xt knoppen vraagje

chielos

...
hoi

ik vroeg me af,
op de microwave zijn op een gegeven moment nieuwe knoppen gezet, de Q knopppen.
was er iets mis met de oude knoppen of is dit om marketing redenen?

zijn er andere dingen waar ik op zou moeten letten bij aanschaf van een tweedehands microwave xt?
(verborgen gebreken, veel voorkomende defecten enz.)

thnx,
chielos

Volgens mij was dat met die knoppen puur om optische redenen, geen idee eigenlijk.

Waar moet je op letten bij een XT? Of het de 10- of de 30-stemmige versie is. En welke kleur hij heeft.
Het eerste zie je meteen op het LCD scherm tijdens het opstarten, het tweede kan eigenlijk niet misssen... :D
De versie van het OS is *niet* belangrijk, je kunt hem gewoon opflashen naar de recentste versie via een MIDI file.

Verder zou ik er even op letten of de inputs / outputs connectors fris zijn (ik heb wel eens gehoord, maar weet niet zeker, dat deze direct op het board zijn gesoldeerd). Bij een intensief gebruik zouden ze 'wakkelig' kunnen worden.
En even voelen/draaien aan elke knop, of dat gewoon lekker gaat. En meteen kijken of de encoder goed werkt, geen stapjes overslaat enzo (je kunt op het LCD scherm goed zien of dat zo is).

Wat betreft het aantal stemmen: Ik heb zelf een 10-stemmige versie, dat lijkt een boel, maar tijdens serieus werk (stacken van stemmen, arpeggiator, multi-mode) kom je er snel achter dat 30 stemmen niet zo overdreven is als het lijkt. Onthoud dat een voice expansion tegenwoordig maar lastig te krijgen is (volgens de fa. Stadler) en dat inbouwen vroeger officieel moest gebeuren door een Waldorf dealer. Kortom: wil je een 30, koop er dan meteen één ipv te denken aan latere upgrade.

Succes! :)

Back