Compressie over eindmix voor A-D conversie?

Origineel geplaatst door Sound on Sound
It should therefore be unnecessary to compress a signal in the analogue domain simply in order to capture it at acceptable quality in a digital system.

En het klopt ook wel wat hier staat. Dat is ook de manier waarop ik het aanpak maar dat is niet altijd even voor de hand liggend.
Ondanks deze theorie zullen 95% van de studio technici comp voor opname gebruiken.
Dat heeft dus alles te maken om peaken in vocals of drums de baas te blijven en clipping te mijden.
Wat ik in het bijzonder gebruik voor vocals is Melodyne. Eerst gewoon opnemen en zorgen dat het niet in het rood gaat. Ik haal gewoon de pieken er uit dmv gain reductie op de files.
Dat werkt ook goed, maar is arbeids intensief :stupid
Een andere mogelijkheid is de amplitude-curve gewoonweg zelf tekenen over je audiotracks.
In Logic gaat dit via Hyperdraw.

Eigenlijk vind ik dit soort compressor theorie een beetje achterhaald in die zin dat je vroeger een strak theortisch keurslijf had als het om studiotechniek ging. Zo en niet anders. Buiten PA versterking is vandaag zo wat alles gepermitteerd in de studio. Botst het niet, dan klinkt het.

Origineel geplaatst door olafmol
hmm..met elke compressor kan je toch gewoon de output gain bijstellen?

Dat is ook zo, maar in dit geval (en bij bijna alle compressors) is de "attack" functie hier de grote boosdoener...en zeker bij budget materiaal a la Behringer...de attack, zelfs op 0, is steeds te laat !
Dat staat trouwens ook te lezen in het artikel van S.o.s
Je moet al een behoorlijke flinke kwaliteits compressor hebben om dit probleem te omzeilen. En dan nog.

Wat ik wel altijd prettig vind ik om 1 versie te hebben direct uit mijn mengpaneel zonder compressie en eq over de master. (Dus wel eq, compressie en fx over de afzonderlijke kanalen).

Op die manier kan ik 100 jaar gaan vogelen met compressie en eq over de track zonder telkens opnieuw mijn track af te hoeven spelen in de sequencer. Als na twee weken blijkt dat er toch iets anders moet, laad ik de wave-file in in mijn editor, en hup ik ga weer aan de gang met de spullen. Terwijl, als ik met compressie heb opgenomen en er moet iets veranderen in de compressie, dan moet ik de hele track opnieuw afspelen in de sequencer en opnemen. Maar goed, das persoonlijk hoe je het prettigst werkt.

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Ik zal de bijgevoegde geluidsbestanden vanavond eens luisteren als ik thuis ben.

Tja, als het beter gaat klinken, waarom dan niet dat uurtje of die twee uur extra eraan besteden?

Wel een leuk experiment trouwens.
Klopt. Sterker nog, ik doe nu na de opnames ook al een heel stuk nabewerking. Een beetje op de mastering manier zeg maar. En daarmee kan ik inderdaad ook heel wat bijschaven. Maar als ik nu hoor wat ik met een simpele behringer compressor al extra uit mijn opnames halen kan, dan vind ik een analoge compressor wel het overwegen waard. En mooiere opnames, en minder soundforge werk. Win-win situatie :). Maar eerst wil ik me nog wat meer verdiepen op dit onderwerp. Meer verschillende dingen opnemen e.d.

En misschien ook wat verschillende software compressors uitproberen?

Misschien is het verschil tussen twee software compressors wel net zo groot (of groter) als het verschil tussen de Behringer en de gebruikte software compressor.

Ik met eerlijk bekennen dat ik hier ook een simpele Behringer compressor heb staan, maar ik had al snel alst van het feit dat ik veel laag verloor door de Behringer als ik 'm over mijn totale mix gooide. Daarom en ook vanwege het gebruiksgemak ben ik overgestapt naar software comrpessors. En ook een beetje omdat ik geen geld had voor een goede (maar vaak ook dure) hardware compressor.

Origineel geplaatst door Solid_Snake
En misschien ook wat verschillende software compressors uitproberen?

Probeer dan zeker Waves eens of UAD of Nomad blue tubes ... Met een UAD kaart ga je die Behringer zeker in de vuilbak kunnen gooien schat ik :)

Wat je ook kan doen is eerst clean opnemen en later in hardware mixen.

Je kan misschien het originele (clean) loopje eens posten, dan kan iemand met een UAD het eens compressen.

UAD heeft idd een heel vette compressor "onboard" zeker een goeie tip!

Ik mag hopen ja dat een UAD beter klinkt dan een Behringer. Al was het alleen maar voor het prijsverschil....

Hier is de orginele, ongecompresste loop:

Attachments

• clean.mp3
    334,9 KB · Bekeken: 98
Ik heb eens geprobeerd die analoge compressie na te maken. Wat me vooral opviel is dat het hoog extra geaccentueerd wordt bij jouw analoge compressie en dat het laag minder boom doet. Qua compressie zelf is het misschien iets snappier dan het cleane geluid hoewel ik dat niet zo goed hoor. (Ik ben zeker geen compressor namaak held :D )

Attachments

• psp_vintage.mp3
    333,1 KB · Bekeken: 113
Maar bij mij klinken de snares wel weer voller. Maar jou sample komt al weer wat dichter bij mijn analoge compressie in vergelijking tot mijn soundforge variant. Je hebt de vintage warmer gebruikt? Heb je daarin ook nog iets van high boost of drive gebruikt?

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Je hebt de vintage warmer gebruikt? Heb je daarin ook nog iets van high boost of drive gebruikt?

ja

Hay

Ik ben geen expert , maar mijn ervaring met digitale effecten/geluidsbewerking
is dat ze het geluid nadelig kunnen beinvloeden.

het geluid wordt door een digitaal effect afgebroken en bewerkt weer opgebouwd
ze kunnen wel de indruk wekken anders te zijn, maar de klankleur en dynamiek worden bij elke digitale handeling minder
een analoog effect kan denk ik wel wat toevoegen.

maar misschien is dat de laatse jaren wel verandert

ik heb ook wel eens last van geluidspieken maar als je meersporen opneemt kun je de invuduele piek uitknippen
en naar een zachter spoor verplaatsen(lang leve de pc)

Greetz Turtel _-/8D\-_

@Toon Hmm... dan komt dat extra hoog van jou daar dus vooral door, en niet door de compressie. Bij de analoge-compressie-versie van mij heb ik dat soort dingen helemaal niet gebruikt. Ook de enhancer en tube-sim op de Behringer compressor waren uit.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
@Toon Hmm... dan komt dat extra hoog van jou daar dus vooral door, en niet door de compressie. Bij de analoge-compressie-versie van mij heb ik dat soort dingen helemaal niet gebruikt. Ook de enhancer en tube-sim op de Behringer compressor waren uit.

Wat zijn je compressor instellingen eigenlijk?

Ik vind het vreemd dat die behringer het hoog zo hard accentueert. De reden dat ik EQ gebruikt heb is omdat het mij meer leek dat die Behringer voor een groot deel gewoon EQ'ed.

De precieze instellingen weet ik zo niet meer. Ik heb deze opnames een week geleden gemaakt in onze studio bij Sly Dog, maar hij heeft mij de bestanden pas afgelopen weekend toegestuurd. Ik heb in ieder geval een soft knee gebruikt met een vrij lage treshold en auto attack/release. De ratio was volgens mij 1.7:1, in ieder geval ook vrij laag. (hooguit 2.5:1).

Back