[triton]Welke soort syntheze?

Cquence

Stamgast
Ik vraag me af hoe dit soort geluiden gemaakt worden:
voorbeeld
Is een sample uit de Korg Triton.

Hoe wordt zo'n pad gemaakt? Ligt dat puur aan de golfvormen van de triton?
Of dmv filter modulatie?

Wie helpt me een beetje op weg? :walker:

Korg heeft patent op dit soort pads ("motion synth" sounds). Je kan die met in principe met iedere rompler of sampler maken, het is een kwestie van verschillende golfvormen layeren. Voorbeeld:

Patch 1: sinus, tuning 0
Patch 2: strings 1, tuning +5
Patch 3: strings 2, tuning +7
Patch 4: voice, tuning +12

Gebruik vervolgens de Filter en Amp envelopes, LFO's en de effecten om de sound levendig te maken. Cross-fades kunnen ook goed werken.

Dus als ik het goed begrijp, kan ik als ik de golfvormen van de Triton sample, en die in bv. kontakt gebruik, bijna hetzelfde geluid eruit halen?

In principe wel.

De Triton is gewoon een rompler met PCM: subtractieve synthese (filter, cutoff, resonance: jeweetwel) toegepast op korte samples. De Triton is/was vooral zo bekend om de pads, omdat hij zoveel insert-fx tegelijk kon gebruiken (6 of zo?). Toen de Triton uitkwam was er nog geen één synth die dat kon en die pads bestaan eigenlijk bij de gratie van goed gebruik van LFO en fx. Als je precies wilt zien hoe zo'n pad in elkaar zit zou je eigenlijk eens een goede preset van de Triton helemaal moeten ontleden (desnoods in een winkel). Dan zie je dat de onderliggende golfvormen helemaal zo ingewikkeld niet zijn.

Maar met de Motif ES en Fantom-X is dat unieke er nu wel weer vanaf.

In aanvulling op het vorige: Korg noemt de synthesevorm zelf "Hyper Integrated" synthese.

The TRITON Extreme features 160 MB of PCM ROM containing 962 multisamples and 1,175 drum samples, all recorded 48 kHz for high quality sound. Internal PCM samples or your own custom samples can be assigned to an oscillator, and processed in various ways by the filter and LFO sections. For each oscillator, the TRITON series provides multiple filter types, including resonant, hi and low-pass , and two LFO's with an amazing 21 types of LFO waveform. You have the flexibility to create everything from realistic simulations to aggressively creative sounds. LFO Frequency can be linked to the sequencer or arpeggiator using MIDI or TempoSync, so that the LFO speed will follow any changes in tempo.

In addition, HI synthesis system lets you use an amazing 55 (29 types) alternate modulation sources. You can create sounds that have unique effects by using one of the 42 alternate modulation sources (AMS) to apply modulation. This lets you use the numerous controllers of the TRITON to control the sound to make it more expressive.

The effect section of TRITON's HI synthesis system consists of five stereo insertion effects, two master effects, one master EQ (stereo three-band EQ) and a mixer that controls the routing of these effects. 102 newly developed high-quality effects are built-in. Insertion effects can use any of the 102 types, and master effects can select from 89 types. The 102 effects include standard as well as unusual time-variant effects such as stereo random filter and ring modulator. An all-new vocoder effect can control internal sounds via the sampling input for totally cool results.

Kortom: substractieve synthese op ROM en RAM waves, gebruikmakend van een ruime hoeveelheid modulation sources en destinations in een flexibele matrix en waaroverheen een flinke bak effecten.
HI synthese is volgens Korg de opvolger van de (vrijwel soortgelijke) AI en AI2 synthese uit de oer-workstations M1 en 01/W (en opvolgers).

Origineel geplaatst door Cquence
Dus als ik het goed begrijp, kan ik als ik de golfvormen van de Triton sample, en die in bv. kontakt gebruik, bijna hetzelfde geluid eruit halen?

Nee het is nietzomaar een geluidje dus. Het zijn de layers, filters, fx, ect die triton maken.
En de klank is zo goed:halleluja

Op zich zei Hanz het al, maar ja... ;)

Origineel geplaatst door Hanz als quote
The TRITON Extreme features 160 MB of PCM ROM containing 962 multisamples and 1,175 drum samples, all recorded 48 kHz for high quality sound.

Reclamepraat.

Internal PCM samples or your own custom samples can be assigned to an oscillator, and processed in various ways by the filter and LFO sections. For each oscillator, the TRITON series provides multiple filter types, including resonant, hi and low-pass , and two LFO's with an amazing 21 types of LFO waveform. You have the flexibility to create everything from realistic simulations to aggressively creative sounds. LFO Frequency can be linked to the sequencer or arpeggiator using MIDI or TempoSync, so that the LFO speed will follow any changes in tempo.

Dit is dus gewoon subtractieve synthese.

In addition, HI synthesis system lets you use an amazing 55 (29 types) alternate modulation sources. You can create sounds that have unique effects by using one of the 42 alternate modulation sources (AMS) to apply modulation. This lets you use the numerous controllers of the TRITON to control the sound to make it more expressive.

