Ben jij liefhebber van electronische muziek?

Luxman

Ancient Member Sr. (René)
Ben jij ook een liefhebber van electronische muziek actief danwel passief (trance, dance, hardcore, electro, ambient, Berlijnse School)? Veel synths worden door veel goede artiesten tot in het uiterste verkend en bespeeld. Echter op dit forum lees je er weinig over.

Bij mij is de liefde voor synthesizers en aanverwanten met deze muziek begonnen. Met name de muziek van Jean Michel Jarre, Vangelis, Wendy Carlos, Tangerine Dream en Klaus Schulze zijn verantwoordelijk voor hun bijdrage. Ook de electronische muziek van eigen bodem zoals Ed Starink, Peru, Ron Boots, Gert Emmens, Free System Project e.a. geven een duidelijk beeld van wat er te genieten valt.

Ga eens kijken bij: www.alfacentauri.nl en/of www.groove.nl. Ook de Duitse firma www.syngate.net heeft veel moois te bieden.

Nog een mooi forum (maar in het Engels): www.emforum.nl

Tja, als je liefhebber bent van Brunnell, Boerman, Raaymakers en Disselvelt wat betreft de Nederlanders; voor het buitenland Henry, Cage, Stokhausen, Varèse etc, dan heb je er erg weing over te zeggen...

Wat is electronische muziek dan eigenlijk?

PS bij de laatste aflevering van AlphaCentauri ben ik bijna in slaap gevallen :)

Wout
(die het wiel niet voor de tweede keer wil uitvinden)

Het engie wat ik weet is dat ik gisteren voor het eerst NOVA hebt gehoord, en mijn god dat klonk wel zooo verschikkelijk kut...een soort synthesizer Frans Bauer muziek maar dan zonder stem en alles met lullige elektronische (orgel-achtige) geluidjes.

Ja, maar Smack, dat had je in zijn tijd moeten horen. Toen ik klein was, was dat een magisch nummer, als dat op de radio kwam. En vergeet niet: de sounds op dat nummer zijn van grote invloed geweest op de latere sound van Frans Bauer. Nova is old-skool!

Re: Ben jij liefhebber van electronische muziek?

Origineel geplaatst door René
Veel synths worden door veel goede artiesten tot in het uiterste verkend en bespeeld. Echter op dit forum lees je er weinig over.

Wat wil je dan precies lezen? Over meerdere van deze artiesten zijn wel draadjes te vinden met info.

ik ben in 1969 in aanraking gekomen met de progrock en symfo, waar ik als eerste het geluid van een synthesizer hoorde!
mijn grootste helden waren pink floyd alhoewel die de synthesizer pas later gingen gebruiken, ook emerson lake en palmer behoorde al snel tot mijn favorieten!
via yes , genesis, diverse fusion en ander moeilijk geneuzel ben ik toch uiteindelijk in de progressieve dance stroming terecht gekomen, aphex twin enzo.
ik luyister nu veel naar winamp radio, het station limbik frequencies is erg goed en daar komen ook de meest space dingen langs. en ze zetten altijd de titel erbij zodat je het in programma,s als soulseek o.i.d weer op kunt zoeken!

lullige elektronische Geluidjes, yep dat dachten ook veel mensen over kraftwerk
en als dance niet zo populair was geweest dan zouden nog steeds veel
mensen dit denken.

Errrm, ja maar Krafwerk = geniaal, dat heeft zo een mechanische groove...en mysterieuze melodieeen...dat funked als een tiet. Dat is tijdsloos en dat soort shit blahblahblah. Nova = een soort tosti band muziek.

We gaan toch niet Nova vergelijken met kraftwerk he :D

Krafwerk = geniaal dat is ook weer een beetje te veel.
Ze hebben leuke muziek gemaakt met wat lullige elektronische Geluidjes dat is alles.

(Die 1ste alinea heeft een te hoog Viva gehalte).
Ik vind muziek tegenwoordig alleen leuk in games. Luisteren naar muziek alleen doe ik bijna nooit meer- 'k heb alles wel gehoord..

Een maat van me heeft een soort van clip van Nova - Aurora op dvd.
Echt lachen hoe die 3 mannetjes met de rug naar elkaar toe staan te spelen. Dat was toen heel erg underground, voel je 'm? Vooral het lichte trekken met de mond van één van de 3 spelers was echt heel erg true electronisch enzo.
Ow ja, ze hadden ook gekleurde overall's aan en leken wel ontsnapt uit een aflevering van Dr. Who. Sjonge jonge nu ik dr over nadenk was het maar een bonte vertoning.

nee, ik ga niets zeggen over de snorren.....

-C-

Origineel geplaatst door music_lover
(Die 1ste alinea heeft een te hoog Viva gehalte).
Ik vind muziek tegenwoordig alleen leuk in games. Luisteren naar muziek alleen doe ik bijna nooit meer- 'k heb alles wel gehoord..

Mja, maar ik vind het zooo irritant dat ik steeds wordt afgeknald door een gamer met een lage ping, NET als de muziek op z'n climax komt. Moek weer overnieuw beginnen :(

Als er 1 muziekstroming is waarvan ik paddestoelen tussen mijn ballen van krijg is het wel electronische muziek. Synthesizer Greatest is echt denk ik de allerslechtste CD die ik heb. Samen met de eerste van Anouk. Waren beiden kadootjes....

wat dat betreft is de komst van de house wel een verademing geweest, en dan doel ik ook voornamelijk op lieden als autechre, aphex twin, en ach, noem het hele rijtje maar weer op, die een frisse en orginele wind uit hun apperatuur weten te toveren, uitzonderingen van vroeger daar gelaten als kraftwerk, een aantal cd,s van tangerine dream, vangelis.(ook niet alles) en kit watkins.
maar ook hiphop heeft met name leuke ritmische dingen opgeleverd, waar weer drum & bass uit voort gekomen is.

btw drum & bass hebben meer uit reggae en dancehall gehaald dan uit hiphop, de eerste drum & bass, de oude raggajungle, de rechtstreekse voorloper van de drum & bass uit '91 tot 94 is onstaan toen ingeweken jamaicanen in de uk europees/americaanse house en techno zijn beginnen mixen met hun eigen dancehall en reggae. Later zijn de engelsen dat beginnen vervormen en zijn daaruit de drum & bass, en ook de breakcore, uk garage, 2 step en grime uit voorgekomen

hiphop, een andere reggae cross over stijl (Kool Herc en Grandmaster FLash waren ook jamaicaanse immigranten maar dan in NY die funk met reggae mixten in de 70's) heeft wel altijd een zware invloed gehad op de drum & bass, 2 step en grime, minder op uk garage en breakcore.

de meeste electronische en urban dance muziek hebben dezelfde 5 origines als je ver terug gaat , jazz, bleus, mento (oervorm van reggae uit de jaren 1920-30-40), expirimentele electronica uit de eerste helft van de 20° eeuw en klassieke muziek. De verhoudingen tussen de invloeden maken de verschillen die vandaag bestaan.

Back