Crumar Bit one voor 150 muntjes

demian

Ojee

Attachments

• 11762.jpg
    11762.jpg
    14 KB · Bekeken: 92
Ik heb ook een BIT ONE gehad en het is een vette bak!
Wat er niet bij staat, is dat de oscillatoren 3 waveforms tegelijk kunnen gebruiken, dus driehoek EN zaagtand EN puls (met pulsbreedtemodulatie). De klank is warm, lijkt op de juno 106 alleen iets duisterder (vind ik ;)) verder kun je lfo speed koppelen aan de aanslaggevoeligheid, dat is wel leuk want hoe harder je dan aanslaat, hoe sneller de LFO gaat.
Loodzwaar is ie wel :D. Verwacht niet te veel van deze machine op midi gebied. Hij slikt note, velocity, pitch / modwheel en program changes geloof ik. Geen midi controle verder.

-C-

Ik heb al een aantal keren interesse gehad voor deze bak.
Het toetsenbord schijnt goed te zijn.
Maar wat ik me iedere keer afvroeg. Is het editten niet een crime met al die druk touch knoppen?
En gaan die niet snel kapot?

Hij is gebouwd als een tank. De drukknoppen zijn erg solide, bijna industrieel uitgevoerd. Het klavier doet een beetje plastic aan (is ook plastic, maar je snapt me vast wel), meer een ouderwets orgen klavier. Ik heb het ding helemaal uit elkaar gehad (het klavier) en het zit met een soort van balpenveertje in elkaar, die deel uitmaken van een verbreek- en maakcontact systeem om de velocity te meten.

-C-

Editten is inderdaad geen pretje....
De bit one die ik had, was trouwens een vreemd geval. Als je hem monofoon bespeelde, was alles ok, maar wanneer je akkoorden aansloeg, werd de hele boel zo vals als een kraai :erm:
Maar soms waren die valse geluiden wel heel gaaf, heb er ook een heleboel gesampled indertijd :D

Ik heb zelf plm 3 maanden geleden een bitone gekocht voor dezelfde prijs overigens.

zeer tevreden, karakteristieke sound, beetje fm/dx (wat betreft de metalige attack) maar toch warm, goed voor pads (mooie sweeps mogelijk) en ook bass wat mij betreft, ook van die lekkere die ijle leads drumssounds niet, zit goed jaren 80 geluid in, met double of unison functie (6 oscillatoren per stem) kun je echt vette bassgeluiden maken
goede velocity reactie,

je moet inderdaad alles met drukknopjes doen, was toen volgens mij met iedere synth het geval in die tijd
drukknopjes niet echt stevig, de mijne functioneren nu nog steeds goed,

paar kleine nadelen:
- volume van de beide oscillatoren kan niet onafhankelijk van elkaar worden geregeld
- detuning van de osc. gebeurt met een schuifmeter op de synth (!) kan niet worden gesaved
- midi echt alleen note on/off en velocity (zelfs geen pitch bend)
- noise generator nauwelijks bruikbaar
- keyboard is wel erg plastic/licht uitgevoerd.
- geen pwm
- bij stereo aansluiting komen de geluiden "at random" uit het linker of rechter kanaal (geloof je gewoon niet, maar staat als een soort aanprijzing in de manual) kortom: mono aansluiten
- heeft wel gekke "summing differences" tussen de beide osc. sommige toetsaanslagen komen op eens knetter hard uit de speakers alsof freq. worden gestapeld tot een fletterhard geluid (vlg dubbele resonance); vreemd genoeg heb ik daar minder/geen last van indien ik via mijn S80 de bitone aanstuur

aantal misverstanden
- niet echt zwaar 10 kg
- osc. kunnen niet drie golfvormen tegelijk weergeven (zijn ook maar 2 oscillatoren)

ik vond € 150,-- wel in orde, echt wel goede sound, maar het blijft een italiaan dus er zitten gewoon gekkigheden in die synth
voor € 150,-- zul je je er echt geen buil aan vallen

Twee handige links die ik zelf checkte voor mijn aankoop (eerste met mp3 van de factory sounds)

http://www.synthmania.com/bit_one.htm

http://www.soundonsound.com/sos/aug98/articles/crumar.html

Had de Bit 99, vette bak, tijdje een alpha juno 2 er naast gehad, keus was duidelijk voor mij!
De Bit was een stuk duisterder qua klank, en niemand gebruikt em, zodat je altijd origineel ermee bent.
Maarrr, toen kwam de micromodular en mocht ie een nieuw huisje zoeken, vergeleken met dat beest is het gewoon een ouwe niet al te zinvolle synthesizer in een studentenkamer van 13 vierkante meters...
150 euro is trouwens niet te weinig geld, 100 euro of 120 voor een goeie is redelijker.
En die knoppen zijn nu ook weer niet zo degelijk dat ze het eeuwige leven hebben, die van mijn Bit 99 reageerden niet altijd even jofel, blijft gewoon goedkope elektronica die er gebruikt is, maar hij klinkt erg apart zekers.

Back