Gewoon een mod-matrix (sources: LFO, mod-stick, pitch-bend, velocity, enz.; destinations: cutoff, LFO-speed, pitch, enz.).

The effect section of TRITON's HI synthesis system consists of five stereo insertion effects, two master effects, one master EQ (stereo three-band EQ) and a mixer that controls the routing of these effects. 102 newly developed high-quality effects are built-in. Insertion effects can use any of the 102 types, and master effects can select from 89 types. The 102 effects include standard as well as unusual time-variant effects such as stereo random filter and ring modulator. An all-new vocoder effect can control internal sounds via the sampling input for totally cool results.

Gewoon een fx-sectie.

Ofwel: same as (almost) every synth. Dus hoe noemen we dat? Juist! Hyper Integrated synthese! Had ik het al ergens over reclamepraat gehad? :W

Uh, Chei gaat hier wel een beetje kort door de bocht.
Het synthese PRINCIPE is niet zo bijzonder, maar ik denk dat de UITVOERING ervan best goed in elkaar zit.
Niet iedere ROM soundset is vergelijkbaar, net zomin als effectsectie of implementatie van de mod-matrix.
Net zoals een Lada viercilinder niet vergelijkbaar is met een Ferrari achtcilinder, ondanks dat het beide verbrandingsmotoren zijn... :D

Ik denk dat de Triton een behoorlijk aantrekkelijke package biedt, dit trouwens zonder veel praktijkkennis van de Triton aan mijn kant. Ik zal de VSTI wel een keertje downloaden ;)

Maar goed: als je kijkt naar de rauwe specs (dat valt bij mij minder onder "reklame praat") valt me bijv. op dat de PCM ROM best pittig aan de grootte is; dit zegt wel iets over de kwaliteit van het geluid (tenminste, de technische component: mate van compressie, sampling rate/depth, etc.). Die is gewoon hoogstaand, als je weet dat bijv. de JV-2080 slechts 8 mb wave ROM bevat, de Sound Canvas 4 mb en bijvoorbeeld de oorspronkelijke Korg M1 ook 4 mb.
Dat is misschien een vergelijking tussen apparaten van verschillend niveau, maar wel handig om te weten als indicatie van hoe populaire instrumenten van vergelijkbare architectuur zijn uitgerust. Vooral als je weet dat genoemde apparaten (inmiddels wel wat ouder) toch nog best prima klinken, en òòk een behoorlijk scala aan patches bieden.

Verder kan je Korg goed vertrouwen als het gaat over de niet-technisch gebonden kwaliteit van de samples; daar hebben ze gewoon ruime ervaring mee. Korg's sample library begint ergens met de DSS-1/DSM-1 en is inmiddels behoorlijk uitgegroeid.

Voor effecten geldt min of meer hetzelfde. Waarom klonk de M1 zo revolutionair goed? Ingebouwde multi-effects, een revolutie voor die tijd. (Korg experimenteerde al met ingebouwde effecten sinds de Mono/Poly).
Inmiddels zijn wel qua effecten een aantal generaties verder, maar het principe dat goeie effecten veel kunnen toevoegen aan een synth snijdt nog steeds hout.
Interessant is dat Korg de effecten van de Triton een zéér korte tijd los heeft geleverd als twee 19" modules, te weten de AM-8000R (ambience effects) en de DL-8000R (delay effects). Dit zijn inmiddels vrij gewilde apparaten geworden met een interessante feature set.

Als je nou een softsamplert zou pakken die de effectsectie van de Triton kan dupliceren (zoals gezegd: lastig!) en die verder de technische specs volledig dupliceert (dus de uitgebreide polyfonie / layering alsmede de modulatiesectie) en middels houtje-touwtje de 160 MB (gecomprimeerde) ROM weet uit te lezen... ja, dan heb je die Triton nergens meer voor nodig. Oh ja, dan moet je ook nog even wat toetsen en een sequencer hebben slingeren. Succes! :D

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Uh, Chei gaat hier wel een beetje kort door de bocht.
Het synthese PRINCIPE is niet zo bijzonder, maar ik denk dat de UITVOERING ervan best goed in elkaar zit.
Niet iedere ROM soundset is vergelijkbaar, net zomin als effectsectie of implementatie van de mod-matrix.
Net zoals een Lada viercilinder niet vergelijkbaar is met een Ferrari achtcilinder, ondanks dat het beide verbrandingsmotoren zijn... :D

[de rest skip ik even]

Maar ik geef je er ook helemaal geen ongelijk in dat de Triton goed is! Alleen was dit de vraag:

Origineel geplaatst door Cquence
Ik vraag me af hoe dit soort geluiden gemaakt worden:
voorbeeld
Is een sample uit de Korg Triton.

Hoe wordt zo'n pad gemaakt? Ligt dat puur aan de golfvormen van de triton?
Of dmv filter modulatie?

