Digitaal naar Analoog afmixen.

KCC

Ingeburgerd
Wat ik mij nu afvraag... En ik ben benieuwd wat jullie vinden.

Ik doe alles vanuit mijn pc, gebruik verder geen hardware. Nu hoor ik dan om heen over de warme sound van analoog en dan wil ik het hier hebben over analoge compressors en analoge mixers.

Waar ik aan zit te denken is dat ik bijvoorbeeld een audiointerface aanschaf met meerdere uitgangen. Die uitgangen op een analoge mixer aansluiten en dan op die analoge mixer met analoge compressors (en evt. andere effectapparatuur) mijn tracks afmixen.

Zou dit de sound verbeteren? Of maakt het niet uit en kun je hetzelfde bereiken als je gewoon in je pc afmixt (dus alles digitaal)?

Ik heb er geen idee van, dus ideeen en suggesties hierover zijn welkom.

Ik werk zelf ook nu zo, alleen heb ik een geluidskaart met maar 2 uitgangen nu. Ik heb er wat hardware naast (k2000 virus a). Als je geen hardware synths of samplers hebt, is het toch niet echt aan te raden om het over je tafel te doen en weer terug.

- Het is omslachtig met songs safen (geen total recall meer)
- Verlies kwa ruis en headroom
-Is niet leuk om elke keer audio heen en weer te moeten bouncen, het blijkt dat het voor mij niet werkt omdat ik er te lui voor ben.
-gaat je een hoop extra geld kosten,, de mengtafel, en de randapparatuur.

Als je alle nadelen op een rijtje zet lijkt het me niet verstandig om een totale pc-set up extern te mixen. Het kan wel net even wat lekkerder klinken als je een lexicon effect over je geluiden doet, en een spl exciter over de eindmix haalt, maar dan moet je wel ook nog een goeie tafel hebben, en een hele goeie geluidskaart. Een M-audio delta1010 klinkt bijvoorbeeld al te mager om over een mengert uit te mixen(naar mijn mening).

Natuurlijk maakt het uit. Maar het heeft ook z'n prijs uiteraard.

Even recht voor z'n raap vragen hoor.
Maar zijn jouw mixen zo goed dat jij het verschil tussen digitaal en analoog gaat merken? Want zie het niet als wondermiddel dat ineens je mixen stukken beter gaan klinken.

En om de digitaal vs analoog discussie voor te zijn. Ieder heeft z'n eigen ding wat hem/haar nou net het beste ligt. Maar om meerdere ins/outs te hebben aan je computer kost al een redelijke pot met geld, is het het waard dan?

Ik vraag het mij dus allemaal af of je het verschil zo groot zou kunnen zijn tussen analoog afmixen en digitaal afmixen of het het waard is om zo'n set up aan te schaffen.

Mijn kwaliteiten zijn op dit moment niet goed genoeg om werkelijk gebruik te kunnen van zo'n setup. En mijn mixen zou ik met wat ik nu heb nog veel beter kunnen maken als ik meer ervaring en kennis zou hebben.

Maar ik wil me natuurlijk goed informeren over dit onderwerp. Mij maakt het me niet uit wat ik moet doen of kopen of wat ook, als ik de sound maar kan verbeteren naar mijn smaak.

De voordelen van digitaal tracks maken op mijn pc vind ik total recall en dat soort dingen. Maar dan hoor ik allerlei mooie verhalen over d/a conversie op analoge mengtafels en meer van dat soort dingen en dat je met goeie analoge compressors zo'n vette sound kan krijgen.

Ik weet het dus niet of het echt zo veel beter zou zijn, ik hoor graag argumenten van mensen die meer ervaring en kennis hier over hebben.

zo doen ik het ook....

E-mu kaartje naar mn Ghost....en echt wel dat dat scheelt...al is het alleen maar om de EQ...los dat mn hardware fx veel beter klinken als de soft-versies (maar daar zijn de meningen over verdeeld)

Maar ik denk dat het weinig uitmaakt bij goedkopere mixers...je moet er wel de spullen voor hebben...en de vraag is of je zoveel geld uit wilt geven voor dat kwaliteitsverschil....

Ik heb ooit eens gehoord dat heel veel profi studio's met dure digitale mixers dit ook doen om idd de gemakken van het digitale domein te gebruiken maar toch een beetje warmte behalen uit het analoge domein door het nog ff 'onder te dompelen' mbv compressors en buizen/valve spul

opzich is het geen slecht idee, maar er zijn ook een hoop soft-simulaties op de markt die het overwegen waard zijn. Het hoeft dan je pc niet uit... maarja, je ziet de andere reacties allemaal. Ik zou wel voor kwaliteits-spul gaan ivm de ruis enzo

Ik zou het toch niet doen als ik jou was. Voordat je een tafel hebt die goed genoeg klinkt om het verschil te maken(Mackie Allen & Heath) ben je minstens 900 euro verder, dan moet je ook nog eens goeie fx hebben 200euro(Lexicon Boss vfx) minstens, en dan nog een compressor 150 euro,,,,, en je moet ook nog eens een ECHTE goeie geluidskaat hebben. De goedkoopste optie is de EMU 1820 500 euro.

Een andere optie is dit

http://www.zzounds.com/item--TASFW1082

Je kan dan hardware fx en randapparatuur erover heen halen en je hebt er gelijk een super controler en geluidskaart erbij.

Je zou je sound dus wel kunnen verbeteren met zo'n setup, maar dan moet je wel kwaliteits gear hebben. Op zich bevestigd dit wel mijn veronderstellingen.

Maar zonder gedegen kennis en ervaring haal je het denk ik er ook niet uit. Eerst wil ik zo ver mogelijk komen met mijn huidige gereedschap. En dan verder kijken.

Of je neemt je eindmix gewoon op tape en dan terug de pc in. Als je een goed bandje hebt en schone koppen dan heb je geen last van ruis. In iedergeval niet dat het storend is.

Origineel geplaatst door KCC
Maar dan hoor ik allerlei mooie verhalen over d/a conversie op analoge mengtafels en meer van dat soort dingen en dat je met goeie analoge compressors zo'n vette sound kan krijgen.

Idd, mooie verhalen, genoeg lui die met alleen de pc superproducties kunnen maken.
Met de juiste software kan je alles. Kan je het daar niet mee, dan kan je met hardware ook niets.
Zo simpel is het.

tja als ik geld had ging het op 24's

maarja ...

voor de rest prefereer ik zoiezo mixen in het analogedomein ..

ik vertrouw die summing van die digitale tafels en pc's niet .. zeker voor het laag

en voor de rest een 'schone' tafel hebben wil ook wel helpen .. ;)

Origineel geplaatst door demian
Idd, mooie verhalen, genoeg lui die met alleen de pc superproducties kunnen maken.
Met de juiste software kan je alles. Kan je het daar niet mee, dan kan je met hardware ook niets.
Zo simpel is het.

Niet helemaal mee eens, er zijn zat artiesten die nog steeds met hardware werken omdat ze niet om kunnen gaan met een pc. Ik ben zelf ook geen pc-producer. Alleen sequencen en een par softynths,

Origineel geplaatst door MadR

ik vertrouw die summing van die digitale tafels en pc's niet .. zeker voor het laag

Digitale summing tegenwoordig is goed. Een aantal jaren geleden waren er nog wel 's problemen mee maar dat is allemaal opgelost. Het verschil met analoog is dat het het transparant is en dat analoge summing er een kleurtje aan kan geven.

Back