wat kan ik anders doen aan de opname?

Arv

Robot
Ok, ik zal eerst even uitleggen hoe ik normaal gesproken opneem.. Ik heb een mengtafel met 4 subs die direct naar mijn delta44 4 kanaals (2x stereo) geluidskaart gaan. Voor alle kanalen die ik op de mengtafel heb kan ik dus kiezen naar welke sub deze geroute wordt. Volgens mij is dat een vrij normale setup? Ok, nu komt het. Ik gebruik maar 1 compressor (ik heb er maar 1) om de drums een beetje te kunnen bijschaven. Daarna heb ik de drums geroute naar sub 1 en 2 voor de geluidskaart. De rest (dus de bas, synths efx etc etc) gaan naar subs 3 en 4. Na de opname in Cubase kan ik nog wat eq'en compressen enzo. Maarrrr.. Nu merk ik dat dingen elkaar toch in de weg gaan zitten qua mix. Vooral merk ik dat ik de bassline(s) niet zo goed in de mix krijg. De vraag is dus, moet ik nog investeren in nog een compressor om voor de opname nog een compressieslag te plegen? Of is dat niet nodig, en moet ik de verschillende instrumenten anders routen naar de geluidskaart? Of doe ik gewoon iets helemaal verkeerd?

Wie o wie heeft er nog suggesties?

gr.
R

Heeft dat elkaar in de weg zitten niet eerder met frequenties dan met volume te maken? Dan zou je eerder moeten filteren/equalizen dan compressen. Dus ervoor zorgen dat per geluid alleen de belangrijkste frequenties overblijven en niet ook allerlei 'bijzaken' die op de hoofdfrequenties van andere geluiden gaan zitten en dan voor de modder zorgen.

Er is een keer een thread geweest met een link naar een dnb-site met een goede en duidelijke uitlegl hierover, maar ik kan die thread nergens meer terugvinden... =(

Yup, dat heeft zeker met eq-en te maken (ook). Maar ik heb het idee dat het slim kiezen van de juiste compressie van bepaalde kanalen je een heel eind kan helpen? Bv compressie van basslines en drums samen??

R

Ik weet niet precies hoe compressen technisch werkt, maar als je frequenties hebt die elkaar in de weg zitten, kun je daar iets aan doen dan met compressing? Dat is toch vooral een gelijkschakeling van volumes? Ik bedoel, als je het technisch niet kunt verklaren, dan lijkt het mij sterk dat het gaat werken.

(okee, het wordt tijd dat mensen die hier wél wat vanaf weten gaan reageren, i.p.v. ondergetekende...)

Heb je al eens geprobeerd om je bas ook naar bus 1/2 te routen?
Wat komt eruit?

Veel praktischer dan theoretisch gezever.

Hoe ligt die bassline verkeerd in de mix? Is ie op sommige plaatsen niet hard genoeg, of zitten andere instrumenten 'm qua frequentie in de weg? Als ie qua volume niet helemaal lekker zit, zou je compressie kunnen proberen, anders is het gewoon een kwestie van mixen en EQ-en. Je zou ook wat geluiden een beetje kunnen pannen om de bassline wat meer ruimte te geven.

Tenminste, zo denk ik er over. Misschien kun je ff wat laten horen?

@fuse: ik denk idd dat dat misschien nog wel een goeie oplossing kan zijn ja, de bass en drums tegelijk op 1 spoor opnemen. Dat heb ik nog niet geprobeerd.

@proto: ik zit nu op werk! Maar dat idee van meer pannen en de bass in het midden zie ik wel zitten..

Ik bedoel eigenlijk dat de bassline qua volumes de drums soms te ver te boven gaat. Dan gaat het wat zonpig klinken. Ik wil een open mix maar wel met een stevige, lage bass. Het lukt wel, daar niet van, maar ik wil altijd verbeteren enzo

R

ik weet niet of je het al zo doet, maar probeer eens alleen iets met de kick en de bass samen.

En dan zorgen dat de kick 'boven' blijft in het frequentie gebied (dus niet teveel sub) zonder dat-ie punch verliest,
en voor de bass zorgen dat-ie 'onder de kick blijft, dus wel sub maar weer minder van het gebied waar de kick zich bevind.

Als dat goed zit, samen door de compressor en dan luisteren met de rest van de geluiden erbij of het nummer nog staat

oja, het is idd beter de bass mono te houden ja. (qua oscillators dan hè, om phase-cancelling te voorkomen)

Je kunt idd ook de kick en bas mono houden en beide een apart kanaal van je compressor laten gebruiken als insert over de aparte kanalen bijv. Als je compressor trouwens ook 2 mono kanalen ondersteunt. En je inserts hebt op je mixer.

Back