Help waar te beginnen als complete noob! (Techno (diep - raw - hypnotic))

Clankwork.music

Nieuwkomer
Hallo iedereen,
Ik ben een totale beginner in sound design en muziekproductie. Echt een complete noob!

Ik kan gemiddeld 3 uur per dag besteden aan leren en tracks bouwen
Ik wil alles en moet alles aanpakken natuurlijk.
muziektheorie, hoe synthesizers werken, groove en percussie, kortom het hele traject van A tot Z.

Mijn eerste concrete doel is om tegen het einde van dit jaar mijn allereerste complete track af te hebben.
De DAW keuze is Reason Studios 13 + (Het lijkt voorlopig de beste en budget vriendelijkste keuze) (complete studio op mijn laptop)
Het mijn weg vinden in Reason lukt voorlopig het is vooral het gehele pakket het leren producen van geluid en alles wat er bij komt

Mijn huidige routine
Elke ochtend luister ik ongeveer een 1 uur / 1 uur 30 naar techno. Dat is mijn dagelijkse inspiratie en manier om de stijl goed te leren begrijpen

Mijn uitdaging
Het voelt alsof ik voor een enorme uitzichtloze hoge berg sta – er is zó ontzettend veel om te leren dat ik niet weet waar te beginnen.
Daarom zoek ik de meest efficiënte manier om dit leerproces aan te pakken.
Niet de makkelijkste weg, maar de route die me het snelst écht vooruit helpt.

Mijn vraag:
Kun je me helpen met een duidelijk, gestructureerd plan om dit stap voor stap aan te pakken?
Zodat ik niet verdwaal in de overload aan informatie, maar doelgericht kan werken richting mijn eerste echte techno-track.

Alvast heel erg bedankt voor je advies!

Laatst gewijzigd:
3 uur per dag is te weinig natuurlijk, wij hier doen allemaal op z'n minst 6 uur per dag en scoren ook geregeld hits. :D

Ik werk zelf met Ableton Live dus ik kan je met Reason niet helpen maar er zijn genoeg anderen hier die je wel kunnen helpen, tips kunnen geven en je hebt een sequencertopic waar je je vragen kan stellen.
Algemene regel is; doorzettingsvermogen want de mogelijkheden met daws zijn gigantisch en in het begin kan het als erg veel overkomen, je kan niet alles tegelijk leren en doen maar begin met de basics en oefen daar wat mee en stel jezelf realistische, haalbare doelen in het begin.
Ik ben ook geen technofreak dus ook daarin kan ik je niet echt helpen maar anderen hier weten waarschijnlijk wel goede channels voor techno, ik heb zo nu en dan van Underdog Electronic Musicschool techno tutorials gezien, ik vond Oscar duidelijk en leerzaam dus misschien haal je goede tips van die site weg; Underdog Electronic Music School

Succes ermee!

als het je doel is voor het eind van het jaar een track af te hebben zou ik sound design voorlopig nog eventjes overslaan en het in stukken hakken, ik luister zelf niet naar techno maar het lijkt mij dat de aanpak voor de meeste muziek redenlijk het zelfde zal lopen

begin eens met de drums en kijk of je de beat enigsinds kan matchen, mogenlijk dat een entry level groovebox of midi controller met drum pads deze stap flink kan versnellen
vervolgens voeg je een bas toe en daarna de lead (gewoon met stock/ of gekochte presets)

doe dit een aantal keer en voeg wat variaties toe om de basis zo door te krijgen
vervolgens kun je effecten als sidechain, delays en reverbs toe gaan voegen en dan langzaamaan steeds meer toeters en bellen

als je dan eenmaal je groove hebt gevonden kun je eens gaan kijken hoe de bas en lead sounds gemaakt zijn in welke soft/hardware je gebruikt

Mijn vraag:
Kun je me helpen met een duidelijk, gestructureerd plan om dit stap voor stap aan te pakken?
Als je tracks wil maken die knallen op de dansvloer ga dan regelmatig naar een festival/clubnight waar ze draaien wat jij wilt maken. Techno moet je toch voelen
om te kunnen maken. Thuis luisteren is altijd goed natuurlijk maar je mist dan de echte impact die een track maakt als die op een festival of in een club gedraaid wordt.
En neem een track die je heel goed vindt als voorbeeld om je eigen track te maken en analyseer heel precies wat daarin allemaal gebeurt om het een goede track te maken.

