E600.- voor pads en fx.

chielos

...
hi luitjes,
ik zal waarschijnlijk over een tijdje, +/- een half jaartje, een nieuwe synth gaan kopen. ben er alleen nog niet over uit welke..

na deze zin gelezen te hebben niet meteen allemaal boos worden en gaan lopen schelden, vloeken en verwijzen naar de zoek functie want die heb ik al gebruikt. je kunt deze pagina nu dus nog dichtgooien en je ergernissen omzetten in creativiteit.

any way ik ben dus op zoek naar een tweedehands synth die ik vooral zal gaan gebruiken voor pads,
(denk aan soundscapes en lange evolueerende achtergrondgeluiden) effect geluiden en andere rare experimenten.
leadsounds zijn voor mij niet zo heel erg belangrijk, achtergrond melodien weer wel...

waar de synth aan moet voldoen:
genoeg knoppen! (de reden dat ik mijn micromodular verkocht heb)
standalone werkend (ik heb echt geen zin in pc editors)
keys zijn geen vereiste, mag ook een module zijn
liefst multitimbraal
hardware dus laat absynth maar zitten
rond de 500 a 650 euro (max)

ik zat zelf te denken aan een waldorf microwave xt of miscchien een ensoniq fizmo (heeft alleen niet zo veel knoppen).
wat voor suggesties hebben julie nog voor me?

thnx voor jullie geduld en moeite,
greetz,
chielos

2e hands kawai k5000s.
die kan alles wat je hier opnoemt.

Als je evoluerende pads wil, dan is de Wavestation (A/D) toch wel echt de synth die je zoekt ... maar hij heeft inderdaad geen knoppen.

De XT is ook een goeie keuze maar die klinkt toch wat digitaler dan de Korg ( maar da's een kwestie van smaak natuurlijk ).

En misschien zullen er velen hun rug naar me toe draaien, maar een Virus C is ook best in staat om evoluerende pads te produceren. De C heb je niet voor die prijs, maar misschien een B?

Maar wellicht zullen er nog veel meer voorstellen van anderen komen ;)

In ieder geval suc6 :okdan:

:doei:

Ik zou in ieder geval niet voor de fizmo gaan. De geluiden zijn fantastisch, maar een groot deel van de parameters zijn alleen met een pc editor te editten, dus de hoeveelheid knoppen op de voorkant is bedrieglijk.

Ik heb verder met niet veel van de bovengenoemde synths ervaring, maar de waldorf xt lijkt me een goeie voor wat jij wil. De emu morpheus is trouwens echt een superding. Lastig te editten, maar zeker weten een van mijn favoriete synths voor ambient geluiden, maar goed je wil knoppen dus dan valt die af...

Virus A. Met de Random knop krijg je echt de meeste gefreakte soundscapes en ambient zooi. Ik heb wel 20 a 30 presets op de mijnes zo gemaakt. Kan wel 's wat opnemen onder het motto "Het kan niet vaag genoeg!"

Ik vind persoonlijk de Virus totaal niet geschikt voor diepere pads, ik vind de klank gewoon niet goed daarvoor, al kan hij andere dingen wel erg goed.

Waldorf XT, was ik zelf niet zo kapot van omdat hij toch wel wat miste kwa klank.

Ik zou ook niet voor een Korg Wavestation gaan want deze klink toch wel heel erg gedateerd al.

Het beste is op volgorde:
1 Yamaha FS1r, echte topper, gaan weg voor 400-450 euro, beste pads die er zijn, niet erg makkelijk te vinden overigens
2 Kawai K5000, moeilijk te vinden, en erg duur nog.
3 Kurzweil k2000 K2500 etc, moeilijker te editten maar klank staat als een huis is verder goed betaalbaar en zijn redelijk goed te vinden 2e hands..

Ik ben naar precies hetzelfde opzoek als jij en ik ben er achter gekomen dat goeie evolving pads en makkelijke draaiknopjes niet samengaan. Alleen de Waldorf Xt komt in de buurt maar die klank is echt niet mooi, en je moet goed opletten op de polyphonie (zonder kaart maar 8voudig)

Origineel geplaatst door Nolet
Virus A. Met de Random knop krijg je echt de meeste gefreakte soundscapes en ambient zooi. Ik heb wel 20 a 30 presets op de mijnes zo gemaakt. Kan wel 's wat opnemen onder het motto "Het kan niet vaag genoeg!"

GRAAG!

er zit op de xt ook zo'n random functie toch?
kennen jullie nog meer synths die dit hebben?
lijkt me een krachtige tool voor rare geluiden..

greetz,
chielos

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik vind persoonlijk de Virus totaal niet geschikt voor diepere pads, ik vind de klank gewoon niet goed daarvoor, al kan hij andere dingen wel erg goed.

Nou, dat ligt dan echt aan jou hoor, niet aan de Virus. Ik heb hier trouwens niet over standaard Oberheim pads maar rare bubbelende en jankende soundscapes. Ik neem wel wat op in de kerstvakantie. Vin ik leuk.

@Chielos. Of de XT een random functie heeft weet ik niet, maar ik denk het haast wel. Random ROCKT voor rare sounds.
De Waldorf Pulse heeft dat ook en is ook echt te gek. Alleen is die monofoon dus al snel minder geschikt voor pads, die toch meestal als akkoorden gespeeld worden.

