tribe ES, su200, sp303 => beginners sampler/phrasesampler

cloudman

ex nihilo creatum ens
Howdie iedereen.
Ik las al wat info over samplers allerhande... maar bleelf worstelen met voor welke sampler ik zou gaan
als beginner.

budget: +/- 200 €

genre: techno, discohouse, electro, experimenteel

wat moet de sampler kunnen?
-loopjes verknippen en opnieuw in elkaarzetten
-kick/bassdrumsampletje afspelen
-pitch chiften/time stretchen
-reverse
-eventueel filters over gooien (high/low/bandpass bvb)
-intuitief zijn!!! ik ben een beginner!
-meerdere outputs was zeer leuk geweest, maar ik vrees niet haalbaar
-toch min 20-30 sec sampletijd

Ik denk dat hiervoor een phrasesampler aan bod komt, en dat het niet meteen een S2000 of ESI32 hoeft te zijn.
Na veel lezen kwam ik dan ook op een dilemma tussen
electribe ES en de yammie SU200 terecht.
Andere voorstellen zijn uiteraard welkom!

wat meer info over mijn setup: ik zou uiteindelijk willen mijn alpha juno1 behouden, en mijn EA1,
aangevuld met sampler en drumcompu. Ik dacht al stiekem aan de ER als drumcompu,
maar dit doet hier niet ter zake :) (topic: samplers)

Desondanks de veel nuttige info op het forum en web,
(ik denk aan
zijn er nog wat mensen die mij willen extra info geven?
sommigen die zowel de ES als SU hadden? of de SP?
bedenkingen?
schiet maar raak! ik sta open voor suggesties en ben dankbaar voor de info.
Ik hoop ook dat andere beginnende sampelenden hier iets aan hebben.

thx!

groetz

wolkie

ik heb zelf de es-1 en dat is een hele leuke sampler maar volgens mij niet geschikt voor wat jij wil.
het is meer een drum & effects sampler, gericht op single hits.
je kan er ook loops mee spelen natuurlijk maar daar is maar een part voor!

dus als ik het goed snap zijn het korte shots, en slechts één loop?
hmm, en kan je wat aanvangen met die loop, of moet dat noodzakelijkerwijs op de pc?
(ik ga ondertussen zelf nog eens kijken wat ik vind van manuals op het net, zal me ook meer info geven)
dus stel dat ik het deels voor drums/fx gebruik, en ene disco loop waar je gekke dingen wil mee doen...
(verknippen, veranderen...) dit zou theoretisch gezien moeten lukken dan...?

met de su200 kan dit wel denk ik, maar er is wel flink veel negatieve kritiek op dat ding...
(toch op dit forum :D )

Merry Kerstmis trouwens :)

Ik zou toch echt voor een racksampler gaan hoor. Een esi is best zeer intuïtief. Ik heb zelf een S3000XL sinds kort, mijn eerste sampler. Heb hem totnutoe enkel als drumsampler gebruikt (ook als looper maar gewoon om te testen niet in een track-probeerseltje). Ik zou zeker niet voor een S2000 gaan, wegens het kleine schermpje (is behoorlijk irritant naar het schijnt).

Of je zou moeten kunnen doorsparen voor een tweedehands SU700 (zijn echte loopmachines) of een MPC2kXL... :{ Dat zou me dunkt eigenlijk de beste oplossing zijn (maar ook meteen de duurste).

hoi Steven!

Je weet waarover het gaat als liefhebber van Bangalter, Daft Punk en dergelijke ;)
(OFFTOPIC: heb ondertussen ook één van de trax on da rocks platen bemachtigd in de plaatselijke musicman :) /OFFTOPIC)

in een interview las ik dat die mannen van daft punk ooit een pre-homework hitje maakten met een minimoog, alesis microverb, nog iets, compressor, en akai S01.
Phatt's n small deed het ongeveer ook zo: atari ST, sampler, synth, fx.

enfin, dit is uiteraard niet DE reden om een sampler te kopen, ik heb ideetjes in mijn hoofd om dit ding in mijn setupje te gebruiken natuurlijk :)

goed, terug helemaal ontopic!
die mpc is ietsje duur, en is niet helemaal mijn ding qua interface denk ik. spreekt me niet echt aan...
Ik hoor echter wel enorm goeie kritieken over die dingen.

die S2000 is te overwegen, mits overweg kunnen met het kleine scherm.
anderzijds een S-220 of S-330, daar kun je meteen een monitor aan hangen, maar deze blazen mij niet achterover qua specs. echt intuitief komen ze mij ook niet over, dan zie ik me toch eerder een sp, su of es binnenrijven...

een kennis van het forum hier in oostende heeft ook een ESI, en is er best content van. misschien moet ik ihem eens lastig vallen en aan zijn knopjes draaien :D

Echt voor een ESI gaan als je geen geld hebt voor iets met groter scherm. Trouwens zo'n ESI heeft een hoop filters aan boord, wat Akais buiten de Z serie niet hebben. Spaar je in eerste instantie weer een Mutronix Mutator uit :D (Die kun je later natuurlijk nog kopen.)

