Genelec 8030 vs 8040

Voor dat geld heb je ook een gebruikt setje Proac studio 100's, zeerrrrr de moeite waard.

ik heb voor de 8040's gekozen, die gaan tot 30hz.
Daaronder hoor je het toch niets meer. dat haal je toch weg bij de mastering.

Gaan ze niet. Tot maar 48hz. Anders had ik die ook wel gekocht ;-)

zet ze maar eens aan en genereer een sinus (dus zonder harmonischen) op 30hz.
Het zal niet net zo hard kunnen als de hogere frequenties maar het komt er gewoon uit.

Ik denk dat ze met die specs op safe spelen en alleen uitgaan van frequenties die een minimum aan geluidsdruk kunnen halen.

Dat er dan iets uitkomt wil niet zeggen dat de toon die je hoort ook daadwerkelijk 30 hz is. Meet hem maar eens op :p

De genelecs hebben een reflex porting systeem voor bass extention. Als er een signaal van 30 hz binnenkomt komt het al lang niet meer uit de 6.5" driver. Wel zal de driver flink werken en lucht verplaatsen. Hierdoor 'poort' de speaker en hoor je een gepoorte bass. Die zal helaas de 30hz niet halen, maar misschien 40/45

Letterlijk zegt me fantoom frequentie even niets, maar het komt er wel op neer dat je een toon hoort die eigenlijk idd lager zou moeten zijn (en niet op die frequentie weergegeven kan worden).

Daarom is het ook lastig om te beoordelen of een speaker iets goed uitspreekt. Pas als je een track goed kent en weet hoe het moet klinken kun je vaak bepalen of het wel/niet goed uit een speaker komt.

Zo heb ik mijn ieg mijn mening over mijn eigen speakers die ik gehad heb vaak moeten bijstellen na een upgrade;

...oh, zo kan het ook klinken! :D

Daarom is het ook lastig om te beoordelen of een speaker iets goed uitspreekt. Pas als je een track goed kent en weet hoe het moet klinken kun je vaak bepalen of het wel/niet goed uit een speaker komt.

Dit is eenvoudig op te lossen met een test CD. Daar staan allerlei frequenties en sweeps etc. op, die ook op de audio CD genoemd worden (ingesproken) , waarna je dan de bijbehorende freq. gespeeld krijgt. Hoor je hem niet (goed), dan ligt dat óf aan je monitor, óf aan je oren (of combi van beide).

Er zijn geen (relatief) compacte gesloten speakers die de 30Hz halen op een redelijk niveau. Daarom zijn dus de bassreflex, transmissielijnen en andere constructies bedacht om wel die lage frequenties weer te geven. De driver kan best de 30Hz weergeven maar mist voldoende ruimte om het ook daadwerkelijk hoorbaar te maken. 30Hz heeft een meter of 10 nodig om goed weergegeven te worden. Maar daar zijn natuurlijk fijne natuurkundige truucjes voor om dat anders te kunnen doen. Dus met basreflex ed om toch wat laag uit een betrekkelijk kleine kast te kunnen halen. Hierbij ga je uit van de resonantiefrequentie en diameter van de driver. obv die gegevens kan je de pijplengte en inhoud van een kast berekenen om toch de 30Hz te kunnen weergeven. Dus de stelling van een zgn 'gepoorte' bas is wat vreemd.
Daarnaast is het zo dat die 30Hz wel gehaald wordt maar met een relatief lage geluidsdruk. Die 6,5 driver zal die 30Hz wel weergeven maar dan met een lage geluidsdruk. Oftewel de frequentie curve loopt nogal stijl af in het laag.
Regel is hoe groter de kast hoe lager de speaker gaat (afhankelijk van de Fs van de driver)

Ik heb zelf Genelec 1030's en heb ze naast 1031's gehad. Mijn mening was dat de 1030's een strakker en gedetailleerder laag hadden dan de 1031's. Misschien niet een lagere weergave frequentie maar wel strakker. De perceptie is daarbij dus beter. Maar eea is ook zeer afhankelijk van de acoustische eigenschappen van je ruimte.

@ Neil... zo kan je het idd zien. Al zou ik niet van fantoom willen spreken. Fantoom is iets wat er niet is.... Bij speakers is het er wel degelijk. Wat je eigenlijk doet is door de kast en poort te gebruiken wel de benodigde lengte creeren voor de lage freqs. Kijk maar een naar een soundsystem scoop. 18"drivers in een scoop constructie. De Fs van de driver ligt rond de 30Hz, in de scoop zit een folded horn van ongeveer 2,5 meter lengte. 1/4 van de benodigde lengte voor 30Hz.

Hoor je hem niet (goed), dan ligt dat óf aan je monitor, óf aan je oren (of combi van beide).

Als je speaker de toon vann 40 hz niet goed uitspreekt en door de poort dus een andere (hogere) toon genereert, zou je hem idd kunnen vergelijken met de bovenliggende tonen (sweeps) om te kijken of hij daadwerkelijk lager klinkt wanneer dit zo zou moeten zijn. Maar dan nog is het lastig. Er komt altijd wel iets uit een speaker, en het blijft de vraag in hoeverre dat het geluid is zoals hij hoort te klinken. En om dat te weten moet je hem dus eigenlijk alsnog eerst horen op een speaker die hem goed uitspreekt...

Regel is hoe groter de kast hoe lager de speaker gaat (afhankelijk van de Fs van de driver)

Bij een gepoorte speaker..

