Yamaha TX-816

Origineel geplaatst door fuse
Door te detunen ga je geen phase-canceling tegen hoor, je verschuift het dan alleen maar. Een soort LFO amplitude effect creeer je hierdoor juist omdat de phase-cancelling in tijd verschuift zeg maar.
Om te doen wat jij wilt heb je phase shift voor de operators voor.

Welke parameter is dat dan? je hebt de basis-pitch in noten/hertz en je hebt de finetune en daarnaast nog een detune parameter.

O Grote TX-adepten

O Grote TX-adepten

vertel mij, nederig aspirant tx-bezitter, eens hoe jullie al die midiverbindingen hebben opgelost?
Voor audio heb ik een aparte mixer gekocht en een sssnake. Voor midi denk ik een patchbay nodig te hebben of hebben jullie gewoon alles met minimidikabeltjes doorgelust?
Lijkt mij niet omdat je niet meer dan 3 aparaten door zou kunnen lussen toch?
Ik ga er vanuit dat jullie de tx in een rack hebben en dus niet per nieuwe mididump de kabels om gaan zitten pluggen :D
Net zo goed als ik niet op de tx kan wachten, brand ik van nieuwsgierigheid naar jullie midi-oplossingen.
(Misschien staat het allemaal wel in de handleiding maar die zit natuurlijk samen op de boot met het tx-je).

Ik heb simpelweg 1 midikabel naar de input aan de voorkant zitten.

De TF1 module die op kanaal 1 staat, is de ontvangende TF1 vwb patches/wijzigingen
Je kan helaas geen patch dumpen op kanaal 2

Dus stel je wilt 1 patch in 1 TF1 dumpen, dan moet je ervoor zorgen dat alleen die module op kanaal 1 staat.

Anders zou ik niet weten eerlijk gezegd. Ik vind het sowieso vreemd dat de TX816 alleen maar patches kan ontvangen op kanaal 1 :confused: misschien doe ik iets niet goed (of het ligt aan de tool die ik ervoor gebruik ; dx manager)

Laatst gewijzigd:
hi,

hi,

ok, dat laatste weet ik dan weer toevallig van de DX7, 1 midikanaal werd als meer dan genoeg ervaren ;)
Vergeet niet dat MIDI net een paar maandjes oud was toen de DX7 uitkwam.
Wat mij nog niet duidelijk is: heb je de midi's allemaal doorgelust aan de achterkant?
Of is de module links waar in/out/thru op zit voor alle modules?
Dan meteen weer de vraag waarom dan elke module weer apart in en thru heeft ....

Of is de module links waar in/out/thru op zit voor alle modules?
Yep, dat is een ding wat ik iig zeker weet. Maar waarom elke module een aparte thru heeft? geen idee

Ok, hier gaan we dan:

Hoe de TX816 te gebruiken in een midi setup?

Voor normaal gebruik is alleen de front midi in en out voldoende om alle modules "onafhankelijk"aan te sturen en dataverkeer over en weer te laten plaatsvinden.

Input TX816

Wil je alle modules onafhankelijk aansturen, via de front input, dan kost je dat 8 midikanalen. Toch heb je maar 1 midikabel nodig nl de midi in aan de frontzijde, modules worden intern met elkaar verbonden mits elke TF1 module op "Common"staat ingesteld. Das lekker makkelijk. Wil je elke module apart aansturen, moet je wel het "Receive Channel" van elke TF1 verschillend instellen, bv van links naar rechts resp midikanaal 1 t/m 8.

Een ander mogelijkheid is de aparte midi in aan de achterzijde van elke TF1. Moet je wel de beschikking hebben over een multipoort midi interface met minimaal 8 out poorten. Vind ik persoonlijk wat overdreven. DE reden waarom Yamaha dit zo bedacht heeft, is de combinatie QX1 sequencer/TX816. Zie plaatje beneden.

Output TX816

De front midi out wordt alleen gebruikt om sounddata te kunnen dumpen van een TF1 modules naar de computer of naar een ander TF1 module (via zijn aparte in aan de achterkant, heel omslachtig). Om te kunnen bepalen welke TF1 module naar deze midi out gaat, kun je instellen met "de knopjes "Out Slot.

Het werken met een midi-editor/librarian.

Nu wordt het interessant. Stel je hebt een editor welke gemaakt was voor de DX7, dan zou dit toch ook moeten kunnen werken met de TX816, omdat beide compatible zijn. Antwoord: ja en nee. Het is mogelijk om DX7 sounds te dumpen naar een TF1 module, maar in negen van de tien keer werkt dit alleen als "Receive Channel" op 1 staat. Maar als een TF1 module nou op kanaal 2 staat ingesteld, wat dan? Dan heb je pech en moet je de desbetreffende module op kanaal 1 zetten. De reden hievoor is dat in de sounddata zelf een byte op 1 staat en alleen modules die op kanaal 1 staan reageren hierop. Als je deze byte zou veranderen in een andere waarde, dan pas kunnen modules die op een ander midikanaal staan hierop reageren. Daarom is een speciale TX816 editor toch wel handig want die houdt hier rekening mee.

Ik weet niet of alles geheel duidelijk was, dus voor vragen ben je welkom

Attachments

• qx1_manual_2.gif
    qx1_manual_2.gif
    20,5 KB · Bekeken: 105
weet je...

weet je...

...dit is echt te GEK MAN!
Hartstikke bedankt, ik snap het nu!
Groetjes,
TX7....ehhh VL7

Back