Uitzonderlijke Impulse Responses!

MIDIoot

Inactief lid!
In een filosofische bui ben ik mezelf gaan afvragen waarom reverbs altijd gesloten ruimtes nabootsen en nooit open vlaktes.
Toen leek het me wel cool om impulse responses van velden, bossen, wouden etc te hebben.
Zoals ik al vermoede zijn die nauwelijks te vinden, omdat ze lastig op te nemen zijn ivm bijgeluiden (vogeltjes ed).
Impulses van cathedralen,operahouses en andere gebouwen zijn natuurlijk in overvloed te vinden op internet.

Wel kwam ik deze site tegen met nog meer erg vreemde impulse responses.
Dus mischien kan ik er hier ook iemand blij mee maken.

Als iemand van jullie ook nog een link weet met ongebruikelijke impulse responses dan hoor ik het ook graag!

voor de personen die niet weten waar ik het over heb; om impulse responses te gebruiken heb je een convolution reverb nodig!

Coole link! Dat altiverb lijkt me een te gek stukje software. Jammer dat het vrij duur is..maar dan heb je ook wel wat als ik het zo bekijk. Ik wist niet eens dat het mogelijk was om op deze manier je eigen reverbs te maken. Da's toch net ff wat anders dan die gratis plugs die ik gebruik :D

Origineel geplaatst door LoFiye
Da's toch net ff wat anders dan die gratis plugs die ik gebruik :D

link naar gratis convolutie reverb!!!!......... HIER

die link waar midioot mee kwam van fokke van saane zijn impulse responses voor altiverb maar de meeste zijn gewoon sdII bestanden dus kun je ze gewoon importeren als .raw audio files in de meeste audio editors en dan converteren naar wav voor andere convolutie processors. dit werkt niet met de impuls responses op de altiverb site want die zijn gecodeerd.... jammer. die buizen spring reverb op fokke's site is een van mijn favorieten!!!

overigens kun je elk audio bestand gebruiken als impuls respons zolang je plug in of audio editor de lengte maar aan kan. Probeer maar eens stukjes spraak, of een snare ofzo........ erg interresant........ overigens kun je ook filters samplen alleen zijn ze dan wel statisch maar wel volkomen identiek.

Thomas

Yep....SIR is gratis....en goed....en er zijn al duizenden impulses voor te downloaden,gratis...

Bedankt voor de tips heren :okdan: Met gepaste schaamte moet ik zeggen dat ik hier echt totaal niet bekend mee was (en ben, eigenlijk :) )

Ik ga me hier eens lekker mee vermaken!

Wat zou ik toch moeten zonder dit forum? :D

De convolutie techniek bestaat nu alweer een tijdje maar het aanbod van echt goeie en afwijkende IR's valt eigenlijk best wel tegen.
Waarom is de site van Fokke van Saane de enigste site waar ik "outdoor IR's"ben tegengekomen?
Noisevault is idd ook een leuke site maar ik wil meer meer meer :{
Zijn er trouwens nog mensen op dit forum die zelf IR's maken?
Ik heb zelf helaas de techniek en apparatuur niet in huis!

Laatst gewijzigd:
ik heb een vst recreatie gemaakt van mijn Alecto analog echo. Ik gebruik de convolutie als filter(in de feedback loop) en jas er gewoon een digitale delay lijn erdoor. op die manier heb je de klankkleur van de echo gecombineerd met 0% ruis, een enorme headroom en een tig keer zo lange delay.... ideaal! Ben ook van plan om van mijn siemens/telefunken w295 eq een vst recreatie te maken maar ja dan moet ik wel van elke permutatie van combinaties van knoppen een IR maken ..... dat is iets van 9 x 9 x 6 x 6 = 2916 dus weer veel te veel werk.

als ik weer s tijd heb ben ik wel van plan om eens wat zelf gemaakte galmkamer impulseresponses te maken van de werkplaats onder mijn studio en de opslag ruimte ernaast. Kan ik ook meteen van wat pvc buizen rare resonatoren maken voor special fx.

Da's een goeie link Midioot!

hier ook nog eentje die wellicht bruikbaar is.. hij wordt iig maandelijks geupdate

Is het nou erg lastig om je eigen impulses te maken? (en zoja, loont het dan de moeite vraag ik me af)

kan iemand een beknopte uitleg geven hoe zoiets in z'n werk gaat?
(bijv. wat voor signaal moet je gebruiken om de ruimte in te slingeren?)

Laatst gewijzigd:
er zijn 2 manieren om impulses te maken

1)

je jast een pulse (lettelijk één sample die op max staat in een digitaal bestand, of bijvoorbeeld een startpistool) door een apparaat of een p.a. in een ruimte en je neemt vervolgens het resultaat op. je knipt het begin weg tot dat de impuls begint en voila.

plaatje pulse :
spike.bmp

op deze manier is de kans op ruis en andere onnauwkeurigheden erg groot dus is er nog een tweede manier bedacht n.l.