In z'n algemeen gezegd hoe groter de driver hoe lager hij gaat. Heb je een grote driver dan moet de kast ook groot zijn als je hem aan z'n bottem end hoorbaar wil laten poorten). MAargoed, liever helemaal niet natuurlijk :)

De Klein+Hummel o300 gaat strak tot 35 hz. Weliswaar geen 30, maar dat is wel echt graflaag voor een monitor speaker. Gesloten kast trouwens :)

Ik heb zelf nu de 8030, maar ik zit deze thread te lezen over de 8040.
Ik produceer zelf housemuziek, met als uitschieter naar hardstyle en trance.

Is het dan toch aan te raden om de 8030 in te ruilen voor 8040?

Hoe lang produceer je er al mee?

Uiteraard krijg je met de 8040 er wat laag bij. Maar ik denk dat het voor je mix niet uitmaakt.

De aangegeven lage frequentie is waar de roll-off begint. Het is de grootste onzin dat je frequenties daaronder niet hoort.

Dat zou betekenen dat als je een 55Hz low-cut (linear phase ) op je kicks doet. Je op die 8030's geen verschil zou horen. Nou dat hoor je echt wel.

Voor de mix horen er toch geen andere geluiden tegelijk te zitten met je kick op die frequentie. Behalve een bas maar dan kan je het beste side-chainen.

In Hardstyle heeft een zekere Frontliner, alles tot aan zijn Defqon1 anthem op 8030's geproduceerd. Zijn mixen zijn rete strak en kicks erg vet.

Dat daargelaten, ik heb net de nieuwe M040's besteld (eerst opzoek naar 2e hands 8040's) maar ik heb nu KRK's rokit 6. Dus minder weergave in het laag dan ik gewend ben zou ik niet willen.

Maar in jouw geval zou ik niet overstappen tenzij je ook een grotere ruimte neemt.

Edit:
Even een kort testje mocht je geen Sweep hebben gedaan op je monitoren.
In de bijlage. Dit zijn korte tonen op 16, 18, 20, 22, 26, 30, 35, 40, 45, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 120 hz.
Tel hoeveel je er hoort en kijk tel dan terug in het lijstje. Dan weet je tot waar je monitoren echt weergeven.

Attachments

• g_boink.mp3
    265,3 KB · Bekeken: 247
Ik heb zelf nu de 8030, maar ik zit deze thread te lezen over de 8040.
Ik produceer zelf housemuziek, met als uitschieter naar hardstyle en trance.

Is het dan toch aan te raden om de 8030 in te ruilen voor 8040?

Ik zelf zou zeggen van wel, en als het even kan de 8050. Of je het perse nodig hebt: neuh... maar het klinkt natuurlijk wel leuker ;) En je kan de lage tonen beter horen :)

Dat er dan iets uitkomt wil niet zeggen dat de toon die je hoort ook daadwerkelijk 30 hz is. Meet hem maar eens op :p

De genelecs hebben een reflex porting systeem voor bass extention. Als er een signaal van 30 hz binnenkomt komt het al lang niet meer uit de 6.5" driver. Wel zal de driver flink werken en lucht verplaatsen. Hierdoor 'poort' de speaker en hoor je een gepoorte bass. Die zal helaas de 30hz niet halen, maar misschien 40/45
Thx voor het inzicht.. gek genoeg zo had ik het nog niet bekeken.. noch gemeten :eureka:

t is voor mij ook tijd voor nieuwe monitors, lees de thread lkkr mee! binnenkort naar de shop voor een goed vergelijk

Edit:
Even een kort testje mocht je geen Sweep hebben gedaan op je monitoren.
In de bijlage. Dit zijn korte tonen op 16, 18, 20, 22, 26, 30, 35, 40, 45, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 120 hz.
Tel hoeveel je er hoort en kijk tel dan terug in het lijstje. Dan weet je tot waar je monitoren echt weergeven.

vreemd genoeg hoor ik 17 sounds inplaats van 16 die jij aangeeft. ik heb het niet opgemeten dus welke er ontbreekt weet ik zo ff niet.

edit: denk zo dat er 140 hz bij staat en dus niet 120 hz als laatste zo op het oor te horen.

Laatst gewijzigd:
Ok, bizar, vanaf 30 hz hoor ik al echte zware basstoon door m'n el cheapo alesis monitor one passives. Dingen waren 2e hands 80 euro voor setje :D

Nog een voordeel van de 8050 ... NOG MEER VOLUME !!!!

Ok, bizar, vanaf 30 hz hoor ik al echte zware basstoon door m'n el cheapo alesis monitor one passives. Dingen waren 2e hands 80 euro voor setje :D

als er geen dolce&cabbana op staat is het sowieso al prut.

Wat ik fijn vind aan mijn 8050a's is dat ze ook op laag volume prima laag weergeven. IK speel vaak niet zo heel hard omdat ik dat niet prettig vind.

Daarbij moet ik ook zeggen dat ik de 8050a's niet heb omdat ik er specifiek naar op zoek was maar omdat ik in mijn zoektocht naar een setje 8040a's tegen een mooie deal voor een 2e hands set 8050a's aanliep.

Nog steeds erg tevreden mee overigens, ik vind het een hele fijne monitor (maar smaken verschillen, zeker met monitors. Dynaudio vond ik persoonlijk weer helemaal geen fijne monitor).

Ik zelf zou zeggen van wel, en als het even kan de 8050. Of je het perse nodig hebt: neuh... maar het klinkt natuurlijk wel leuker ;) En je kan de lage tonen beter horen :)

Ik heb ze al ingeruild :D

Die 8050's leken me ook wel wat, maar mijn budget liet me niet toe. Wellicht wel in de toekomst.

Back