Broadband absorbers

mischa

Ouwe rot
Hi ,

na lang proberen heb ik eindelijk een goeie oplossing voor bijna elke studio die te kampen heeft met dipjes pieken galm etc . Ik wilde eerst iets univerzeels maken maar al snel had ik door dat je ook rekening moet houden met iemand zn persoonlijke smaak . De 1ne wil alleen het laag dempen een andere het hele freq gebied .

wat ook een probleem is dat de dips & pieken soms zo sterk zijn dat een simple broadband absorber niet genoeg is .

eve een paar details /

* panalen zijn 1 meter 20 bij 60 cm 8 cm dick 6 kg stuk
* gespoten stalen frame
* wit paneel
* in een hoek geplaatst dempt het standaard al 60 % op 80 hz hogere freq meer .( d.w.z dat de 1e reflectie al met 60 % gedempt word

Onder de 30 hz kun je geen problemen hebben tenzij je een 200 M2 ruimte heb . heb je een probleem freq tussen 40 en 80 hz is het mogelijk om 1 of meerdere panelen te tunen m.b.v. een membraam . Dit zal ik dan zelf doen m.b.v ruimte gegevens

Voor een standaard ruimte zijn 6 panelen te advizeren . heb je hele grote problemen is het zinvol om op een 1/4 golflengte van de probleem freq hier en daar een paar extra panelen te plaatsen op rechte wanden .

Op www.realtraps.com kun je een soortgelijk product zien .

Laatst gewijzigd:
ja nou advertentie . een beetje wel maar niet helemaal . Iereen die vragen omtrend zn studio heeft kan gewoon vragen ,, mischien willen ze zelf wel absorbers maken weet ik het .

we doen het eerst hier wel even

Bericht door een moderator:
Even overlegd met topicstarter: de thread is vooral bedoeld als discussie over de bouw van absorbers.
Vandaar dat ik 'm niet verplaats naar Marktplaats.

Er zijn 2 soorten labs voor metingen .. 1 te met zoveel mogelijk refecties en 1 tje met zo min mogelijk reflecties . Die zonder reflecties valt af en de ruimte met zoveel mogelijk reflecties geeft minder rezultaat vergeleken een normale ruimte/studio . Ik woon zelf in een huis met een aantal betonnen kamers en heb liniaire luidsprekers met de nodige software en meet microfonen . Ook heb ik het getest in mn studio zelf . Als je 5 % van je wand opp vult met deze panelen heb je natuurlijk een minder rezultaat als 30 % . Hoe meer des te vlakker word het . Neem even een 20 m2 ruimte met een deur en raam 6 a 8 panelen is genoeg om een goed rezultaat te halen .. Het helpt niet alleen voor staande golven ook flutter echoos en phaze problemen worden stukken minder .

Dus als ik zeg 60 % demping op 50 hz is dat helemaal waar , Maar je moet niet verwachten dat met 1 paneel in een grote ruimte dit te halen is . Het is ook niet het maximaal haalbare ( 6 panels / 1 in elke hoek op 45 graden & 2 aan het plafond ook 45 graden )

Laat eens een langzame sweep van laag naar hoog spelen . Als je niet veel verschil hoort en het vrij constant is heb je helemaal geen isolatie/demping nodig .

Het mag niet veel uitmaken of je nu 1 meter of 2 meter van de speakers af zit .. En meestal heb je dan grote verschillen in bass level.

Wel eens met een mix zitten stoeien maar je vraagt je af af of de bas nu te zacht of te hard staat ?

In een normale ruimte heb je zo 0,5 tot 1 seconde nagalm in het laag . Met een snelheid van 350 m/sec betekend dat in een ruimte waar 2 muren op 3,5 meter uitelkaar staan het 100 keer reflecteerd voordat het stil is. In de hoeken is de bass altijd sterker en als je daar absorbers neerzet/hangt word het direct een stuk beter.

Hoeveel je moet isoleren en met wat is afhankelijk van smaak en situatie . Met deze panelen kom je al heel dicht bij een ideale omgeving zonder de hele boel te verbouwen .

Op www.realtraps.com zie je soortgelijke panelen met soortgelijke rezultaten . zet je een paneel strak tegen de muur dempt het bijna geen laag , zet je ze in een hoek weer wel .. met een 60 cm afstand van een wand dempt het zelfs 40 hz zonder problemen

De panelen zijn gemaakt van gepers glas wol . 2 platen van 40 mm met ertussen een membraam . Zet een plaat voor je speaker en je zult aan de plaat voelen dat vooral het laag goed te voelen is op de vingertoppen . De glaswolplaten remmen/dempen de trillingen .

Alleen glaswol platen werkt niet de contructie moet los zijn & het membraam mag geen contact hebben met het frame en het is ook nog wel leuk om een mooi afgewerkt doek te zien i.p.v gele jeuk glaswol .

Ik ga een aantal forum leden 6 panelen sturen en zij mogen dan zelf de rezultaten hier doorgeven .

Ik ben ook wel benieuwd, ik ben nog op zoek naar een basstrap voor achterin mijn studioruimte maar ben nog niks ECHT geschikts tegengekomen...
Wat gaat zoiets kosten? 1 of 2 traps, ik moet nog ff kijken welke frequentie precies peakt, heb ik al eens gedaan maar weet niet meer precies welke frequentie, ik dacht 82hz maar kan me vergissen.
Ik weet wel dat ik hem met EQ'en redelijk weg kon krijgen maar ik wil hem gewoon dempen, de rest is acoustisch ok hier (primacoustic panels enzo)

de baffles gaan 98 euro per stuk exl kosten incl bevestigings materiaal .