Nou, dat ligt dan echt aan jou hoor, niet aan de Virus.
:gaap:

De Prophet VS heeft ook een random functie, zelf vind ik het wel cool die random functie, maar niet voor muzikale pads, maar meer voor freaky sound effects. Maar dat zal dan ook wel weer aan mij liggen:walker:

De Prophet VS heeft ook een random functie, zelf vind ik het wel cool die random functie, maar niet voor muzikale pads, maar meer voor freaky sound effects. Maar dat zal dan ook wel weer aan mij liggen:walker:

Ik citeer de topic starter: "ik ben dus op zoek naar een tweedehands synth die ik vooral zal gaan gebruiken voor pads,
(denk aan soundscapes en lange evolueerende achtergrondgeluiden) effect geluiden en andere rare experimenten"

ik zeg alleen dat dat prima met een Virus A kan, sterker nog, dat een Virus A daar zeer geschikt voor is omdat ik zelf PRECIES dat soort dingen naar grote tevredenheid er uit tover.

Jij zegt echter dat een Virus A daar"totaal niet geschikt" voor is...dat geeft naar mijn mening de topicstarter een verkeerd beeld van de Virus A. Vandaar mijn opmerking dat dit waarschijnlijk niet aan de Virus A ligt.

Korg Wavestation ...echt wel.

Kawai K5000(s of r) is inderdaad een goeie keuze. Groot scherm, goed te editen, bijzondere mogelijkheden. Alleen: niet intuitief / gemakkelijk qua synthese.
Yamaha FS1r is ook een superbak, maar ook niet makkelijk te editen zonder PC.
Persoonlijk zou ik je toch een Waldorf Microwave XT aanraden; hoewel het geluid inderdaad in de digitale hoek valt ken ik geen module die zo gemakkelijk en hands-on te editen is (dedicated endless knoppen, goed LCD scherm), en die aan de andere kant reusachtig veel mogelijkheden biedt (wavetables, effecten, arpeggiator, multitimbrale functionaliteit).
De MWXT heeft trouwens inderdaad een leuke random functie.

Korg Wavestation is niet mijn favoriet, wegens té gedateerd geluid en onhandig editen (tenminste, op m'n vroegere SR).

Ik citeer de topic starter: "ik ben dus op zoek naar een tweedehands synth die ik vooral zal gaan gebruiken voor pads,
(denk aan soundscapes en lange evolueerende achtergrondgeluiden) effect geluiden en andere rare experimenten"

ik zeg alleen dat dat prima met een Virus A kan, sterker nog, dat een Virus A daar zeer geschikt voor is omdat ik zelf PRECIES dat soort dingen naar grote tevredenheid er uit tover.

Jij zegt echter dat een Virus A daar"totaal niet geschikt" voor is...dat geeft naar mijn mening de topicstarter een verkeerd beeld van de Virus A. Vandaar mijn opmerking dat dit waarschijnlijk niet aan de Virus A ligt.

Dat topic starter had het ook over " achtergrond melodien" en de geluiden die je met dat random ding genereert zijn strikt atonaal dus tja. En buiten dat vind ik de geluiden gewoon niet geschikt daarvoor, veel grote dynamische verschillen, veel te ongecontroleerd, veel te veel rare clicks pops en rumble, ik vind het leuk om mee te spelen maar voor freaky fx gebruik ik liever een ander apparaat.

Als je evoluerende pads wil maken op een muzikale manier moet je niet voor de virus a gaan want er zijn veel betere synths daarvoor.

Waldorf Q-rack ?:eureka:
Is wat flexibeler dan de MWXT (mijn mening)

Voor pads heb je veel (syncable) LFO's en EG's nodig

Of een roland D550 + PG 1000 ?

Als Nolet nou wel goede pads eruit kan halen.....:halleluja

Je schrijft zelf "meer voor freaky sounds".
En nu nog eens de citaat van de topicstarter:
(denk aan soundscapes en lange evolueerende achtergrondgeluiden) effect geluiden en andere rare experimenten.
leadsounds zijn voor mij niet zo heel erg belangrijk, achtergrond melodien weer wel...

Valt je dan nix op? (effect geluiden/andere rare experimenten)

Als je echt freaky wilt kun je ook naar een Evolver kijken.
Niet zo heel veel knopjes, maar wel echt analoge filters.
Samen met de PC editor heb je iets heel bijzonders, namelijk de mutate functie!
Hiermee kun je twee patches muteren naar 128 semi random morph patches.
Echt ongeloofelijk wat daar allemaal uit ontstaat.
Door zijn 4 osc., 4 LFo's en 3 delay's (geintegreerd en terug te koppelen naar de filters) kan dit bakje enorm veel diversiteit tevoorschijn toveren en bijzonder lang evoluerende sounds en sequences creeeren. maak bijv. een sequence en transponeer die met het keyboard, succes gegarandeerd.

En anders de Monomachine, misschien wel aan de prijs nog, maar deze kan echt van alles.

Ronald.

Origineel geplaatst door Nouveau
Als Nolet nou wel goede pads eruit kan halen.....:halleluja

Wat als Nolet nog nooit met een FS1r of een K2500 heeft gestoeid??

Die evolver is helaas wel monofoon, dat is ook wel weer jammer.

naar alle waarschijnlijkheid zal het een microwave xt worden.
(en later misschien ook nog wel een wavestation, vond de geluiden die ik hier en daar heb gehoord wel erg cool!)
thnx allemaal

Back