Voorheen prutste ik maar wat voor wat betreft opbouw van mijn nummers, maar ik begin daar steeds meer over na te denken. De constructie kan een nummer maken of breken.
Ik begin tegenwoordig met het maken van blokken. Variaties vooral op melodieus gebied, de drums blijven dan veelal hetzelfde. Dus een blok waarbij 1 akkoord wordt aangehouden en een blok met het hoofdthema en een variatie daarop. Daarna is het zaak dat de blokken in de juiste volgorde worden geplaatst dat het een prettig klinkende opbouw is en toch niet te voorspelbaar wordt.
Indeling afgeleid van een popsong:
1. intro
2. eerste couplet / strofe
3. refrein (eventueel met intro/break vooraf en muzikaal staartje)
4. tweede couplet / strofe
5. refrein (met extraatje)
6. brug
7. refrein met veel herhalingen
8. outro
Iemand ideeen hierover misschien?
Ik begin tegenwoordig met het maken van blokken. Variaties vooral op melodieus gebied, de drums blijven dan veelal hetzelfde. Dus een blok waarbij 1 akkoord wordt aangehouden en een blok met het hoofdthema en een variatie daarop. Daarna is het zaak dat de blokken in de juiste volgorde worden geplaatst dat het een prettig klinkende opbouw is en toch niet te voorspelbaar wordt.
Indeling afgeleid van een popsong:
1. intro
2. eerste couplet / strofe
3. refrein (eventueel met intro/break vooraf en muzikaal staartje)
4. tweede couplet / strofe
5. refrein (met extraatje)
6. brug
7. refrein met veel herhalingen
8. outro
Iemand ideeen hierover misschien?
.
. Probeer eens muziek te luisteren die niets te maken heeft met wat je maakt (hiphop, blues, soul, funk, rock, punk noem maar op) en pak es elementen daaruit?