Ik heb 20 jaar Reason ervaring (nog niet over op 13 trouwens) en heb er veel 'muziek' mee gemaakt.
Ondertussen ben ik ook met Ableton Live bezig, omdat ik toe was aan een nieuwe uitdaging en graag meer live looping wil gebruiken (wat Ableton wel kan en Reason niet).
Ik vind Reason één van de makkelijkste DAWs om mee te werken, maar zo gaat dat als je al lang met een bepaald pakket werkt denk ik.

Eigenlijk geldt met alles wat 'complex en nieuw' is, dat het lang duurt om het onder de knie te krijgen.
Ze zeggen wel eens dat je 10.000 uur ergens in moet stoppen voor je er goed in bent.
In dit geval heb je een aantal dingen waar je jezelf in 'moet' bekwamen en dat zal voor de één makkelijker zijn dan voor de ander.

Hoe dan ook, motivatie is het belangrijkst, want het blijft een hobby (dus de motivatie is geen 'inkomen', maar 'lol').
En die motivatie houden is waarschijnlijk hetgeen waar je het eerst tegenaan gaat lopen, omdat je nu eenmaal niet na een week een banger zult produceren.

Voor mij betekent dat, dat ik kleine stapjes neem. Niet teveel tegelijk. Snel een beetje resultaat om de lol erin te houden.
1 instrument uitpluizen en kijken hoe het werkt. Drum in een loopje er onder en lekker draaien aan de knoppen.
Korte dingetjes maken waar ik lol aan heb en zonder het idee dat het goed moet klinken.

Je hebt een aantal hordes om te nemen. (ongeveer in deze volgorde)
- Reason leren kennen (genoeg youtube videos te vinden lijkt mij)

- Produceren onder de knie krijgen (dit is een heel breed thema, dus die zou ik opknippen, je kunt dit prima combineren met Reason leren kennen)

- Basis dingen als 'mixen' en EQ en compressie, saai, maar een beetje basiskennis helpt om je eindresultaat wat lekkerder te laten klinken.

- Techno als stijl analyseren en leren maken (ook hier zijn genoeg videos over te vinden)
Techno gebruikt veel specifieke sounds die je mogelijk niet 123 in Reason zult vinden, dus het kan zijn dat je eerst iets meer 'EDM' maakt als je Reason onder de knie krijgt.
(mogelijk heeft Reason+ wel meer Techno achtige patches, dat weet ik niet)

- Sounddesign en Reason gaan heel goed samen. Vooral omdat alles zo visueel is in Reason. Lekker kabels trekken en instrumenten combineren met effecten, re samplen en weer verder bewerken.
Het 'leren sounddesignen' is een combinatie van de instrumenten kennen (wat doen ze) en weten wat je wilt bereiken.
En verder is dat vooral veel prutsen voor mij. Maar daarvoor moet je zowel 'produceren' als 'Reason' redelijk onder de knie hebben.
Gelukkig kun je zonder sounddesign een heel eind komen.
Reason+ barst van de extra presets, daar kun je veel van leren (gewoon kijken hoe de professionals sounds maken die jij mooi vindt).

Wat je (in mijn ogen) vooral NIET moet doen:
- Heel veel plugins en effecten kopen (als je het met Reason niet kunt, kun je het met plugin A, B en C waarschijnlijk ook niet).

