Live optreden met mpc, maar hoe mixen?

KeesVerkerk

Ouwe rot
Ik wil dingen live gedaan, ik heb een mpc4000 en die wil ik daarvoor gebruiken.

Er zitten 10 outs op en die wil ik ook gebruiken live, door ze over een mengtafel te mixen.

Alleen hoe zit het dan met mixen live?? Gebruiken julie daar analoge tafels voor of digitale (met preset geheugen).

Hoe doen julie dit?

maak dedicated instrument kanalen en houd er rekening mee dat je de fader open kunt gooien, dus afmixen op de mpc zelf. wellicht kun je voor het gemaak je score uitwerken op de pc om een degelijke balans op te zetten voor de mix. Heb geen mpc4k maar neem aan dat je hem ook in midi thru setup kunt zetten hiervoor.

Of geen mixer gebruiken en gewoon stereo uit...maakt eigenlijk geen zak uit op een PA systeem...heeft nix met studio te maken...monitors zijn geen zaal pa dus wat je ook gebruikt ...je bent afhankelijk van PA comps en EQ...mischien handig om ook daar ff naar te kijken bij de soundcheck.

Ik heb zelf iig al beide gedaan, met mixer kost meer moeite maar heb ik wel meer freestyle set, intuitiever. De ander is meer pattern aan/uit en tweaken als je nog wat synths meeneemt.

maar anyway:
ik zat ook te denken om gewoon de schijven helemaal open te gooien en dan het volume in de mpc te regelen en te safen met mn projects. Maar dit gaat ook niet zo makkelijk op de mpc, ivbm multi's enzo.

Er zijn aardig wat mensen op dit forum die live shit doen, ik ben wel benieuwd hoe zij dat doen eigenlijk

ik gooi ook met de schuiven, en mix dus min of meer af op de gains. De geluiden zijn redelijk op gelijk volume in de sampler, maar beetje fijnmixen moet toch altijd wel gebeuren. Dan is t bij een nieuw inkomend nummer een kwestie van sounds langzaam infaden tot ze lekker klinken, dan de gain terugbrengen en weer door infaden, danwel gain opentrekken. Als een nieuwe kick anderhalf keer zo hard is als de vorige en je zwiept m erin kan dat aardig schrikken zijn, voor jou én voor je publiek, dus beetje voorzichtigheid is wel zo handig hierbij.

Ik doe het ongeveer hetzelfde als pjotr, alleen ik mute zowel op de MPC2000xl als op de mixer.
EQ probeer ik voor de basisgeluiden zoveel mogelijk af te blijven (kick, clap, snare, hihats) en andere geluidjes durf ik live wel bij te stellen. Effecten zoals delay, reverb en flanger heb ik op de aux bussen en die kan ik naar smaak per kanaal inregelen. Ik heb een analoge mixer met voor elke functie een knop. Dat heeft een digitale mixer niet (tenminste, niet degenen die ik kan betalen). Een voordeel van een digitale mixer is total recall. Dus het is afwegen wat je wilt.
Tweaken van de geluiden doe ik via een BCR 2000, die stuurt veel aan (max. 16 kanalen sampler, superbassstation, soms effecten) en voor de rest draai ik op de 777 nog wat aan knopjes.

Mijn nummers zijn 4, 8 of 16 maten midi loops in de MPC. Het hele arrangement zuig ik ter plekke uit mijn duim (hoewel je natuurlijk wel een globaal plan hebt hoe je het wilt doen).

-C-

De samples van de verschillende nummers zijn in de MPC ongeveer even luid.
Op m'n mxer zet ik de kanalen een klein stukkje open en pas het volume dan aan als het geluid komt.
Ik mute niet op m'n mixer. Dit doe ik alleen in een noodgeval zoals bij het starten van een verkeerd geluid
in het verkeerde nummer. Dan doe ik snel de schuif omlaag aangezien het geluid nog een paar bar door gaat.

Een uitgebreide soundcheck vindt ik overbodig, aangezien ik daarna toch weer alle schuiven dichtgooi en het geluid verschil tussen een volle en lege zaal te groot is. Het heeft alleen zin om te checkken of alles werkt.

Zijn er eigenlijk behalve 01v nog andere digitale mixers die betaalbaar zijn en waar mischien maar 10 kanalen opzitten???

Ik stuur vanuit de mpc een program change naar m'n digitale mixer die dan de kanalen goed zet voor mijn helft van de set. De andere helft van de set komt uit ableton live en die kanalen worden ook dmv. een program change goed gezet.Ik zorg ook dat de mpc mix intern ook al goed is.

Origineel geplaatst door bobaphat
Zijn er eigenlijk behalve 01v nog andere digitale mixers die betaalbaar zijn en waar mischien maar 10 kanalen opzitten???

Behringer DDX?

Back