Sysex. binnen Ableton Live 4

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Heya!

Wil in Ableton live de filters van m'n S5000 via sysex. aansturen [S5000 ondersteunt bijna geen midicontrolers]. Weet iemand of hier ook mogelijkheden voor zijn binnen Ableton? In de handleiding of het bijbehorende PDF bestand komt het woord niet voor.

Wanneer Ableton sysex. niet ondersteunt....bestaat er dan software die een koppeling kan maken tussen de waarde die een midicontroler aangeeft en een sysex. range?

heb t onlangs ook niet kunnen vinden om mn MD OS te upgraden. als je een beetje kan programmeren kan je MAX/MSP gebruiken en je eigen controller software maken. daarmee kan je echt alle input (GUI, midi, whatever...) naar alle output patchen (audio, video, midi,...). superkrachtig. denk dat ik binnekort 's een supercontroller in elkaar steek voor m'n synths.

o ja, t is niet gratis natuurlijk. ik heb 't via m'n werk...

Ja fijn MAX/MSP. Lijkt me nogal een nerdering programma om zoiets relatief simpels als dit te willen. (no pun intended)

D'r zijn wel diverse midi controllers die wel sysex kunnen versturen en je die kunt programmeren voor diverse berichten.
Maar was zelf ook al op zoek geweest naar mogelijke oplossingen maar tot op heden nog niets interessants kunnen vinden.

CC2Sysex of CC2NRPN lijkt me nog niet eens zo moeilijk maar waarschijnlijk gaan de meesten niet zo diep qua midi.

Heya lieve mensen!

Ik wil gewoon m'n S5000 via Live tweaken, niet de brug van de Enterprise bedienen via remote. Dus houdt het even simpel a.j.b. 8) !

Ja,

ik zit zelf te kijken naar MidiQuest XL om dit probleem op te lossen. Heb een Electribe ER-1 mkII en een Virus, dus NRPN voor de Korg en sysex voor de Virus. Helaas heeft de demo van XL geen VST-support, dus ik kan niet testen.

Probleem is dat Live niet eens NRPNs (en waarschijnlijk ook geen sysex) doorlaat wanneer ik Midi IN direct naar Midi OUT patch.

Max/MSP is op zich een optie in combinatie met Pluggo (maakt VSTs van Max-bestanden), maar daar moet je op dit moment toch nog een Mac voor hebben, en wat centjes... ouch.

Weet iemand of MidiQuest XL _met_ VST support zijn eigen MIDI aansturing doet? Of gaat alles via de MidiEvents van VST? Als het laatste het geval is hebben we er niks aan, anders zou het de ideale oplssing kunnen zijn. Kan helaas de info niet vinden... :(

Succes!

-diskonext

Had Soundquest (makers van MidiQuest XL) even een mailtje gestuurd met mijn vraag:

I work with Ableton Live, which doesn't allow me to send NRPN or sysex data to my devices (a Virus B, and a Korg ER-1 mkII).
Live will not even consider NRPN or sysex data as valid MIDI-data, it simply discards it.
My ideal solution would be a VST that has it's own MIDI-implementation and doesn't rely on VSTevents for it's MIDI in/out.
Would MidiQuest XL perform in this situation? The product seems very finished and solid, but this is (basically) the only thing I need it for.

En kreeg als antwoord:

Thank you for your interest in Midi Quest.
To answer your question, yes Midi Quest will do what you want. It will send SysX data directly to your instruments through a MIDI port. It is also capable or storing real time edits as VST automation events which are then sent out as SysX messages during playback.
If you have any additional questions, please let me know.

Michael Lambie
Sound Quest Inc.

Er van uitgaand dat hij mijn vraag helemaal begrepen heeft, is het dus een optie, alhoewel een redelijk prijzige optie ($299 op de soundquest site), maar je krijgt er een uitgebreid Librarian-pakket bij, zeg maar.

-diskonext

Als dat 299 moet kosten wacht ik wel even of er een update komt. Helaas geeft Ableton niet aan hoe 4.05 eruit komt te zien, en is er op het Abletonforum ook geen ruk over te vinden [behalve dat er geen sysex ondersteunt wordt]. :Z

Ja,

ik weet 't. Sowieso is het duidelijk dat MIDI nieuw is voor de mannen en vrouwen van Ableton. D'r mist nog een hoop vwbt de MIDI implementatie. Nou ja, het kan alleen maar een beter programma worden, zeg maar.

Het zou al schelen als Live gewoon alle MIDI data zou recorden, maar ja.

-diskonext

Het is gewoon heel simpel.

Ableton heeft heel goed door hoe het werkt.

Je kunt wel allerlei fancy shit bedenken wat handig zou zijn. Maar als je dat allemaal in een keer in het pakket gaat zitten bouwen dan ben je en heel lang bezig en je weet niet hoe je die boel stabiel moet krijgen. Plus het is economisch ook helemaal niet interessant.

Dus je bouwt iets met de opties die ervoor zorgen dat het verkocht wordt omdat er mee te werken is. Daarna ga je per versie nieuwe dingen toevoegen zodat je zonder ten koste van de stabiliteit hetzelfde produkt weer kan verkopen. De kosten van de ontwikkeling worden dan door de klant betaald. En dan in rustig tempo door blijven gaan met alle vernieuwingen in te bouwen en dan blijven de mensen toch wel upgraden.

En als klant is het ook gewoon heel simpel. Je moet alleen de software kopen die je ook gebruikt. Dus upgraden om het upgraden is dom. Je kunt altijd wel van nog oudere versies upgraden want ze willen je graag als klant houden (voor de volgende upgrade).

En tot die tijd zul je er mee moeten leren leven dat wat jij wilt niet kan. Er is altijd wel een minder praktische workaround te vinden

Zeker,

ik neem Ableton ook helemaal niets kwalijk. 't Is een prachtig produkt dat werkt als een trein.

NRPN en sysex (en MIDI-latency per track etc.) leveren allerhande problemen op die idd de stabiliteit behoorlijk zouden kunnen beinvloeden. (Hoewel, NRPN is toch echt redelijk simpel, nu ja)
Zeker aangezien dit de eerste versie (4+) met MIDI is hebben ze het nog heel redelijk gedaan.

Aan de andere kant zit ik toch met twee apparaten die ik graag een warm plekje in mijn Ableton Live setup zou willen geven, en ik ben best bereid een workaround te kopen (of zelf te maken, zeker nu ik gezien heb dat er geen fundamentele obstakels zijn).

-diskonext

Back