(dit is lastig om te weerstaan, want veel youtubers lijken er een sport van te maken zoveel mogelijk VSTs te gebruiken)

De basis kun je heel goed met Reason leren en externe plugins zijn nauwelijks nodig voor een mooi eindresultaat.
Pas als je goed je weg weet in Reason en leuke dingen kunt maken, weet je wat je nog mist en kun je daar oplossingen voor zoeken.
(Reason zelf heeft ook veel extra plugins)
- Veel hardware 'erbij' kopen, zonder dat je weet dat je dat echt nodig hebt.
Je hebt natuurlijk wat basis dingen nodig (PC/Mac, goede koptelefoon, een controller die lekker met Reason werkt (Nektar Panorama P en T serie is één van de beste)
Maar vaak is het kopen van 'iets' erbij geen oplossing maar een nieuw probleem wat je weer uit moet pluizen :)

Als je niet zo goed bent ergens in, helpt extra soft- of hardware zelden om dat op te lossen, dan moet je waarschijnlijk meer tijd en energie in datgene steken (of het uitbesteden aan mensen die er wel goed in zijn door bijvoorbeeld presets van Reason te gebruiken in het begin en nog niet alles zelf te willen designen)

Veel concreter kan ik het niet maken, omdat iedereen weer anders is.
Houd de lol vooral voor ogen en als je specifieke vragen hebt, gewoon hier stellen!

Gewoon beginnen. Van je fouten en ellende leer je t meest. Je moet niet veel gebruiken om,iets interessants te hebben. Begin met n kick hats en n beetje percussie. Voor die percussie wat effect zoals delays. Een heel monotoon bassje dat de hele tijd t zelfde doet. En dan experimenteren om na pakweg 4 of 8 of 16 tellen wat variatie te doen.

Ik heb deze week een roland mc707 gekocht en begin ook als noob. Heb wel muziek theorie en speel toetsen maar geen ervaring in design.
mijn strategie is verschillende stijlen namaken die me leuk lijken, met drums en baslijnen beginnen en wat standaard akkoord progressies gebruiken en eerst mijn hardware meester worden.

Ik wil eigenlijk nog niet uitgebreid op een daw werken, zit op mijn werk al hele dag achter computers dus sat gedeelte stel ik nog uit.

En na deze fase denk ik al wat geleerd te hebben en een stijl voorkeur. Daarna deep diven synth erbij, of mischien iets tofs als een theremin ;)

Anyways ben benieuwd hoe je de beginners fase oppakt. Vertel er wat over op het gorum als je zo ver bent ;)

Dat je als beginner met ambities het overzicht kwijt kunt raken begrijp ik heel goed. Ik kan je een paar tips geven:

- Zet een track die je goed vindt in je DAW en probeer de structuur ervan na te maken. Dus de transities op exact dezelfde plaats etc. Zeker in het begin is goed gejat geen enkel probleem.
- Laat je (nog) niet afleiden door zaken als mixing en mastering. Je focust je eerst op het leren kennen van je DAW en het arrangeren van je muziek.
- Val niet in het konijnenhol van plugins verzamelen. Vooral gratis plugins worden te pas en te onpas aangeboden; er gaat veel tijd in zitten en het houdt je weg bij het goed begrijpen van de tools die je al hebt. Hou het voorlopig lekker bij de stock plugins van je DAW, eventueel download je ergens een sample library voor wat leuke extra geluiden. Mocht je toch plugins willen kopen dan is voor mixing tools de bundel van Fabfilter echt heel goed, en U-He maakt zeer goede een veelzijdige softsynths.
- Blijf uit de buurt van illegale software. Te veel risico op het binnenhalen van nare shit.
- Kijk eens of één van je favoriete artiesten een Patreon heeft. Ik/wij zijn lid van de Patreon clubjes van Dim3nsion en Protoculture (trance focussed, niet techno) en dan krijg je iedere maand sample packs, youtube tutorials, alle tracks die ze op hun labels uitgeven. Een andere optie is Sonic Academy, die staat ook vol met goed cursus materiaal.
- Heb je liever les van een instructeur, dan zijn daar ook diverse opties voor. Ik heb enige tijd geleden via Pyntago een training gevolgd. En terwijl je daar student bent heb je vaak recht op de studenten licentie van diverse muziek software.

Je kan maar zoveel geluiden tegelijk afspelen. Als je te veel geluiden tegelijk hebt klinken zit je headroom vol en nog een geluid er bijproppen zal het probleem niet oplossen. Beter wat meer werk steken in iets spannends te krijgen met wat minder elementen, dan er onmiddellijk iets nieuws erbij te halen als je vast zit.

