Basic stuff (geluid opnemen)

lazy

Nieuwkomer
Tijdje geleden lid geworden en mij voorgesteld als gitarist die op zoek was naar manieren om solo stuff te maken. Nood aan drums en bass en die kan je uit synths halen (werd mij wijsgemaakt). In die welkom thread vernoemde ik een stuk synth aka de Siel Mono die ik voor een 'gunstig' prijsje wist staan, naar het schijnt volledig in orde. My question: wat heb ik extra nodig als ik die synth wil gaan gebruiken. Bij nader inzien heeft die stuff geen ingebouwde speakers ofzo dus ...

Momenteel gebruik ik mijn laptop om men gitaarspel te recorden, dat ben ik ook van plan met die Siel. Hoe koppel ik dat ding aan men laptop, wat zijn de extra benodigdheden? Versterker? Whatever?

Alle info is welkom. Zij die de Siel Mono willen afbreken, gelieve het ook onder deze thread te doen, dan weet ik zeker of ik een miskoop doe of niet.

GreetzZz

als je je gitaar opneemt op je laptop veronderstel ik dat je er eerst je gitaarversterker tussen hangen hebt en dat die naar de line-in van je laptop gaat? dat kan je ook met 'n synth doen, maar je hebt er geen versterker tussen nodig. een synth heeft vanzelf al lijnuitgangen. voor basic opnames voldoet die ingebouwde line-in, maar als je een beetje kwaliteit wil, of tegelijk synth en gitaar opnemen, kan je beter naar externe usb of firewire audio-interfaces kijken ('geluidskaarten' da ze zeggen...). kijk bv. bij Edirol of M-Audio ('t zijn er veel meer hoor), hoeft niet veel te kosten.

software om je opnames te maken en aan elkaar te hangen heb je natuurlijk ook nodig hé. ik gebruik ableton live voor m'n opnames en arrangementen: jams opnemen, samples bewerken, timing juist zetten, track arrangeren, effecten erbij, etc... doet ook midi sequencing tegenwoordig.

Als ik thuis iets opneem gebruik ik meestal een klassieke gitaar omdat ik werk met een micro jawel. Even een klein schetsje, micro in laptop pluggen, micro tussen een aantal boeken vastklemmen. AKOESTISCHE gitaar vastpakken en spelen maar terwijl op men laptop Cool Edit alles mooi record. Vroeger heb ik ook gebruik gemaakt van N-track ofzo. Ik gebruik nooit een elektrische gitaar voor het recorden. Vroeger wel eens geprobeerd. Gitaar in versterker pluggen, versterker on, micro op enige afstand van versterker - in laptop geplugged - leggen en opnemen. Spijtig genoeg waren deze opnames niet zo mooi. Denk dat de juiste term voor mijn probleem toen resonantie was ... kortweg een heel onzuiver opname resultaat. Daarom dus op akoestische gitaar.

Wat jij me dus juist wijs maakte van plug versterker in enzo is even helemaal nieuw voor mij. Extra info is altijd welkom en ... bedankt voor de openbaring.

lijkt mij eerlijk gezecht niet echt handig om dit met een microfoon te doen!?
het lijkt mij makkelijker als je een output van je versterker op je laptop aansluit ipv een microfoon...
maar ja ik moet er wel bij zeggen dat ik op het gebied van gitaren helemaal geen kennis bezit!

Als je de complete aanvulling op gitaar uit een synth wilt halen (bas, drums, lead / piano, whatever) dan lijkt een Siel Mono me geen groot succes. Het ding is vrij bejaard, heeft geen mogelijkheid tot externe aansturing (via cv of MIDI) en is niet bepaald geschikt om allerlei geluiden uit te halen (het blijft een 1 osc synth).
Je hebt dan meer plezier met een 'breed inzetbare' geluidsmodule als een Roland Sound Canvas en een klein MIDI keyboardje, dat hoeft niet véél meer te kosten.

Als ik er vanuit ga dat je niet altijd alles live wilt spelen, maar ook wilt kunnen bewerken en opnemen, dan denk ik dat je behalve het aansluiten van de audio-verbinding rekening moet houden met het aansluiten van MIDI op je laptop, misschien zelfs middels een alles-in-één-kastje (MIDI & sound via USB, bijv.) of het genoemde MIDI keyboardje met USB aansluiting.

Ga je nog even verder, dan wil je al gauw een mengpaneel (om de synth / gitaar etc samen te kunnen horen) en een setje leuke speakers / monitors om het geheel af te kunnen luisteren.

Eerlijk gezegd: je kan het ook eenvoudiger doen. Ik weet niet wat voor laptop je hebt, maar als het een beetje fatsoenlijk apparaat is, kan je er ook software synthjes op draaien - dat klinkt ook prima, is soms zelfs gratis, en bespaart je de aanschaf van een boel hardware.

Aan de andere kant, als je niet erg technisch onderlegd bent, denk ik dat je nog wel een heuveltje moet nemen voor je begrijpt wat er allemaal mogelijk is, en hoe dat dan gaat werken - ik zou zeggen: stel je vraag eens bij een goeie muziekwinkel, daar kunnen ze je meer vertellen en demonstreren dan wij je in 100 topics kunnen uitleggen!

Laatst gewijzigd:
Het gebruik van software synth's was mijn eerste gedachte. Heb ik ooit trouwens is een thread over gestart. Veel interessante antwoorden gekregen, maar na een aantal soft's te proberen was ik het wel een beetje beu. Ik kwam eerlijk gezegd niet tot wat ik wou. Denk dat dat het voornaamste probleem is als je start met synth's. Die dingen kunnen veel, maar je weet nooit wat.

