Dynaudio's heb ik zelf niet gehoord, maar zijn volgens mij ook wel weer een prijsklasse duurder dan Genelec...
De BM5A MK2 / 8030
en de
BM6A mk2 / 8040
zitten in dezelfde prijsklasse.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dynaudio's heb ik zelf niet gehoord, maar zijn volgens mij ook wel weer een prijsklasse duurder dan Genelec...
ik heb voor de 8040's gekozen, die gaan tot 30hz.
Daaronder hoor je het toch niets meer. dat haal je toch weg bij de mastering.

Daarom is het ook lastig om te beoordelen of een speaker iets goed uitspreekt. Pas als je een track goed kent en weet hoe het moet klinken kun je vaak bepalen of het wel/niet goed uit een speaker komt.
Hoor je hem niet (goed), dan ligt dat óf aan je monitor, óf aan je oren (of combi van beide).
Regel is hoe groter de kast hoe lager de speaker gaat (afhankelijk van de Fs van de driver)

Ik heb zelf nu de 8030, maar ik zit deze thread te lezen over de 8040.
Ik produceer zelf housemuziek, met als uitschieter naar hardstyle en trance.
Is het dan toch aan te raden om de 8030 in te ruilen voor 8040?
En je kan de lage tonen beter horen 
Thx voor het inzicht.. gek genoeg zo had ik het nog niet bekeken.. noch gemetenDat er dan iets uitkomt wil niet zeggen dat de toon die je hoort ook daadwerkelijk 30 hz is. Meet hem maar eens op :p
De genelecs hebben een reflex porting systeem voor bass extention. Als er een signaal van 30 hz binnenkomt komt het al lang niet meer uit de 6.5" driver. Wel zal de driver flink werken en lucht verplaatsen. Hierdoor 'poort' de speaker en hoor je een gepoorte bass. Die zal helaas de 30hz niet halen, maar misschien 40/45
Edit:
Even een kort testje mocht je geen Sweep hebben gedaan op je monitoren.
In de bijlage. Dit zijn korte tonen op 16, 18, 20, 22, 26, 30, 35, 40, 45, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 120 hz.
Tel hoeveel je er hoort en kijk tel dan terug in het lijstje. Dan weet je tot waar je monitoren echt weergeven.
Ok, bizar, vanaf 30 hz hoor ik al echte zware basstoon door m'n el cheapo alesis monitor one passives. Dingen waren 2e hands 80 euro voor setje![]()
Ik zelf zou zeggen van wel, en als het even kan de 8050. Of je het perse nodig hebt: neuh... maar het klinkt natuurlijk wel leukerEn je kan de lage tonen beter horen
![]()