Mijn tip, die je, als ik je plan van aanpak lees, waarschijnlijk niet wil horen... ga gewoon lekker muziek maken. Aankloten. Fouten maken. Er is in techno al zoveeeeel gedaan dat je je serieus moet afgraven wat JIJ daar nog aan toe kunt of wilt voegen. Dus begin gewoon en ontwikkel jezelf totdat je iets unieks hebt ontwikkeld. Iets dat je nog nooit eerder hebt gehoord.

Naast de nuttige en gerichte tips van @Montfrooij en @NorthernLightX , ik denk dat het belangrijk is om tenminste wat ruimte te laten voor wat oa. @chielos zegt. Niet alleen om tot iets te komen dat was anders klinkt dan wat al is gemaakt, maar ook ontdekken wat je qua werkwijze ligt, of juist helemaal niet. Dit door te experimenteren. Vooral ook om plezier te hebben, je kunt nog zo goed goed klinkende tracks maken die helemaal "volgens het boekje" (al dan niet geschreven door AI...) zijn gemaakt, als je er geen lol in hebt zal het bij een paar tracks blijven, want dan hou je het niet vol. Ontdek wat voor jou plezier geeft. Na een tijdje kan het zijn dat je tot de ontdekking komt dat de in eerste instantie gekozen richting je helemaal niet zo ligt, bijvoorbeeld dat werken met een DAW niet helemaal is wat je ervan had verwacht en werken met hardware voor jou prettiger is. Ik zou overwegen om een tweedehands grooveboxje te kopen en, naast je traject om te werken met een DAW, af en toe die erbij pakken om 'ns een trackje te bouwen. Even wat anders en kan zijn dat het een stimulans is voor je creativiteit.

Laatst gewijzigd:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je doel is. Wil je gewoon (snel) lekker bezig zijn of wil je er geld mee verdienen? Zo komt het op mij in ieder geval over. Vooral omdat het allemaal zo snel moet gaan. Daar is niets mis mee maar als ik naar mezelf kijk en hoe ik in de loop der jaren ontwikkeld heb/ben, vind ik eind van dit jaar je eerste track af hebben best dapper. Dat gezegd, er is komt zoveel rommel uit dat dat ook weer niet zoveel hoeft voor te stellen. Sorry voor de azijnpismodus.

Begin simpel, neem een goede sample pack, zoek wat basispatronen voor een groove op (zoek bijv. op drumcomputer patterns), probeer er zelf wat variaties op te maken.

Kies een toonladder bijv. D mineur. Neem wellicht een bass preset van een softsynth. Maak een simpel bas patroontje die bij de groove past. Maak er wat variaties op. Probeer wat andere bass sounds.

Maak een paar eenvoudige akkoorden die passen in D mineur. Kies een 'stab' achtige sound. Plaats de akkoortjes in het ritme. Probeer eens wat effecten zoals reverb en delay.

Maak een simpel melodielijntje als je het melodisch wilt. Hou D mineur aan. Probeer een aantal variaties.

Bouw het langzaam uit. Wil je het meer atmosferisch? Zet er een pad sound onder, ook met akoorden in D mineur. Of zoek wat texturen, geluiden van steden, natuur, wat dan ook, gooi er wat effecten over.

Probeer te denken in geluiden voor laag, midden, hoog, en zorg dat ze elkaar niet teveel in de weg zitten.

Begin met loops, maar ga dan zeker eens een arrangement maken als basis voor een complete track.

Er is een enorm en eindeloos aanbod aan VST's. Verdwaal er niet teveel in. Kies bijvoorbeeld Serum2 als alleskunner softsynth, daar is veel over te vinden op youtube.

Laatst gewijzigd:
Ik zou beginnen met een echte DAW ipv Reason. Met een dure dedicated controller erbij. Daarna heel veel VSTs kopen, tot de conclusie komen dat het niet voldoende is en dan vol gas de hardware in. Daarna eventueel aanvullen met Eurorack. En uiteraard fors investeren in afluistering en akoestische behandeling. Daarmee kom je de eerste 5-10 jaar wel door.