Trouwens die schijf van Trax on da Rocks,... 8~ 8~ 8~

:eureka:

hmm, ik heb altijd maar zitten verder lezen, op dit forum, harmony-central, sound on sound, vintagesynth...
en echt duidelijk is het allemaal niet. De éne vind een kutprhasesampler net lekker, de andere niet... geraak er wijs aan uit.
Bijvoorbeeld, veel positieve kritiek over de SU10 van yamaha. het ding is draagbaar, klinkt 12-bits lo-fi en zou leuke
filters hebben.
Minder goeie kritiek op de su200, die toch wat meer kan, maar geen seq heeft, en maar weinig meer samplemogelijkheden biedt en soms net iets te weinig van alles.
de sp-reeks nog zoiets. de sp505 is het paradepaardje, de sp303 klinkt wel lekker maar is voor wat het is vrij
duur denk ik en moeilijk te vinden. Verder de sp202: slechts 1 commentator vond die écht tof, de anderen kraakten het af. Plus dat ding slikt oude 3.3 volt smartmediakaartjes die uitgestorven zijn...

jaja...

waar begint een absolute newbie mee te phrase-sampelen en een kick en snare mee door te jagen?

the saga continues...

Ik zou geen phrase sampler kopen hoor... Voor de prijs van een simpele phrase sampler koop je een veel uitgebreidere rack sampler....
Die bieden je veel meer voordelen zoals scsi connectors zodat je er een hard-disk, zip drive of cd rom aan kan hangen... of hebben meerdere ouputs..

Ik ben het wel met bovenstaande eens, als je een beperkt budget hebt, kun je dat beter besteden aan een rack sampler, daar kun je in principe alles ( en veeel meer) mee wat je in jou lijst aangeeft m.u.v loopjes verknippen enz, althans ik ben er geen held in.Daar kun je altijd je computer voor gebruiken met bijv recycle. kun je al de loops op het zelfde BPM brengen. Recycle kan ook de loop of als geheel of stukjes via scsi direct in je sampler laden. Loop kan je triggeren door of toets aanslag of via je midi sequncer ( recycle maakt ook gelijk een midi file aan)

Zelf heb ik recentelijk een SU700 aangeschaft, ik moet zeggen dat wanneer je echt loop based werkt dit wel heel erg makkelijk en snel werkt, als je echt een phrase sampler will aanschaffen, dan zou ik doorsparen en voor de SU700 gaan die doet alles wat jij in jou lijst wenst.

JoJo

Origineel geplaatst door jojo
Ik ben het wel met bovenstaande eens, als je een beperkt budget hebt, kun je dat beter besteden aan een rack sampler, daar kun je in principe alles ( en veeel meer) mee wat je in jou lijst aangeeft m.u.v loopjes verknippen enz, althans ik ben er geen held in.

helemaal mee eens.
de es is lekker, en kost tegenwoordig niet echt veel meer, de su200 is puur weggegooid geld. er zit 575 kb ggeheugen in (in deze tijd!) en laden van smartmedia cards duurt heel erg lang. loopende samples klinken slecht. als je op normale kwaliteit wil samplen, wordt de polyfonie gehalveerd (tot 4!). het uigangsvolume is enorm laag en het ding ruist als gek. je moet er zoveel versterking op zetten dat alle artefacts naar boven komen. ik zie echt geen enkele reden waarom je wél een su200 zou kopen. hoewel er mensen zijn die hem schijnen te willen, want ik heb de mijne verkocht aan iemand die heel specifiek op zoek was naar een su200 (maar wel allesbehalve 'gewone' electronische muziek maakt), en heb nog mails gehad om te vragen of ik hem nog had en wilde verkopen...

Het verschil tussen rack en lap/desktop/phrase/loopsamplers zit hem vooral in het gebruik. Een racksynth kan vaak veel meer, maar heeft over het algemeen geen sequencer. Om deze reden heb je al meerdere apparaten nodig en wordt het een ingewikkelder en trager trager proces om alles werkend te krijgen. De resultaten die je ermee kunt krijgen rechtvaardigen het extra werk echter wel hoor. De sequencer van een hoop phrase-samplers stellen echter ook geen zak voor dus tenzij je voor een SU700 of een MPC gaat kun je beter een racksynth kopen denk ik. O ja, voor als je zou doorsparen, de Ensoniq ASR-X is werkelijk ongelooflijk maar valt geloof ik buiten jou budget...

