Cubase praktische vraag

divinio

Starting Up...
Ik heb op een of andere site het volgende gelezen, maar weet niet goed hoe ik dit moet doen in Cubase.

Kan iemand mij misschien helpen?

1. Swinging style basslines are based off of two adjacent octaves
2. Don't bombard the bassline with notes; that is, leave some whitspace where there is no note.
3. Remember that using a couple of notes longer than the rest (like using an 8th or 3/2 of a 16th note instead of just a 16th note) can be useful to add character.
4. Cutting back each note (or certain notes) by a 32nd note can add a more choppy feel

Ik snap dus niet goed hoe je dit praktisch in Cubase kan klaarspelen. Met een bass.

Zou dit wel eens willen testen dus hoop ik wat meer uitleg van jullie te krijgen.

Divinio

Laatst gewijzigd:
Editten in de keyeditor met je grid op 1/32 of 1/16 (32 of 16 blokjes per noot dus).

Maak een leuk basslijntje (al dan niet met een "hoppend" octaaf om die zgn swing te krijgen).

Spelen met de nootlengte door een aantal noten te verlengen (dit doe je ook in de keyeditor).

Sommige noten kun je een lengte van 1/32 geven om ze choppy te maken.

suc6!

1: Door dezelfde basnote een deel van het ritme precies een octaaf (12 toetsen) hoger te spelen kun je meer swing en energie in het geheel krijgen

2: Een baslijn moet simpel zijn. Als je te veel noten speelt (zoals een synth arpeggio) is het vaak zo dat de baslijn z'n kracht verliest. Meestal (dus niet altijd) is het beter om de baslijn simpel maar stevig te houden.

3: Als je van die simpele baslijn de ene noot laner/korter maakt dan de ander (experimenteren en luisteren) kun je nog meer feel/groove verkrijgen.

4: Is eigenlijk een voorbeeld van wat bij 3 staat.

In sw cubase manual staat niet hoe je dit moet doen. Dat moet je zelf proberen en goed luisteren naar het resultaat. Je moet natuurlijk wel de basishandelingen weten als je dat bedoelt. Dus een nootje korter maken etc. maar ik neem aan dat je dat hier niet bedoelt. Zowel, lees die manual. Dat zijn basishandelingen die men je hier echt niet gaat uitleggen...

Succes,

gr. Tom

ja, dit zijn aardige tips, maar de basis moet je toch echt zelf leggen!

Ga lekker achter je midi-keyboard zitten en probeer gewoon een dergelijke baslijn inspelen!
Je bent toch muzikant en geen programmeur :confused:

Ben het wel met trigg eens.. als je hem zelf swingend/funky speelt, dan pak je alle punten tegelijk.. want wie speelt nu alle noten exact even lang?

Ben het ook met Trigg eens.
Als je in de key-editor gaat experimenteren duurt dat meestal net zo lang,of zelfs langer, dan dat je een paar keer oefent op de juiste goed ingespeelde swingengde bas-line!

Bedankt voor de reacties!

Wat Trigg zegt klopt inderdaad, maar voorlopig werk ik met de key editor. Waarom weet ik eigenlijk niet.

Ik had het al een keer geprobeerd gewoon met de keyboard en zat er toen echt naast. Zou dat misschien wat meer kunnen oefenen.

En ik vroeg me af of jullie dat ook deden wat daar stond. Ga het in ieder geval op de 2 manier proberen en we zien dan wel.

:biertje:

Back