Wat kan ik met een ADAT kaart (in een mixer)?

NorthernLightX

Prutser
Ik struin nu al een tidje de marktplaatsen af op zoek naar een leuke digitale mengtafel voor weinig geld. Een aantal dingen die ik heb gezien: Spirit 328 voor €2500, Yamaha 03D voor €1800 met ADAT kaart, Yamaha 01V voor €1300 met ADAT kaart.

Je ziet het al, ADAT schijnt erg populair te zijn in die Yamaha beestjes. Ik heb begrepen dat het een standaard is voor digitale audio opname, en dat de betreffende kaarten 8 digitale in- en uitgangen op ADAT formaat hebben. Maar wat kun je ermee?

Ik heb wel eens gehoord dat mensen een ADAT kaart in hun PC zetten, en dan audio-sporen uitsturen naar de mengtafel via ADAT, maar ik heb al 8 analoge uitgangen en 4 analoge ingangen op mijn WaMiRack, dus ik zie niet direct waar ik ADAT voor zou kunnen gebruiken...

Please enlighten me!

ADAT is digitaal, dus geen ruis als je van je mixer naar ADAT geluidskaart gaat. En kan tot 24 bits dus da's best wel OK. (Moet je mentafel ook wel ondersteunen trouwens)

En 8 kanalen geldt alleen op 44.1/48Khz wil je naar 96Khz kun je maar 4 kanalen gebruiken. (effe onthouden als je weer van die dubbelzinnige markslogan om je oren krijgt)

OK duidelijk. maar ik heb dus al een geluidskaart zonder ADAT, maar met 8 outputs en 4 inputs, wat zou ADAT voor toegevoegde waarde kunnen hebben voor mij?

Je kunt er naar kijken?

(niets dus)

OK, thank you :)

Ik ga op zoek naar een tweedehands mengtafel zonder ADAT.

verkoop je geluidskaart koop een adat kaart. dan heb je evenveel uitgangen en 4 extra ingangen. je hebt geen kabels meer nodig. alleen twee zogenaamde toslink kabels (glasvezel) wat overigens geen reet kost.

adat kaarten zonder dsp dus alleen i/o kosten ook geen reet meer

Een WaMiRack heeft helaas niet alleen 8uit 4 in...maar ook 4x4 midi, wordclock, pre-amps, smpte (niet dat ik dat ooit gebruik, maar toch :P ) en 2 optische in- en uitgangen...dat vervang je dus niet even met een adatkaart...

Bij mijn coax aansluitingen staat SP/DIF, de 2 optische zijn van die blokjes, daat staat alleen optical bij, geen idee welk protocol dat gebruikt...

Origineel geplaatst door NorthernLightX
Bij mijn coax aansluitingen staat SP/DIF, de 2 optische zijn van die blokjes, daat staat alleen optical bij, geen idee welk protocol dat gebruikt...
op hun site staat s/pdif dus dan zullen ze vast wel zeker weten daar denk ik;)

Je kunt wel voor de adat gaan, maar dan moet je wel even bedenken dat die 'zooi' best wel duur is. Maar als je het eenmaal hebt is echt wel relaxed, maar met analoge plugjes kom je d'r ook wel. :)
Want reken d'r maar op dat bijv een RME digikaart een paar honderd pleuro's kost en een adat kaart idem. Maar ja, gezien het gemak wat je d'r van hebt is het echt wel het geld waard dat zeker.

Origineel geplaatst door fuse
Je kunt wel voor de adat gaan, maar dan moet je wel even bedenken dat die 'zooi' best wel duur is. Maar als je het eenmaal hebt is echt wel relaxed, maar met analoge plugjes kom je d'r ook wel. :)
Want reken d'r maar op dat bijv een RME digikaart een paar honderd pleuro's kost en een adat kaart idem. Maar ja, gezien het gemak wat je d'r van hebt is het echt wel het geld waard dat zeker.

yep! hierbij sluit ik me egenlijk wel een beetje bij aan. alleen zo duur is het tegenwoordig echt niet meer vindt ik

Optisch is geen Adat, adat zijn die brede aansluitingen die een beetje op de printer-poort lijken. optisch zijn die met de afsluitblokjes erop, kan je bijv.naar een ext. cd-recorder/minidisc sturen die dat ook heeft. zit allemaal op m'n motu 2408 maar ik gebruik het alleen nog niet! :confused: goede interface trouwens 8x in/out anlg. 3X adat en coax

Origineel geplaatst door Sander02
Optisch is geen Adat, adat zijn die brede aansluitingen die een beetje op de printer-poort lijken. optisch zijn die met de afsluitblokjes erop, kan je bijv.naar een ext. cd-recorder/minidisc sturen die dat ook heeft. zit allemaal op m'n motu 2408 maar ik gebruik het alleen nog niet! :confused: goede interface trouwens 8x in/out anlg. 3X adat en coax

Na dit stukje desinformatie ff een korte samenvatting van hoe het welk werkt.

ADAT = 8 kanaals digitale audio over optische kabel.
SPDIF = 2 kanaals digitale audio over optische kabel of coax
TDIF = 8 kanaals audio over printerkabel achtig ding (dit is waarschijnlijk waar jij het over hebt)

Adat is van Alesis en TDif is van Tascam en is dus ook bijna alleen op Tascam spullen te vinden. Jij bent in de war met SPDIF-optical wat met dezelfde kabels werkt als ADAT maar dus inderdaad bedoeld is voor een enkels stereo kanaal.

Vergeet niet dat als je een digitale mengtafel hebt en je hebt geen adat of Tdif of meerdere Spdif etc.. er met een analoge verbinding tussen je geluidskaart (PC) en de mengtafel steeds een Analoog-digitaal (en omgekeerd) conversie plaats vind. Dit bevorderd de geluids kwaliteit niet bepaald. Dus routing of het geruik van eventuele effecten is dan steeds een AD (DA) omzetting. Je kan beter na een goede AD-converter alles in het digitale domein houden (voor zover mogelijk)

Origineel geplaatst door Twin-x
Dus adat zijn die blokjes. Dus wel optisch en geen vage printerpoort aansluiting

ADAT= stoer, ADAT komt licht uit. Alleen dat is al voldoende reden om ADAT te willen :o)

Back