Waarom 808 i.p.v. VST / samples

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Solid_Snake
Hoeveel platen heb jij al uitgebracht?

Ook al weet ik zeker dat ie verrekte veel meer plaatjes heeft gemaakt dan jij, denk ik dat deze opmerking slaat als een tang op een varken. Deze twee dingen hebben geen ruk met elkaar te maken!

R

Origineel geplaatst door omc
Na het lezen van dit alles kwam ik opeens op de volgende vraag..

Wellicht dat wij hier het verschil horen tussen hard en software.. tussen warm en koud.. maar hoe zit het met die duizenden mensen op feesten die erop moeten dansen? Koop je zo'n dure bak niet deels voor jezelf omdat anderen het waarschijnlijk niet eens horen? Of zou je als producer zijnde net even boven de rest uit kunnen steken omdat jou platen altijd net iets warmer klinken door hardware dan die van anderen? Zou het iemand opvallen? Zou je op bv een compilatie cd net even beter knallen als een andere track etc. etc.

Ben wel benieuwd hoe anderen daar over denken, of ervaringen mee hebben.

ps. reactie's over hoeveel platen iemand heeft uitgebracht enz hoeft toch allemaal niet, de sfeer wordt er niet beter op

Ik denk dat een PA geen goed uitgangspunt is. Wat iemand op een feest wel/niet opvalt is geen argument dat voor hetzij tegen een apparaat pleit (niet alleen althans). Anderzijds denk ik dat een hoop luisteraars ontzettend veel NIET horen op het bewuste niveau. Toch spelen subtiele zaken mee als het gaat om de luisterervaring als geheel. Ik moet zeggen dat ik tijdens het luisteren naar bijvoorbeeld een symfonie orkest lang niet alle instrumenten afzonderlijk kan horen. Pas als een instrument wegvalt ontdek je misschien een verschil ten opzichte van daarvoor. Het is ook een kwestie van je gehoor trainen.
De reden dat analoge bakken door veel mensen gewaardeerd worden is mijns inziens echter ook aangeleerd. Maar het blijft een kwestie van smaak natuurlijk. En ook die smaak kan collectief uit de mode raken. Zo wordt er de laatste jaren (volgens mij sinds de introductie van cd's) massaal gebruik gemaakt van compressie. Hierdoor verdwijnt een boel dynamiek uit de muziek. Is dit "mooi", of "beter"?

Origineel geplaatst door Arv
Ook al weet ik zeker dat ie verrekte veel meer plaatjes heeft gemaakt dan jij, denk ik dat deze opmerking slaat als een tang op een varken. Deze twee dingen hebben geen ruk met elkaar te maken!

R

Vond het wel even gerechtvaardigd nadat Trash Midioot persoonlijk aanpakt op het feit of hij ooit een 808 in handen heeft gehad:

Smaak kwestie,alleen midiooit heeft volgens mij nooit een 808 in handen gehad gok ik.

Daarbij vond ik dat hij nogal een boude uitspraak deed over vst's:
statisch,koud,bijna dood,en altijd hetzelfde(vst)

:D

Origineel geplaatst door Arv

R

Pcies, dus laten we het lekker over de 808 i.p.v. vst instumenten houden dan. De helft van de posts gaan over mensen die ruzie aan het maken zijn :( De 808 is gewoon een ontzettend mooie drum bak mede door zijn levendige(warm vind ik imiddels een kut term) tonen, die niet iedereen zal kunnen proberen of kopen. Daarin tegen kan je met vst veel meer tweaken en automatiseren. Als jij goed kan sequencen kan je het ook dynamisch proberen te maken. Iedereen heeft gelukkig zijn eigen voorkeur en smaak:

Er zal nooit iets hetzelfde klinken als een 808, Accepteer dat nou eens... Wil je echt 808 geluiden dan koop je een 808, anders doe je dat toch niet en gebruik je samples maar ga dan ook niet zeuren dat het als een 808 moet klinken want dat kan niet. Als je het hier al moet vragen wat het verschil is ga ik ervan uit dat je nog veel onderzoek moet doen naar muziek en alles wat erbij komt kijken. Dit soort topics zijn al 10 tallen keren gehouden en elke keer reageert iedereen erop, en krijgt de helft vervolgens met elkaar ruzie. Het is gewoon niet nodig.

Waar is de oude synth forum spirit gebleven?? Vroeger werd een ruzie tenminste nog afgekapt door een verstandig iemand of was er gewoon geen ruzie. Ik vind het jammer hoor.

Ow maak je niet druk,maakt niet uit of ik wel of geen platen heb gemaakt,ik heb oren,zelfs zonder enige release:).
Het valt me gewoon vaak op dat mensen die nogal van de VST zijn,hardware in een verdoem hoekje gooien,zonder dat ze weten wat het kan,klinkt,enzovoorts,en hardware users als een soort snobs afgeschilderd worden......luister eerst,vergelijk,geef dan je mening.

