Wat eerst een grapje was ... (ode aan Alan Parsons)

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Eén nummer van m'n nummers van al een hele tijd geleden ( 1992 ingespeeld ). In een inspiratieloze periode heb ik maar eens een poging gewaagd tot een cover van één van Alan Parsons Projects bekendste nummers. Het is dus eerder als 'joke' bedoelt, maar desalniettemin kan het toch flink wat mensen bekoren ... dus daarom probeer ik hier maar eens om te kijken wat jullie ervan vinden.

Mijn versie van Mammagamma:

http://www.guy-lian-music.be/mp3/Mammagamma.mp3

Alle reakties zijn welkom ;)

:doei:

't Is alweer een tijdje geleden dat ik de "echte" heb gehoord, maar deze versie brengt alweer genoeg herinneringen terug. De drums vond ik niet echt sprankelend in je track. Klink erg dof. Dat maakte het begin stuk wat saai. Ook de overgang die rond 0:55 zit vond ik een beetje weird klinken.

Na 2:50 word ie wat mij betreft echt goed :)

hey danny,

hoewel ik de echte ook al tijden niet meer heb gehoord klinkt deze erg leuk:) top!
Is dus in 1992 gemaakt? of toen ingespeeld maar nu gemaakt?

1 ding:
Met 64 kb/s vind ik hem wel erg dof en spreekt dan ook niet echt....das erg jammer...

:)

greetz Arnaud

Mooi gedaan. Een cover zou ik het niet noemen, daarvoor lijkt het veel te sterk op het origineel. Een geslaagde oefening is het zeker wel. De drums zijn iig 'natter' dan die van Alan. Ik herinner mij dat die extreem droog gespeeld waren. Maar verder vind ik daar niks mis mee. Ik verschil nog al eens van mening ivm drums met de andere forumleden hier. ;)
En je hebt van toen al je 'Jan Hammer-gitaar' in gebruik hoor ik... :D

Drums waren toen al wat anders dan het AP ten tijde van bijvoorbeeld de Tales LP (niet de CD, da's een remaster/remix) en Pyramid. Hoor bijgaande 15 seconden excerpt van de originele Mammagamma.

@mc_kwok: die overgang op 00:55 zit ook in de originele track van AP...

Attachments

• mammagamma.mp3
    368 KB · Bekeken: 67
@Mc_Kwok: Het doffe zit hem in de lage 'resolutie' van de mp3, maar dat is expres zo gedaan. Op DAT heeft het stuk genoeg 'power' ;)

@Unic: Deze song is dus in 1992 door mij opgenomen (dus vér voor de tijd van de SY99 :) ).

@Hermax: Cover ... oefening ... noem het hoe je wil ;) ... ik zat toen effe zonder inspiratie en moest toch iets doen 8o) ... vandaar dat het eigenlijk als 'dooddoener van verveling' begonnen was, maar het uiteindelijk resultaat mog volgens een aantal Parsonskenners uit m'n vroegere omgeving gehoord worden :) .

't Is natuurlijk niet hetzelfde als een JMJ-oefening :D ;)

Het probleem is natuurlijk dat je vergeleken gaat worden. En met dat fragmentje van Etaoin wordt het er niet beter op; dan hoor je dat je iets te snel bent, baslijn minder duidelijk, lead wat doffer, drums minder droog, enz. enz. (helpt ook wel dat het 64 kb/s is :P ). Maar iets minder streng, dan is het een geslaagde kopie waar alles in zit en die zo goed als hetzelfde is ook. Dat klinkt dan toch veel beter. :D

Het is al erg lang geleden dat ik de originele uitvoering heb gehoord. Op een van die Synthesizer Greatest staat een interpretatie van Ed Starink en die cd's heb ik zowat grijs gedraaid (is ook niet moeilijk want ze zijn al grijs :D )

Ik ken dus eigenlijk enkel Ed's versie en het was even wennen aan de bas. Ed gebruikt o.a. tijdens de overgangen een bas met portamento terwijl jij het anders aanpakt. Niet dat het slechter of zo is maar ik vond die bas een van de interessante elementen aan die versie.

Maar ik vind hem best even goed als Ed's versie hoor.

Origineel geplaatst door Hover
Het is al erg lang geleden dat ik de originele uitvoering heb gehoord. Op een van die Synthesizer Greatest staat een interpretatie van Ed Starink en die cd's heb ik zowat grijs gedraaid (is ook niet moeilijk want ze zijn al grijs :D )

Ik ken dus eigenlijk enkel Ed's versie en het was even wennen aan de bas. Ed gebruikt o.a. tijdens de overgangen een bas met portamento terwijl jij het anders aanpakt. Niet dat het slechter of zo is maar ik vond die bas een van de interessante elementen aan die versie.

Hoi Hover,

Ja ... die versie van Ed ken ik ook, maar die verschilt heel wat van het origineel. De geluiden en de structuur van mijn versie leunt veel dichter bij het origineel aan, alleen is ie sneller en klinken de drums heel anders.

Maar ja .... je vindt hem ook goed en da's wat telt hé ;)

Origineel geplaatst door Hover

AHA. Dat is het dus. Ik zat met Ed's versie in de knoei. Vergeet wat ik heb gezegd over die overgang :koffie:

Origineel geplaatst door mc_kwok
AHA. Dat is het dus. Ik zat met Ed's versie in de knoei. Vergeet wat ik heb gezegd over die overgang :koffie:

Ha ... vergeten ... daar ben ik goed in :dubbel: ;)

Ik vind de versie van Ed eigenlijk helemaal niet goed als je het origineel kent. De geluiden van de lead zijn absoluut niet in overeenstemming een ook de algehele atmosfeer van het nummer wijkt erg af. Maar uiteindelijk is het een kwestie van smaak ;)

hehe.. net weer 's Mammagamma geluisterd en gelijk ff een search gedaan op SF..
Kom ik hier terecht .. :halleluja

Origineel geplaatst door Hanz
Linkje was dood... nieuwe linkje: http://www.guy-lian-music.be/mp3/MammaGamma.mp3

Cool trackje! Had ik helemaal gemist! :)
Ik hoor daar Roland D-20 drums (toch?) maar zo vet als hier kan ik ze me niet herinneren... je zou er haast zin in krijgen! :D

God ... ik dacht dat er nooit meer op deze thread zou geantwoord worden ... maar toch wordt ie vanonder het stof gehaald :dubbel: .

Inderdaad Hanz .... in deze track heeft de D20 een aandeel van 40% (de fretloze bas, de drums (snare is in pitch verlaagd en dan wordt ie veel interessanter), aanvulling van de staccatolead, squarepad als aanvulling op de voices). Voor het overige zit er d W30 in (voices, gitaren) en de DX70 (ritme en staccatolead). Stereo echo is met de QuadraVerb gedaan.

Ik vind het nog steeds een leuke imitatie van het origineel (maar ook niets meer dan dat :) ).

Origineel geplaatst door Danny
Ik vind het nog steeds een leuke imitatie van het origineel (maar ook niets meer dan dat :) ).

Idd leuk gedaan !

Leuk gedaan.. alleen mag de delay ietsje harder om dat bouncy effect te krijgen wat ook in het origineel zit.

Vergelijkbare discussies

Back