Der_Mantie
Vintage lit
Mooi man 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door MaartenJan
Oh, de horn-lead is inderdaad de ARP-2600.![]()

Origineel geplaatst door demian
Huib de Bruin kan daar meer over vertellen..(die ook mijn Solina's heeft gefixed en gemodificeerd..)
Origineel geplaatst door wouw
Vertel, Vertel ! Wat voor modificatie ?

Origineel geplaatst door demian
als je een heel klein beetje stereo reverb over je solina gooit is ie stereo, ook een beetje delay er bij.. stereo it is!![]()

Laat me raden, 't ding kleurt niet bij de gordijnen?Origineel geplaatst door wouw
Ik heb een veto van m'n vrouw op het aanschaffen van een 310, vandaar. Voor de rest klikt het wel tussen ons![]()

Ik heb inmiddels Les Mots Bleus beluisterd (luister snippet). Een mooi chanson, niet helemaal mijn muziek, maar wel voorzien van een prachtige Eminent sound (zonder phaser overigens...). Het verhaal gaat verder:"Koop eens een CD van Christophe, liefst "Les Mots Bleus" of "Olympia 1974" (niet te verwarren met Olympia 2004).
Christophe was eind jaren 60 al een held in Frankrijk maar maakte in de early seventies een supercomback. Nummer 1 in de charts met meerdere songs. Hij maakte in die tijd gretig gebruik van een studentje die teksten voor hem schreef genaamd Jean Michel Jarre. Jean Michel was echt een fan van Christophe toen, omdat die het al gemaakt had, een groot huis had, snelle auto's (Ferrari verzamelaar) en een thuisbioscoop (wat echt bijzonder was toen!!!). Christophe vertelde me ooit dat Jarre kind aan huis was en altijd in de filmkamer zat. Christophe moest echter werken en zat met Dominique Perrier en Roger Rizzitelli in studio Ferber. Waar ze op de teksten van Jean Michel liedjes maakten, op onder andere de Eminent van Christophe."
Behalve dat dit een antwoord is op de vraag hoe Jarre aan de Eminent kwam, verklaart dit denk ik ook hoe Jarre z'n overige instrumenten financierde. De hits van Christophe zullen 'm geen windeieren hebben gelegd. Tot slot schijft de tipgever:Jarre nam niet alleen de Eminent mee voor Oxygene in '77 maar ook de Mellotron (Oxy 2), Perrier en Rizzitelli naar China in '80. En het zal je niet verbazen dat Christophe al jaren bij Dreyfus Music aangesloten zat. Christophe was een geweldige kruiwagen voor meneer Jarre. Maar Christophe verzekerde me dat Jarre NOOIT iets bijgedragen heeft in zijn muziek, behalve de teksten."
Zeer verrassende details, in ieder geval voor mij. Jarre breekt door als tekstschrijver en zet vervolgens de carriere voort met instrumentale muziek!De teksten zijn close to brilliant. Jarre heeft me ooit verteld dat hij als eindexamenproject een boek geschreven heeft waar hij zelfs een uitgever voor had. Toen kwam Oxygene en is het boek in de kast verdwenen."

En mooi, die eminent achter die chanson... 

Origineel geplaatst door AlonsoMos
ik heb die rarities gehoord en laten we heel eerlijk zijn. Dit is allemaal behoorlijke bagger![]()

Wat je inderdaad doet afvragen hoe Jarre in godsnaam van zulke muziek de sprong naar Oxygene heeft gemaakt.
Overigens...vind je Metamorphoses niet goed? Ik vind dat na zijn eerste 3 albums wel het beste eigenlijk.
Origineel geplaatst door AlonsoMos
Overigens...vind je Metamorphoses niet goed? Ik vind dat na zijn eerste 3 albums wel het beste eigenlijk.

Origineel geplaatst door jgeers01
Voortgekomen uit deze thread
Ik kon het niet laten; nadat ik op dit forum zoveel interessants had verwerkt over het instrumentarium en technieken van Jarre heb ik mijn favoriete nummer maar eens geprobeerd na te spelen. Puur uit nieuwsgierigheid overigens. Wat die man een kleine 30 jaar geleden heeft gedaan vind ik echt geweldig. Respect voor de eenvoud en klank die overigens niet meevalt te simuleren.
Mijn poging was vooral leerzaam maar zeker niet geslaagd; met de huidige technieken ben ik een eind gekomen maar een groot gemis is o.a. de warmte, en de hoeveelheid aan plugins is veel te verleidelijk (kunst van het weglaten...).
Tot stand gekomen met Reason (eminent/minipops samples) en Nuendo (virtual instruments en mixage).