En voor mij persoonloijk,lees dus subjectief,vind ik een 808 niet te vergelijken met vst,dus vandaar naar mijn smaak gereplyed,kouder,statischer enzovoorts.

En voor mij persoonloijk,lees dus subjectief,vind ik een 808 niet te vergelijken met vst,dus vandaar naar mijn smaak gereplyed,kouder,statischer enzovoorts. [/B]

Ik zou degene hard uitlachen die mij verteld dat een vst hetzelde als een 808 klinkt. Ik heb dat gelukkig ook nooit iemand horen zeggen....

Op dat gebied deelt volgens mij iedereen dezelfde mening: Een 808 klinkt niet als een vst(maakt niet uit welke) of andersom :dj:

Origineel geplaatst door trash
Het valt me gewoon vaak op dat mensen die nogal van de VST zijn,hardware in een verdoem hoekje gooien,zonder dat ze weten wat het kan,klinkt,enzovoorts,en hardware users als een soort snobs afgeschilderd worden......
Dan heb je niet goed gelezen wat ik geschreven heb:

Origineel geplaatst door MIDIoot
Met het bovenstaande wil ik absoluut niet bagataliseren dat het spul terecht naar volle tevredenheid van veel mensen functioneert, werkt,klinkt etc.

@mOkBor

Mag ik jou ook hard uitlachen als jij het verschil niet hoort tussen een loop van VST of een echte 808? ;-)

Ach, misschien reageerde ik wel een beetje oververhit. Mijn excuses daarvoor.

Zelf ben ik een vervent voorstander van het gebruik van zowel hardware als software. Zie mijn gearlist. Beide werelden hebben zoveel moois te bieden, maar tegelijkertijd verschillen ze ook enorm. Haal voor jezelf de goede dingen eruit en profiteer ervan. Maar goed, das mijn mening.

:biertje:

Origineel geplaatst door PIE
@mOkBor

Mag ik jou ook hard uitlachen als jij het verschil niet hoort tussen een loop van VST of een echte 808? ;-)

Haha flauw hoor,

Ik wist niet dat we op elk woordje gingen letten, ik hoop dat je zelf wel snapt dat we het niet over loops hebben. Gelukkig ben ik niet zo moeilijk... Ik ben alleen zo bijdehand als ik een een of ander duur contract moet tekenen :geslaagd: niet als ik op het synthforum zit. No harm intended...

Ok ok... :D

Ik was een tijdje geleden met een VSTi bezig die een aantal van de TR-X0X geluiden kon emuleren.
Alles realtime (geen samples), maar dan wel met meer tweak mogelijkheden. (langere decays voor de snare, ect)

Dit is hoe ver ik toen kwam... Ik heb het nooit afgemaakt, maar misschien doe ik dat ooit nog wel eens.
Het zou een variant op m'n gewone Drumatic synths moeten worden... Drumatic VE
http://www.e-phonic.com/mp3/files/various/Drumatic_VE.mp3

Note, aan het einde komt er een vage snare bij... daar moet je niet op letten.

Ik was een tijdje geleden met een VSTi bezig die een aantal van de TR-X0X geluiden kon emuleren.

Ik zou er mee door gaan, als jij een goed klinkende 808 emu kan bouwen kan je best een leuk centje verdienen. :)

Ik kan nu even niet luisteren ik zit op de zaak. Maar ik gebruik drumatic ook, evenals jouw andere plugs :) Ik vind de interface ook zeer prettig werken....

Waarom 808 ipv VSTi / Samples?

Een 808 heeft een trage processor waardoor hij een soort van groove schijnt te hebben.
De componenten in een analoge bak zijn temperatuur- en luchtvochtigheids gevoelig. Hierdoor kan het soms komen dat een synth 'zijn dag niet lijkt te hebben'.

Voor de mensen op de dansvloer, die door een PA op hoog volume voorzien worden van muziek zal het denk ik geen flikker uitmaken of het een 808 emulerende VSTi is of een echte 808 is.
Een vraag die mij veel meer bezighoudt is: Is het verschil tussen een plaat en een CD te merken op de dansvloer?

Dit is weer een ordinaire analoog vs Digitaal discussie trouwens.

-C-

Bericht door een moderator:
Thread opgeschoond. Omdat er toch waardevolle dingen instaan laat ik 'm staan, maar de discussie liep nogal uit de hand, vandaar het slotje.

Voor alle duidelijkheid: discussie over (gebruik van) illegale software is niet toegestaan op dit forum, dit wordt direct verwijderd zonder tegenbericht.

Verder nog een tegeltjeswijsheid ter overdenking: Opinions are like assholes. Everybody's got one, and most of 'em stink... ;)

Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back