Nieuwe 2e hands synth

DML

LEKKERRRRRR
Hallo allen,

Ik heb vorig jaar mijn CS1x verkocht omdat ik geen tijd meer had voor spelen/ componeren/ geluiden maken. Maar ik mis toch echt wat toetsen. Nu ben ik me aan het oriënteren op een 2e hands apparaat, het liefst met sequencer, minimaal 32 stemmig polyfoon, 61 toets, ingebouwde voeding (GEEN adapter). Hij mag hooguit 250 euro kosten. Kunnen jullie informatie geven (voors, tegens, enz) over de volgende modellen:
-Ensoniq TS 10
-Yamaha SY77
-Yamaha W7
-Korg X3
-Yamaha SY85

Ter info: ik ben gitarist dus hecht niet zoveel waarde aan het nieuwste van het nieuwste op het gebied van toetsen.

B.v.d. Dennis.

Re: Nieuwe 2e hands synth

Origineel geplaatst door DML
-Ensoniq TS 10
Niet mee bekend.

-Yamaha SY77
Hele mooie bak, zit een FM-synthesizer in. Geluiden zijn samengesteld uit AWM (samples) en FM (op de wijze van een DX-7). Heeft resonante filters voor het sample-deel.

-Yamaha W7
Heb zelf de W5 v2, da's een verbeterde versie (meer interne geluiden) met meer toetsen (76 ipv 61 op de W7). Is de opvolger van de SY-serie, al denk ik dat de SY meer uitdaging is.

-Korg X3
Erg aardige bak met een heel stel mooie geluiden. Er blijft helaas weinig van over als je er mee gaat sequencen; een hoop geluiden leunen zwaar op de effecten die er op zitten. Deze effecten moet je delen met de andere 15 'parts', dus als je een pad-geluid pakt met een hoop reverb erop ben je gebonden aan dat reverb-effect. De W5/W7 hebben dat beter opgelost- 3 insert effects en 1 global effect, dus genoeg power voor te sequencen. Heb zelf de X3 even thuisgehad, en ben voor korte tijd eigenaar geweest van de N5 (opvolger zonder sequencer).

-Yamaha SY85
Hier zou ik voor de W7 gaan - de SY-85 is puur sample-based (maar heeft wel meer controllers). Het FM-deel dat op de SY-77 en SY-99 zit ontbreekt hier.

Heb je ook www.vintagesynth.org al bekeken? Staat misschien wat meer info.

Ja, ik had al op vintagesynth gekeken, evenals sonicstate. Maar ik was benieuwd naar de ervaringen van "deskundigen".

Wel nu, de W7 is afgevallen aangezien de verkoper 'm niet meer wil verkopen. A.s. maandag ga ik even kijken naar een SY85 en een X3. Over een SY77 hoor ik vaak dat de drive het laat afweten. Ik heb ook al wat met PT. gemaild en voorgesteld dat ik zijn TG500 overneem i.c.m. bijv. een X3. Zitten in de X3 overigens acceptabele Hammond sounds? Ja, ik weet dat hij gedateerd is maar als we onszelf nou verplaatsen naar, pak 'm beet, 1996...... goede Hammonds voor die tijd?

Ik heb jaren alleen met de SY 85 gewerkt om te componeren. De sequencer is echt goed en loopt strak. Enige nadeel is dat hij 30 stemmig is.
Enige nadeel met het inladen van samples is dat je geen losse samples kunt deleten, maar het hele zwikkie weer opnieuw in moet brengen middels floppy drive. Je kunt immers (wel afhankelijk van RAM geheugen) losse samples inbrengen.
Maar de klank is subliem. Echt 1 van de mooiste filtering.

