Volumeniveau van verschillende tracks gelijk maken

Disorder

Stamgast
Zie topictitel, hoe doe ik dat? Ik heb een stuk of vijf verschillende tracks die ik graag eens in de auto wil beluisteren. Het probleem is dat sommigen nogal van elkaar verschillen van volumeniveau. Voordat ik ze op een cd-tje brand wil ik dat dit probleem is opgelost. Zijn er programma's die van een aantal nummers een gelijk niveau kunnen maken?

Soundforge?

Ik heb wavelab, daarin kun je ook normalizen. Maar de laatste keer dat ik een file heb geëxporteerd in wavelab verplaatste veel van het geluid in de track zich naar links. Ik heb geen idee hoe dat komt, daarom ben ik een beetje huiveriger voor wavelab. Al zal het ongetwijfeld aan mijn instellingen liggen.

Normalizen helpt niet omdat dat op de piekwaarde werkt terwijl je oor gevoelig is voor de gemiddelde waarde.
Wat je moet doen is de rms (=gemiddelde) waardes van de tracks gelijk maken.
In wavelab kan je bijvoorbeeld een stukje van een nummer selecteren waarin alle tracks aanstaan (dus niet een break, intro e.d.) en dan analysis---> global analysis, tabblad loudness. Daar staat dan de rms waarde van het stukje track wat je had geselecteerd. Nu kan je d.m.v. de normalize functie de niveau's aanpassen (schalen op de laagste RMS).

Er zit ook een functie in wavelab die dit automatisch doet (batch process --> meta normalizer) maar die detecteert een gemiddelde waarde van de luidheid en dan zal een track met veel breaks of een lange intro een lagere rms hebben dan een zonder.

Je kan ook gewoon op een rms meter kijken natuurlijk. (niet de master fader meter in wavelab, dat is een piek meter)

Dus nadat ik op een 'druk' gedeelte van de track die RMS waardes heb opgezocht moet ik normalizen zoals ik normaal ook normallize, of werkt dat anders?

Als je de track met de laagste RMS( en de hoogste piek/RMS ratio) op 0 normalized en dan kijkt wat de RMS is dan weet je op welke RMS je de andere tracks moet krijgen. Dat kan je dan doen door process-->change gain.

Dan ga ik dat maar eens proberen, dank je wel :)

In Cool edit Pro zit een optie om je track op 0 te laten berekenen.

simpelgezegd: je zegt dat je je track op -1 db will hebben bijv, (links/rechts gelinked of apart) en cool edit berekend hoeveel DB erbij of eraf moet.

Dan kan je een macrootje/script maken die dat die acties in een serie toepast. wel handig

maar goed soundforge ben ik niet zo bekend mee, maar daar moet het ook zeker mee kunnen

Ik heb wavelab, daarin kun je ook normalizen. Maar de laatste keer dat ik een file heb geëxporteerd in wavelab verplaatste veel van het geluid in de track zich naar links. Ik heb geen idee hoe dat komt, daarom ben ik een beetje huiveriger voor wavelab. Al zal het ongetwijfeld aan mijn instellingen liggen.

dat zal waarschijnlijk komen omdat je links/rechts niet gelinked heb bij het normalizen

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door turtel
Hy

Als die songs nog op MP 3 staan is mp3gain een leuk tooltje
om geluid gelijk te zetten

hier kan je hem downloaden http://www.download.com/MP3Gain/3000-2169_4-10329421.html?tag=lst-0-8

veel plezier met je cd in de auto

Greetz Turtel8D
Dank je wel, een handig programma :)

Het probleem wat ik nu ben tegengekomen is het volgende. Eén van de drie tracks waar ik aan werkte klinkt aanzienlijk zachter dan de andere twee tracks. Niet qua stijl, maar qua volume dus. Wanneer ik ze met het programmaatje gelijk trek (album gain), klinkt het zachte nummer goed. Maar klinken de andere twee nu wel heel erg distorted. De kicks verkrachten de rest van het geluid.

Ik kan de tracks nu wel gelijk 'levellen' door het volume naar beneden bij te stellen van de twee luid klinkende tracks zodat het op het niveau komt van de zacht klinkende track, maar dan klinkt mijn muziek wel erg zachtjes vergeleken met mijn muziekcollectie.

Heb ik een fout gemaakt in het productieproces van die éne track waardoor ik de tracks wel gelijk kan krijgen, maar op de koop moet nemen dat mijn muziek zacht zal klinken op een cd? Of is er zowieso wel volumeverschil van album tot album (in de winkel dus)?

-edit- Als laatste, hoe voorkom ik deze fout de volgende keer? Ik werk met cubase.

[botte_bijl]
Die tooltjes werken voor geen meter. RMS is een leuke manier om te meten, maar komt niet helemaal overeen met wat je daadwerkelijk hoort. Oftewel alleen gebruiken als je geluidskwaliteit je geen ruk interesseert.

Er is maar 1 manier om zoiets te fixen.
Met je oren bepalen hoe hard de tracks klinken in een soundeditor.
En als het harder zetten van een track K met P klinkt dan maak je de rest ook zachter. (of andersom)
[/botte_bijl]

Dus dit probleem kan alleen opgelost worden door goed te luisteren? Op je gevoel dus de niveaus gelijk trekken? Hoe doen jullie dit?

Met 2 monitorspeakers en 2 oren?

(Of ik snap je vraag niet goed.)

Ja, zo bedoelde ik het dus. Ik heb (nog) geen monitors trouwens. Ik mix nu af met headphones.

maar goed soundforge ben ik niet zo bekend mee, maar daar moet het ook zeker mee kunnen

De normalize van SF5 kan zowel op peak als op RMS. En het dan gewoon door de batchconverter uit laten voeren. Maar geen idee hoe goed dat werkt, want dat heb ik nog nooit gebruikt. En wat fuse zegt klopt ook wel.

Back