2)

je jast een speciale sweep test toon door het apparaat, of ruimte die je wilt vastleggen en je gebruikt een deconvolutie programma (zoals deze http://www.hitsquad.com/smm/programs/Deconvolver/ van voxengo) om de impulse response te berekenen.

als je op het forum van noisevault.com gaat rond kijken kun je nog veel betere beschrijvingen vinden.

thomas

he hans, soundhack doet morphs op basis van fft analyse en niet op basis van convolutie.... daarentegen is soundhack wel tot convolutie in staat. dat zou je geweten moeten hebben als je beter naar de lessen van jorrit tamminga had geluisterd. ;)

euh...we zijn het eens vriend! ik heb de gewoonte om na drieën wat ongelukkig te gaan formuleren.. :D

Origineel geplaatst door sureshotstudio
he hans, soundhack doet morphs op basis van fft analyse en niet op basis van convolutie.... daarentegen is soundhack wel tot convolutie in staat. dat zou je geweten moeten hebben als je beter naar de lessen van jorrit tamminga had geluisterd. ;)

ach ik denkt dat iedereen die aan de hku studeert last heeft van chronisch slaap tekort...... :p

=----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------=

om het ,zelf impulse responses maken, te promoten heb ik hier een bijlage met een spike(pulse)-wav zodat iedereen die alleen nog door een apparaat/plug (whatever) hoeft heen te halen en het resultaat op te nemen. Het zou leuk wezen als iedereen die een paar leuke IR's maakt , het resultaat hier post of tenmnste een link....... Ik zelf heb ingister nacht een jecklin disk gemaakt zodat ik een soort van kunsthoofd opnames kan maken, ik zal er zo snel mogelijk wat stereo ir's mee maken.

thomas

Attachments

• spike.zip
    1,5 KB · Bekeken: 131
Bedankt voor de reacties mensen!
Het zou idd leuk zijn als er meer mensen IR's zouden gaan maken.

Maar nu had ik nog een vraag!
Ik heb in m'n enthousiasme deze thread gemaakt met de link naar die erg coole site van Fokke van Saane.
Maar nu blijkt achteraf dat ik zelf niet alle IR's kan gebruiken omdat ze in een één of ander Mac-formaat zijn. =(
Vervolgens heb ik een mailtje gestuurd naar de heer van Saane met de vraag of hij die IR's niet in Wav-formaat heeft.
Ik kreeg dezelfde dag al een mailtje terug met de mededeling dat z'n websiteruimte al vol zat.

Zijn er Mac gebruikers op dit forum die de IR's op die site ff kunnen converteren naar Wav?
Alleen als je de IR's zelf ook interresant vindt natuurlijk, doe geen moeite als je er zelf niks aan hebt.

Mijn dank zal heel groot zijn. :halleluja (vooral de forest IR vind ik erg interresant)

hai midioot,

de meeste ir's op zijn site zijn gecodeerd in sdII formaat dus kun je kunt ze gewoon importeren als .raw audio file (in bijv soundhack of wavelab) de meeste files van hem zijn 24 bit/48khz ff klooien en je hebt ze als wav. Ik heb dit ook met die vintagespring ir gedaan van hem en het werkte perfekt.

Origineel geplaatst door sureshotstudio

Hmm.... een prof destijds heeft uitgelegd dat convolutie mbv fft analyse te implementeren valt in DSP's. (zie http://www.cage.curtin.edu.au/mechanical/info/vibrations/tut5.htm )

Dus ik weet niet wat de achtergrond van deze meneer is maar hij legt het geloof ik niet helemaal goed uit.

Wat morphing in soundhack doet is het laten overgaan van het spectrum van een geluid naar dat van een ander. Je zou het een soort 'spectrum fade' kunnen noemen. En dat kan alleen maar met FFT (fast fourier transformatie).

En dan heb je twee soorten convolutie. Eentje met FFT die snel uit te voeren en eentje via echt de bron samples heel uitgebreid de impuls response invloed hierbij gaat rekenen.
En dan vond ik een voorbeeldje van de Yamaha SREV1 die 32 DSP's heeft om dat klusje te klaren.

En deze quote vond ik ook nog wel wel grappig.
On the hardware front, perhaps the first convolver was in E-mu's samplers, called Spectrum Multiplication.

En dan heb je ook nog dynamic convolution en dat is dan de 'opname' van een compressie invloed op een geluid. En dat is dus iets wat niet via die FFT convolutie manier kan. Maar volgens mij hebben ze een slim trukje uitgevonden om toch die dure convolutie manier te gebruiken (bijv hele korte impulse response van een paar ms) of een soort tussenvorm bedacht hebben wat het zelfde resultaat geeft voor minder DSP power.

Back