MPC related vraagjes (ivm live optreden)

BelgianGuru

Ingeburgerd
Hallo,

ik kom er maar niet aan uit. Die MPC lijkt me ongelooflijk goed, begrijp me niet verkeerd, maar veel van de functies die het heeft heb ik niet nodig live. Eigenlijk heb ik gewoon 1 vette tool nodig die dit kan, en meer niet want dan betaal ik bij voor niets begrijp je :

-Men loops spelen, en seamless doorschuiven naar volgende loop als ik dat wens (zoals ableton live doet op computer)
-Makkelijk tussen de loops switchen, dus als ik ff terug de intro wil laten spelen, of een drumloopje dan duw ik gewoon op een knop of weet ik veel hoe het werkt, met als gevolg dat er nu een drumloopje bijkomt OF als dat te ingewikkeld is, een custom loop speelt waar ik dan vooraf al zo'n drumloopje heb achtergestoken.

Het is de bedoeling dat ik dus die loops ez kan laten afgaan, terwijl speel ik synth of gitaar. Ik wete perfect in mijn hoofd hoe ik het zou kunnen rondkrijgen, maar ik zoek gewoon achter de tools die doen wat ik wil. Ik heb Cubase, dat is gewoon mijn tweede brein geworden, dus ik heb geen MPC nodig om taken van Cubase over te nemen, Cubase op zich wwas al duur genoeg.

Ook zou ik moeten kunnen voorprogrammeren dat als ik op loop 'Intro' duw, dat hij die intro maar 1 maal speelt, en automatisch naar loop 'nadeintro' gaat, begrijp je ? Dat gaat met ableton, moet ook gaan met hardware denk ik.

MPC1000 al bekeken in combinatie met een footswitch ofzo?

Als je alleen maar loops wil afspelen heb je inderdaad
geen synthengine en 4 MIDI uitgangen nodig.

En Zo'n MPC1000 heeft dat niet, maar kan wel wat ik wil ?

Je begrijpt me toch waarom ik geen 2000XL neem of iets dergelijks, ik heb die extras niet nodig, ik heb daar cubase voor en ben niet van plan te switchen van cubase naar een MPC, dus wil ik ook niet voor die extras betalen. Net zoals met een GSM, ik wil geen camera op men gsm, ik heb al een betere camera, dus koop ik een gsm zonder camera ;)

Cheers

Maar als die GSM zonder camera die jij wil nu een ingebouwde calender heeft
(die jij ook niet nodig hebt) zou jij hem dan niet kopen of zou je eventueel
verder blijven zoeken tot je een GSM vind zonder camera en zonder calender
ook al kost die even veel of misschien zelfs meer?

Als je Cubase als main sequencer blijft gebruiken en je die sampler voor loops &
one-off samples (e.g. explosies, kicks, stukken tekst) kan je zelfs beter een MPC1000
kopen ipv een MPC2000xl. Hij heeft dankzij die USB poort een veel betere integratie
met de PC; drag en drop je samples van je PC naar je MPC zonder ingewikkeld SCSI gedoe.
Ook ondersteund hij 4 keer zoveel geheugen en opslag kan je makkelijk op je Compact Flash.

Als je nu maar een GSM met camera had gekocht kon je zelfs die CF-kaartje recupereren ;)

Ook al eens gekeken naar zoiets als de RS7000 van Yamaha? Lijkt me, als ik je berichtjes lees, ook wel de moeite om te checken lijkt me.

Staat veeel info hier op 't forum over. Fijne live-bak!

lol ivm die GSM :)

Ik zal eens kijken achter die Yamaha.

Zeg'ns, die MPC1000, rond hoeveel € komt dat tegenwoordig in Belgie/Nederland ? Klinkt wel goed die USB toevoer enz.. kleine dingen die het allemaal veel comfortabeler maken.

En die calender is een klein stukje ssoftware op je gsm, daar betaal je dan geen 200 Euro extra voor :) Ik kan een gsm zonder fancy stuff halen voor 99 Euro, eentje met camera komt je dan al meteen veel duurder uit, gewoon omdat'r een camera op staat die niet eens mooie plaatjes maakt.

D'r is geloof ik minimaal 1 MPC1000-thread hiero ergens.

Als ik me goed kan herinneren zijn de MPC2000XL en de MPC3000 tochwel de beste van de reeks, of in ieder geval: de meest gewaardeerde. Heb er zelf geen ervaring mee.

Ik neem aan dat het gaat om audio loops, geen midi-loops? Dan zou ik voor de MPC1000 gaan - daar gaat 128mb geheugen in en dat ga je wel nodig hebben. Ook kan je dan de loops via USB overpompen vanuit de computer. En er kan een flinke CF card in (tot 2 gig).

Je kan verschillende loops bij elkaar in een sequence zetten zodat je bijv. even de kick kan muten terwijl de rest doorloopt. Dan maak je nog 'n paar verschillende sequences voor intro en andere segmenten van je track. Het enige is dat je je loops allemaal triggert op de 1, en dus niet halverwege kan in- of uitschakelen (tenzij je ze bijvoorbeeld in 2, 4 of 8 stukken chopt.)

Maar als je geen bezwaar hebt tegen laptops... Ableton Live.

Je hebt al een MPC1000 zonder camera vanaf 850€.
(Let wel dat je hierbij nog een latje laptop geheugen moet kopen en een CF-kaartje.)

Je kan dan bvb je MIDI-tracks in Cubase bouncen naar audio en
deze knippen in kleinere stukjes die je kan loopen.
Deze stukjes drag&drop je dan via USB naar je MPC.

Met die verschillende stukjes maak je dan verschillende "sequences"
zoals intro, chorus, break1, break2, outro enz...
Je kan dan ofwel die sequences tot een song breien of
je kan 1 sequence afspelen en dan door op een pad te drukken
naar een andere sequence overstappen nadat de vorige afgelopen is.

ja dat is dus wat ik bedoel, ok dus dan zo'n MPC. Dacht wel dat die nu rond de 500 gingen staan, blijkbaar niet :(

Origineel geplaatst door BelgianGuru
Dacht wel dat die nu rond de 500 gingen staan, blijkbaar niet :(

2de hands misschien rond de 650€?

Back