Bedankt voor jullie reacties! Zitten heel veel leerzame dingen tussen.
om er ééntje uit te pikken: de respons van feindbeld over zijn SU200.
Je kan dat ding namelijk via het net uittesten via een soort flash-demo.
Heel erg mooi en aantrekkelijk: je bent zo verkocht om dat ding te kopen!!!
maar dan hou je geen rekening met de beperkingen die het heeft, voor wat het kost.
Beetje schandalig eigenlijk!

de electribe ES blijft uiteindelijk lonken, maar is toch nog een tikkeltje prijzig.

Ergens ben ik me er wel van bewust dat een racksampler zo veel meer kan. die dingen zijn meestal
erg proffesioneel, uit te breiden, en of het nou uitmaakt of niet: ook gebruikt door de grote namen.

Persoonlijk zit ik wel in een ietwat lastig parket:
mijn computersetup is er ene zonder ouwe disketten, enkel met cd's (bemoeilijkt werken met diskettestations,
bvb de akai's en emu's) Daarnaast heeft mjn laptop ook geen scsi aansluiting, dus samples laden
wordt zowiezo veel werk, tenzij via smartmedialezer.

in die optiek kijkt iedereen richting su700 of sp505... of ja, de godfather of all samplers: de MPC serie.
maar goed, budget, budget, budget... :)

De MPC is meer the godfather of sequencers, dan samplers. Hij kan nl. niet veel meer dan drums samplen.

De godfather van de hardware sequencers dan ook nog...

juist, was dat niet de rm1x? :D

die yammie A3000 heb ik ook al naar gelonkt :)

Je zou ook soft kunnen gaan en Ableton Live kunnen overwegen, ik ben zelf niet zo dol op software omdat ik dan meer bezig ben met gekleurde blokjes schuiven dan muziek maken, maar dit werk is absoluut geweldig, heel intuitief en kan ook alles wat jij aangeeft. En nooit meer gedoe met diskjes.

Oooh en mbt tot hardware, ikzelf sample gewoon mijn samples, dus ik druk op de record knop en laat de loop lopen en voila een sample!

Origineel geplaatst door cloudman
Persoonlijk zit ik wel in een ietwat lastig parket:
mijn computersetup is er ene zonder ouwe disketten, enkel met cd's (bemoeilijkt werken met diskettestations,
bvb de akai's en emu's) Daarnaast heeft mjn laptop ook geen scsi aansluiting, dus samples laden
wordt zowiezo veel werk, tenzij via smartmedialezer.

disketten kan ik ook niet gebruiiken (tenzij ik een extern diskettestation koop)...
heb er geen last van. als je even kijkt naar de akai s5000, s6000, z4 en z8, die hebben bv usb, en zijn via usb compleet bestuurbaar met de akai.sys software die je gratis kan downloaden. ik weet niet hoeveel een tweedehands s5000/s6000 kost en of dat in je budgettair straatje past... 't is wel erg makkelijk, zo via usb. samples kan je gewoon in de applicatie van je harde schijf of van cd naar je sampler slepen.

usb aansluiting is de max natuurlijk :) kun je idd heel gemakkelijk bestandjes versluizen.
die zwaardere akai's zijn idd nog te prijzig (momenteel althans) voor mij.

verder, soft doe ik met fruityloops, en blijf ik nog eventjes mee spelen, maar ik ben/was van plan
een klein setupje in elkaar te steken waar ik mee voort kan zonder compu. vandaar...

Origineel geplaatst door search64
De MPC is meer the godfather of sequencers, dan samplers. Hij kan nl. niet veel meer dan drums samplen.

Is dat echt zo?? Ik vraag me af of je daar ongeveer hetzelfde mee kunt als pakweg een S3000XL. Want ik zit eraan te denken deze zomer een hoop dingen te verkopen (waaronder deze S3000XL) om een MPC2000XL met 8 outs en MFC42 te kopen. Daarom enkele vraagjes: de MPC2000XL, kan ie:
1. Vocals samplen?
2. Loops samplen?
3. Werken als synth, dus kun je er bvb een patch / program mee maken wat je dan met je master keyboard bespeelt? Ik denk aan basslines en pads/strings, keys, dat soort dingen.

Dat kan ik met mijn S3000XL. Kan dat ook met de MPC2kXL?

Alvast bedankt!

Back