redenen: ruimte op het podium is vaak beperkt, meer meesleuren, kosten etc. Of zijn er goede monitor oplossingen met bv 2 kleine satelietjes voor hoog en midden en een losse mono woofer of sub-woofer voor het laag.

En hoe zit het in het algemeen met een "mono monitor oplossing" van stereo signalen? Soms heb ik wel eens het gevoel dat bepaalde frequencties niet goed doorkomen bij bepaalde synth geluiden....fase probleem? Of lijkt dat maar zo?

Met andere woorden, wat is nu wijsheid?

Ook ik bump deze graag weer even onder de aandacht. Ben ook wel benieuwd naar antwoorden op de vragen van Sjaak over mono-monitoring en "phase cancellation".

Back