DIt is een song van mij uit 1996 of 1997 dacht ik. Hij komt in zijn geheel uit de SY 85 (dus ook de sequencer). Ik heb wel gebruik gemaakt van extra samples die ik extra ingeladen heb, met name de drumsounds.
Deze song ooit naar de "interface gestuurd en is beland op hun cd rom"

Bungy - Fields

Succes met je zoektocht

Greetz Erik Vermeer

Laatst gewijzigd:
Heb ook een X3 gehad. Bespeelde hem toendertijd tezamen met een Roland JV90 en heb hem in 1996 juist gekocht voor de Hammondsounds! De Roland had niet dat soort kwaliteit orgelgeluiden, maar de korg was daarentegen weer een stuk zwakker in (e-)piano's. Dus ze vulden elkaar goed aan.
Heb ook een TG500, die heeft wel heel aardige rhodes samples, zeker voor die tijd, maar ze steken toch intussen wel wat bleekjes af bij mijn Motif... Maar eerlijk is eerlijk, met een X3 en TG500 heb je denk ik wel een heel aardig klankenpakket bij elkaar. Succes!

Okay dan, vandaag X3 en SY85 geprobeerd. X3 klinkt iets moderner maar ook nogal liefjes. Ik heb ongeveer 5 jaar een CS1x gehad en die klonk behoorlijk vet en vies. Dat vieze en vettige hoor ik ook weer terug in de SY. De "echte" geluiden klinken misschien ietwat gedateerd maar daar heeft de X3 ook last van. Ondanks de 9-sporige sequencer gaat mijn voorkeur vooral uit naar de SY85. Moet alleen nog een goede prijs zien te bedingen. Iemand een idee wat de going-prijs tegenwoordig is? De drive werkt overigens ook nog goed.

Stel dat ik de SY85 neem, wat is dan een leuke module tot 150 euro waarin goede en vooral vette synths zitten, welke ook flink te bewerken zijn? En ook blijven Hammonds en goede drumgeluiden belangrijk.

---TG500: is SY85 maar dan in rack-vorm en 64 stemmig, maar heeft deze wel uitgebreide editmogelijkheden t.o.v. de SY85?
---Gem S2R Turbo: is dat wat? Heeft ook een sequencer aan boord en kan samples lezen.........

Graag uw input!! :halleluja

Niemand? Wordt ik geboycot omdat ik gitarist ben, hehehehe??

Maar de SY85 is in da house!! 8)

Misschien is een Roland module nog een leuke aanvulling hierop: een JV-888 of JV-1010, respectievelijk 100E en 199E op marktplaats op dit moment? Zeker de piano sounds van deze hoor je regelmatig en herken je direct op de radio. Daarbij is bijvoorbeeld de Session-piano in de JV-1010 behoorlijk goed... Nou ja, gewoon blijven mp3 demo's luisteren en de review sectie van harmony central bezoeken, dan kom je er meestal wel uit.

Bericht door een moderator:
Let op: dit is geen marktplaats thread! Aanbiedingen dus niet hier plaatsen!

misschien al te laat wegens aanschaf van de sy85 ....

ikzelf heb een tg77, hetgeen de rackversie is van de sy77
best er zeer over te spreken, de hoeveelheid parameters is echt indrukwekkend en een editor om de klanken te bouwen vind ik zelf wel bijna een must.
Als je een synth zoekt die je na enkele jaren nog steeds kan verrassen dan is de Sy77 toch zeker een optie !

in elk geval veel plezier met de sy85 !

Nou, de SY85 gaat het pand weer verlaten. De sequencer blijkt het niet te doen, tempo is niet in te stellen en zodra ik de Measure verander slaat de SY compleet vast. Elk knopje of toets die je indrukt werkt dan niet meer, niets, nada, noppes. Dan moet 'ie uit en weer aan gezet worden, wil je weer geluid hebben. Helaas. Dinsdag gaat hij weer terug naar de vorige eigenaar. Ik hou jullie op de hoogte waar ik mee thuis kom.

TS 10 is top
Makkelijk apparaat, strakke sounds en mooie effecten. Leest ook nog eens ASR sampels

Tja, als je die TS10 kwijt wil en in goede staat is EN je wil er 175 euro voor hebben.............

Hmmm, het is toch nog een Alesis QS6 geworden. Geen onboard sequencer maar wel te gekke hammonds, 64 stemmig polyfoon, uitgebreide FX, keys met aftertouch, enz. Ook aardig is dat je in multimode toch nog gebruik kan maken van eigen geluiden, dat was ik niet gewend met de CS1x. Nu nog een hardware sequencer......... Iemand?

Back