Interessant lijkt mij die USB midi keyboard stuff waar je het over hebt. Enkele interessante, voordelige voorbeelden? They are welcome, yes they are ...

een usb midi keyboard gebruik je over het algemeen om (soft)synths te besturen.
je blijft dus het probleem houden dat je al had. nl dat je niet komt tot wat je wil bereiken.
waarschijnlijk ligt dit niet aan de programma's die je geprobeert hebt (misschien ook wel) maar meer aan het feit dat je niet door hebt waar je mee bezig bent voordat je er ergens aan begint.
leer (lees) dus eerst eens wat meer over synthese.
uit welke onderdelen bestaat een synth en wat doen ze?
hoe maak je een bepaald soort geluid?
het probleem dat je niet uit een synth krijgt wat je er uit wilt halen heb je ook als je een hardware synth koopt!

je zegt het zelf ook al:
Denk dat dat het voornaamste probleem is als je start met synth's. Die dingen kunnen veel, maar je weet nooit wat.

ga gewoon eens naar de winkel en kijk wat je bevalt enz.
check ook de site www.vintagesynth.com eens.

veel succes!

waarschijnlijk ligt dit niet aan de programma's die je geprobeert hebt (misschien ook wel) maar meer aan het feit dat je niet door hebt waar je mee bezig bent voordat je er ergens aan begint.
leer (lees) dus eerst eens wat meer over synthese.
uit welke onderdelen bestaat een synth en wat doen ze?
hoe maak je een bepaald soort geluid?
het probleem dat je niet uit een synth krijgt wat je er uit wilt halen heb je ook als je een hardware synth koopt!

Een verstandige opmerking van Chielos!
Als je het niet kunt met een softsynth, hoe komt dat dan?

Maargoed, om even een beginnetje te geven op je vraag over USB keyboardjes / interfaces:
Daar is een heleboel over te vinden, maar kijk bijv. eens naar de M-Audio Oxygen 8 (er zijn meerdere vergelijkbare merken en types, daarvoor verwijs ik je dus even door naar een muziekwinkel, of gebruik de zoekfunctie van dit forum!)

oxygen8.jpg

http://www.m-audio.com/products/en_us/Oxygen8-main.html

Dit ding functioneert dus als USB MIDI interface (zodat je nog een andere Midi synth/module aan kunt sluiten) én als keyboardje met knopjes (altijd goed!) in één.

Vind je dit een leuk idee, maar wil je meteen een goede ingebakken 'geluidskaart' erbij ingebakken (met audio inputs en outputs) dan is de M-Audio Ozone een leuk idee - maar wel aardig aan de prijs.

http://www.m-audio.com/products/en_us/MAudioOzone-main.html

Origineel geplaatst door lazy
Als ik thuis iets opneem gebruik ik meestal een klassieke gitaar omdat ik werk met een micro jawel. Even een klein schetsje, micro in laptop pluggen, micro tussen een aantal boeken vastklemmen. AKOESTISCHE gitaar vastpakken en spelen maar terwijl op men laptop Cool Edit alles mooi record. Vroeger heb ik ook gebruik gemaakt van N-track ofzo. Ik gebruik nooit een elektrische gitaar voor het recorden. Vroeger wel eens geprobeerd. Gitaar in versterker pluggen, versterker on, micro op enige afstand van versterker - in laptop geplugged - leggen en opnemen. Spijtig genoeg waren deze opnames niet zo mooi. Denk dat de juiste term voor mijn probleem toen resonantie was ... kortweg een heel onzuiver opname resultaat. Daarom dus op akoestische gitaar.

Wat jij me dus juist wijs maakte van plug versterker in enzo is even helemaal nieuw voor mij. Extra info is altijd welkom en ... bedankt voor de openbaring.
ok... op mijn gitaarversterker zit een DI output (=Direct Input). dat wil zeggen dat dat audio uitgangen zijn op 'line' niveau. dat is een standaard voor de (elektrische) signaalsterkte van het geluid (dat door kabels doorgegeven wordt als elektrische signalen, niet te vergeten). de meeste muziek hardware (synths, mixers, versterkers, etc...) werken op line-level. een mic werkt echter niet op line- maar op mic-level. dat is zwakker dan line omdat mic's een veel lagere output hebben dan ander materiaal. hoe je het best kan opnemen hangt af van de soundcard van je laptop: als die een line-in plug heeft kan je dus line) level bronnen zoals synths opnemen, als die een mic-input heeft moet je een mic gebruiken. als je mic en line doorelkaar haalt krijg je of veel te stille opnames met 'n boel ruis of veel te luide met massa's distortion (vervorming).

veel semi-pro audio-interfaces hebben beide inputs, dan kan je kiezen wat te gebruiken.

www.vintagesynth.com is de reden dat ik een beetje interesse heb in synths. Dat ik een Siel aanhaalde in het begin is vrij logisch. Zowel bij gitaren als bij synths hou ik van dat retro spul. Conclusie uit al jullie reply's, testen wat al die soft synths kunnen en eventueel eens een usb keyboard spul aankopen. Good good.

Als ik vragen heb kan ik zeker altijd bij jullie terecht? Btw als er iemand zich geroepen voelt om wat synth stuff voor mij in te spelen waar ik men gitaar stuff over kan leggen, mag hij mij altijd is mailen ofzo. Dan moet ik niet zelf rommelen met die stuff, ook al moeti k eerlijk bekennen dat die stuff er wel aantrekkelijk uitziet.

Vergelijkbare discussies

Back