Je kan maar zoveel geluiden tegelijk afspelen. Als je te veel geluiden tegelijk hebt klinken zit je headroom vol en nog een geluid er bijproppen zal het probleem niet oplossen. Beter wat meer werk steken in iets spannends te krijgen met wat minder elementen, dan er onmiddellijk iets nieuws erbij te halen als je vast zit.
Dit kan als je pas begint nog wel 'ns een dingetje worden, ook bijv door het niet goed pannen, dat is de balans tussen rechts en links, stop het niet te vol en pomp niet alles op met maximaal volume of door overal loudness op te zetten, dat zorgt voor luistervermoeidheid en frequenties die elkaar in de weg zitten.
Als je bepaalde sounds die in hetzelfde frequentiegebied zitten aan één kant stopt, beide links of rechts dan kan het muddy gaan klinken, dan wordt het ondefinieerbaar omdat het elkaar in de weg zit.
Pan dan bijv de ene sound wat meer links en de ander meer rechts in je stereobeeld zodat die meer gespreid zijn, belangrijk is dat er ruimte blijft, dat je muziek ademt en luisterbaar blijft ipv dat het één wollige bonk herrie wordt, let op dat alle onderdelen in balans zijn qua volume en panning.
Zoals @JugJug al zegt; begin met niet te veel, hou het simpel en naarmate je er beter in wordt kan je meer geluiden in je mix gaan zetten, je kan het zien als een soort recept als je gaat koken.

Probeer eens één instrument, bijvoorbeeld een drumcomputer, een paar minuten lang interessant te houden. Kun je daarna altijd nog wel iets toevoegen, maar dan heb je in ieder geval vast een sterke basis en zo’n oefening in minimalisme leert je heel veel waardevols.

Bedankt... voor de tips, hier zitten waardevolle zaken tussen! Ik waardeer dit ENORM!
Het is zoooo overweldigend allemaal!

En mijn excuses omdat ik mijn idee door chatGTP heb gehaald in dat andere draadje...
Het was maar om wat ideeën op te doen.

Het probleem is dat veel te veel informatie op mijn pad krijg en het nog ingewikkelder wordt.

Synths bijvoorbeeld.... Ik heb nu de Vital gedownload en er komt aardig wat geluid uit. Wooaaaw!

Maar ik begrijp niet altijd wat ik doe hahahaa
Ik wil niet enkel samples gebruiken... ik wil echt geluid begrijpen en weten wat en hoe iets te maken. Kicks, pads, synths, percussie bass leads,..... Het begrijpen voor creatieve vrijheid

Vital is een prima synth.

Je kunt natuurlijk alle sounds zelf creeëren. Zoek dan gewoon op 'how to create a kick' of 'how to create hi-hats'

Het is een beetje zoeken naar waar je de grens legt tussen wat je zelf maakt en wat niet. Drum sounds maken kost veel tijd, terwijl er onwijs veel drum samples bestaan. Daarvoor gebruik ik meestal samples. Bass en leads maken enzo vind ik leuk, dat doe ik liever zelf.

Maar om snel aan de gang te gaan en een beetje gevoel en ervaring te ontwikkelen voor het maken van een track, kun je best aan de gang gaan met samples en presets, anders verval je al snel in eindeloos sound design.

Het probleem is dat veel te veel informatie op mijn pad krijg en het nog ingewikkelder wordt.

Net daarom is het nu belangrjiker om je te beperken. Je hebt Reason gekocht, dus je bljift bij Reason. De grootste dooddoener ook van een ervaren muzikant kan zijn dat je te veel hebt en niet weet wat eerst te gebruiken voor een specifieke taak. Aangezien je techno maakt, kan je in Reason beginnen met de drums, maak eerst een ritme boem tss boem tss boem tss, experimenteer wat met een overdrive en delay op de kick, zet een snare op elke tweede tel en maak iets wat 1 minuut duurt zonder dat het saai wordt.

Back