Origineel geplaatst door Sound on Sound
It should therefore be unnecessary to compress a signal in the analogue domain simply in order to capture it at acceptable quality in a digital system.
En het klopt ook wel wat hier staat. Dat is ook de manier waarop ik het aanpak maar dat is niet altijd even voor de hand liggend.
Ondanks deze theorie zullen 95% van de studio technici comp voor opname gebruiken.
Dat heeft dus alles te maken om peaken in vocals of drums de baas te blijven en clipping te mijden.
Wat ik in het bijzonder gebruik voor vocals is Melodyne. Eerst gewoon opnemen en zorgen dat het niet in het rood gaat. Ik haal gewoon de pieken er uit dmv gain reductie op de files.
Dat werkt ook goed, maar is arbeids intensief

Een andere mogelijkheid is de amplitude-curve gewoonweg zelf tekenen over je audiotracks.
In Logic gaat dit via Hyperdraw.
Eigenlijk vind ik dit soort compressor theorie een beetje achterhaald in die zin dat je vroeger een strak theortisch keurslijf had als het om studiotechniek ging. Zo en niet anders. Buiten PA versterking is vandaag zo wat alles gepermitteerd in de studio. Botst het niet, dan klinkt het.
Origineel geplaatst door olafmol
hmm..met elke compressor kan je toch gewoon de output gain bijstellen?
Dat is ook zo, maar in dit geval (en bij bijna alle compressors) is de "attack" functie hier de grote boosdoener...en zeker bij budget materiaal a la Behringer...de attack, zelfs op 0, is steeds te laat !
Dat staat trouwens ook te lezen in het artikel van S.o.s
Je moet al een behoorlijke flinke kwaliteits compressor hebben om dit probleem te omzeilen. En dan nog.
. Maar eerst wil ik me nog wat meer verdiepen op dit onderwerp. Meer verschillende dingen opnemen e.d.
)
\-_