Wie helpt me een beetje op weg? :walker:

Ik heb die vraag technisch opgevat. Hoe wordt het geluid in een Triton gecreëerd? Waveform => subtractieve synthese => modmatrix => fx. Qua opzet niets bijzonders dus. Alleen maakt de Triton hierbij gebruik van veel en goede waveforms, een bijzonder uitgebreide modmatrix en veel en goede fx die je ook nog tegelijk kunt gebruiken. Dat verklaart waarom de Triton eigenlijk niet te vergelijken is met de JV-2080 die je noemde.

Dus we hebben gewoon allebei gelijk, het ligt er maar net aan waar je je op richt. :)

De JV-2080 stamt uit 1997, had inderdaad 8 Mb ROM en ik dacht 3 insert effects. De allereerste Triton, ook wel de "Classic" genoemd, had 32 Mb ROM en 5 insert effecten. Die 160 Mb zit alleen in de Triton Extreme die in 2004 op de markt is gekomen. Volgens mij kun je de Extreme daarom niet echt vergelijken met de JV-2080.

Maar zelfs met de Triton LE kun je dit soort sounds maken (heb hem zelf gehad), ondanks 1 insert effect. Het is echt een kwestie van goed programmeren, of dat je nou een JV-2080 of een Triton hebt.

Origineel geplaatst door Cheimoon Hoe wordt het geluid in een Triton gecreëerd? Waveform => subtractieve synthese => modmatrix => fx. [/B]

Dan ben ik vanaf nu op zoek naar iemand die de waveforms voor me wil sampler 8)

Origineel geplaatst door Hover
Ach, dat hoeft niet echt hoor. Gewoon een (tweedehands) OASYS PCI kaartje scoren en dan gewoon ff de korg website bezoeken waar je de ganse sampleset kan downloaden 8D

Meer info over de Korg PCI OASYS

Eh, volgens mij berust de OASYS op een heel andere engine, te weten de MOSS virtual modelling synthese engine die ook wordt toegepast in de Prophecy, Wavedrum, Z1 en zelfs in de Electribes A en R.
Die is weliswaar substractief, maar gaat niet uit van een PCM sampleset... lijkt me ook sterk dat je die set dus kunt downloaden. Je kunt trouwens voor de Triton een MOSS board kopen, zodat je mogelijkheden behoorlijk worden uitgebreid.

Origineel geplaatst door Hover
Ach, dat hoeft niet echt hoor. Gewoon een (tweedehands) OASYS PCI kaartje scoren en dan gewoon ff de korg website bezoeken waar je de ganse sampleset kan downloaden 8D

Meer info over de Korg PCI OASYS

En dan natuurlijk niet vergeten de computer op Windows 98 te laten draaien, omdat er aan de OASYS PCI helemaal niets meer gedaan wordt ;).

Overigens hadden AI en AI² geen resonante digitale filters erin. Heel erg zonde.

Origineel geplaatst door Hanz
Eh, volgens mij berust de OASYS op een heel andere engine, te weten de MOSS virtual modelling synthese engine die ook wordt toegepast in de Prophecy, Wavedrum, Z1 en zelfs in de Electribes A en R.
Die is weliswaar substractief, maar gaat niet uit van een PCM sampleset... lijkt me ook sterk dat je die set dus kunt downloaden. Je kunt trouwens voor de Triton een MOSS board kopen, zodat je mogelijkheden behoorlijk worden uitgebreid.

Een tijdje terug was ik volledig into MOSS en heb lange tijd een Korg PCI OAYSIS kaart overwogen maar vond gewoon geen exemplaar. Met die kaart kan je zelf Oscillator modellen ontwerpen. Alles wat de MOSS-synths (Prophecy, Z1 en EXB-MOSS) kunnen, kan je ook met deze kaart en nog veel meer. De OS-update bevat echt ROM-klanken van de Triton Classic (de omvang van de upgrade is dan ook nogal omvangrijk). Standaard werd de kaart geleverd met meerdere oscillator modellen en effecten en een 143Mb Triton set, via de OS update wordt dit nog wat meer. De kaart was destijds ook niet echt goedkoop en zelfs tweedehands kan de prijs nog fors oplopen.

M.b.v. de SynthKit software (Mac-only en op vraag gratis verkrijgbaar bij Korg) kan je dus zelf je Triton, Z1,.... ontwerpen en het is ook nog eens een audio-interface. Heel wat recente Korg synthesizers zijn trouwens derivaten van deze OASYS, Korg gebruikte Synthkit trouwens zelf om de synths te ontwerpen.

Ik vond het altijd jammer dat dat keyboard, de Korg OASYS, nooit werd uitgebracht. Misschien dat de 'nieuwe OASYS' de beloften van weleer gaat inlossen? Ik ben alvast razend benieuwd.

Kvind wel jammer dat de link niet meer werkt, kben zoiezo wel te vinden voor de padsounds van korg trinity/triton/karma.
Die pads vond ik echt enorm dynamisch klinken, maar dat was vooor ik de Hartmann Neuron hoorde, das een echte atmospheric padsynth :)

Back