opnemen zang, hoe en waarmee?

mindscan

The Perspective
Ik wil zang opnemen bij m'n muziek.
Thuis heb ik de mogelijkheid hier niet voor,
qua volume van de zang (het genre leent zich er niet voor om rustig in te zingen).

Dus ik wil het in een oefen ruimte opnemen (opzich niet zo profi, maar goed genoeg).

Nu heb ik de boel gemaakt in cubase, en wil ik de zang hier als audio spoor in toe voegen.
Nu dacht ik dus aan een laptop, met klein mixertje om de zang in de laptop op te nemen.

Zijn hier ook andere mogelijkheden in (bijv. een porta studio ofzo)?

gaarne reacties.

Ik had hetzelfde probleem...drums.Heb een harddisk-recorder gekocht(in mijn geval een Yamahe D24-8sporen,in jouw geval kan het iets anders zijn alstie maar MTC synchronisatie heeft)en deze gesynct via MTC met Cubase SX.

Wat het belangrijkst is, is dat je de zang zo goed mogelijk opneemt.

Microfoon, comprressor, AD-conversie zijn dus het belangrijkst. Of het dan uiteiongelijk opgenomen wordt op een labtop, harddiskrecorder of wat dan ook is niet belangrijk.
Waar je de track op afspeelt ook niet. Kan net zo goed een casette recorder zijn als de zang maar in de juiste timing mee zingt. Moet wel gezegd worden dat een zanger(es) meestal beter zingt met de track aan z'n oren (koptelefoon) en een lekkere reverb op z'n stem(alleen over z'n/haar hoofdtelefoon; wordt niet opgenomen) Als de zanger(es) namelijk omgeven is door het geluid kan hij/zij zich afsluiten en veel beter inleven. Een lekkere reverb over de stem smeert de boel lekker uit en geeft hem/haar meer zekerheid. Hierdoor krijg je een betere performence.

gr. Tom

Alles hangt af van het resultaat dat je verwacht.
Uit je vraag maak ik op dat je met zeer beperkte middelen aan de slag moet ?
Een portastudio met cassette kan zeker werken als je er rekening mee houdt dat het dan ook als dusdanig begint te klinken.
Achteraf kan je de stem dan overzetten van portastudio naar PC waar je het dan verder kan bewerken, knippen, plakken enz.
Je kan natuurlijk ook proberen een mixertje op te snorren en rechtstreeks in de compu opnemen.
Voordeel is dat je dan makkelijk een deel van de song in een "loop" kan zetten waardoor de zangeres steeds hetzelfde stuk inzingt. Achteraf kies je gewoon de beste stukken samen.

Hoewel je een aantal standaard micro's hebt als C414 of U87 een goeie mic-pré en degelijke conversie om een zekere kwaliteit te waarborgen. Afhankelijk van je wens en de stijl die je beoogt is tegenwoordig zo wat alles toegelaten als het op vocals aankomt. Dus waarom niet opnemen op zo een semi pro lo-fi ding ?
Ik zou wel willen wijzen op het belang van goede hoofdtelefoon en balans vocals/muziek voor de zanger(es)
En ook de micro is belangrijk al kan je met een standaard Shure Sm58/beta al aardige resultaten boeken.
Uiteindelijk is denk ik vooral het muzikale aspect zeer belangrijk. Ik hoor liever een krachtige melodie met een dijk van een soulstem op lo-fi cassette dan een ultra hi tech opname van iemand die niet beseft dat zij of hij NIET kan zingen.
Catch my drift ?

Zeker niet onbelangrijk is de omgeving waar gezongen wordt. Het liefste een super droge onmame hok IMO.

Back