Origineel geplaatst door Ytse
Als je gaat multiband compressen wil je ook multiband eq-en en evt andere zaken zoals exiten of limiten. Zo'n tubetech heeft maar 1 output. Dus dan moet je weer opnieuw je signaal gaan splitten.
Eh ? Wattuh ?
Mulitband Eq en ?
Multiband Exiten ?
Wassndas ?
Multi band limiters heb ik nog wel eens gezien. Hoezo zou je moeten gaan splitten ?
Mastering process:
signaal->EQ->Multiband comp->evt. Limiter
het is niet waar dat je met een crossover of wat filters en een aantal compressors aan elkaar geknoopt ineens aan multiband compressie doet. Tenzij je de fase ramp die dat oplevert boeiend vind klinken natuurlijk...
Even terug naar het onderwerp:
Voor een dagje een dope compressor huren is best een optie. Zorg alleen wel dat je iets huurt wat een beetje fool proof is (Manley maakt een ding met alleen input en output regelaars, verder niks, eavr heeft er een, 41 euri/dag).
Het behoorlijk inregelen van een Tubetech LCA-2B is geen sinecure. Zowiso ligt het bij die buizenmeuk allemaal wat secuurder qua inregelen dan bij solidstate spul. Een ding waar je tegen aanloopt is dat het allemaal wel lekker klinkt, waardoor het moeilijker is om de daadwerkelijk juiste instelling te vinden. Ik heb een keer met een Manley EQ gewerkt en hoe ik er ook aan draaide, het ging niet slecht klinken. Alles klonk lekker. Waardoor het natuurlijk moeilijker word om een beslissing te nemen.
Daarmee komen we op de kunst van het masteren: oren, veel te dure spullen, een goede ruimte en goede afluistering en vooral visie op wat je wilt zijn allemaal belangrijk. IMHO.
Groetjes,
Allert