Het is geen wonder middel maar vele malen beter dan alle bekende schuimstof materialen

beetje vaag geschreven ja . nog maar eens :

98 exl btw
incl bevestegings materiaal
exl verzending.

verzending is een 35 euro voor 6 panelen .

Ik vroeg me af hoe het hier inmiddels mee gaat Mischa. Je zou nog een paar van die pakketjes opsturen naar forumleden. Al feedback gehad?

Ik ben zelf naarstig op zoek naar dergelijke constructies. En dit klinkt zeer interessant.
Maar begrijp ik het goed, dat wanneer zo'n paneel [ ik noem maar wat] 50% van een 50Hz-reflectie "afhaalt", dat ie dit ook op alle hogere frequenties toepast?

En als dit zo is, dan worden de reflecties van alle frequenties dus flink gedempt, maar blijf je uiteindelijk wel nog dezelfde roommodes overhouden zij het nog maar met pieken die 5% zijn van wat het eerst was...

Of zie ik dit dan weer verkeerd... Heb al een hoop artikelen gelezen over akoestiek, maar dit zie ik nergens terugkomen. Hoewel het me wel logisch klinkt als je er even over nadenkt.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=543787#post543787

Hier vind je een draadje over lage tonen absorptie .

Alle panelen werken volgens het 1/4 golflengte verhaal. D.w.z. dat als je b.v. 200 hz wil dempen ( en alles erboven ) je de panele een 45 cm vanaf een harde muur moet ophangen .. Dit is in de praktijk niet handig.

Problemen onder de 200 hz moet je dan ook getuned oplossen d/m/v/ een massa veer trap . Uitleg hierover staat in de link hierboven .

Stel dat je probleem in het laag tot verleden behoord en het nog steeds nergens naar klingt. In dit geval heb je lsat van reflecties. Reflecties zou je heel goed kunnen dempen in de hoeken . Veel mensen streven ook naar een RFZ ( reflectie free zone ) ALs je dat wil moet je veel dempen schuin plafond / wanden maken en als het even kan ook diffusors gebruiken om het niet te dood te maken .

De beste aanpak begint met room mode calculator & meting van je ruimte . De minste problemen heb je op 38 % van de diepte van je ruimte. Dus de muur waar je speakers staan en achterwand . Zou dit dus 4 meter zijn is 38 % 1 meter 32 vanaf de achterwand of voor de speakers ( muur niet de conus )

Voor degene die eigelijk geen problemen hebben in het laag maar wel graag laag/mid tot hoog willen dempen en geen zin hebben in het maken van frames en werken met glass wol zijn mijn panelen gewoon goed .

hier de demping in een hoek geplaatst

Attachments

• demping paneel hoek.jpg
    demping paneel hoek.jpg
    45,5 KB · Bekeken: 157
Voordat ik deze thread tegenkwam was ik toevallig al begonnen met het bouwen van absorbtiepanelen.
Ik heb al 4 panelen gemaakt van triplex platen (122cm x 60cm) met een houten frame van 5 cm dik. Daarin komen Rockwool steenwol platen. Alleen heb ik nog een doek nodig om om de platen heen te spannen.
Er bestaan wel speciale stoffen voor akoestische doeleinden, maar deze zijn vaak erg duur en er is voor particulieren moeilijk aan te komen. Ik wil het graag simpel houden, dus volstaat een gewone katoenen doek hiervoor ook? Ik las ergens dat sommige nylon achtige stoffen niet geschikt zijn, omdat ze het geluid ook reflecteren, en dat is bij absorbtiepanelen natuurlijk niet de bedoeling. Misschien dat iemand hier een tip voor heeft? :)

Kun je me vertellen hoe ik kan meten wat ik nodig heb om mijn accoustiek op de rit te krijgen?
zijn hier truukjes voor?

Origineel geplaatst door ChampionSound
Voordat ik deze thread tegenkwam was ik toevallig al begonnen met het bouwen van absorbtiepanelen.
Ik heb al 4 panelen gemaakt van triplex platen (122cm x 60cm) met een houten frame van 5 cm dik. Daarin komen Rockwool steenwol platen. Alleen heb ik nog een doek nodig om om de platen heen te spannen.
Er bestaan wel speciale stoffen voor akoestische doeleinden, maar deze zijn vaak erg duur en er is voor particulieren moeilijk aan te komen. Ik wil het graag simpel houden, dus volstaat een gewone katoenen doek hiervoor ook? Ik las ergens dat sommige nylon achtige stoffen niet geschikt zijn, omdat ze het geluid ook reflecteren, en dat is bij absorbtiepanelen natuurlijk niet de bedoeling. Misschien dat iemand hier een tip voor heeft? :)

Hoe dik is die triplex ?

Je kunt om geen hoog reflecties te krijgen ook speaker doek gebruiken ( www.speakerenco.nl www.speakerland.nl )

Hoe wil je die panelen ophangen / beverstiggen ?

Origineel geplaatst door mischa
Hoe dik is die triplex ?

Je kunt om geen hoog reflecties te krijgen ook speaker doek gebruiken ( www.speakerenco.nl www.speakerland.nl )

Hoe wil je die panelen ophangen / beverstiggen ?

Ik zie net dat het multiplex platen zijn, en deze zijn 5,5 mm dik. Niet mega dik dus, maar wel voldoende denk ik.
Ik heb er nog niet over nagedacht hoe ik ze aan de muren ga bevestigen, zolang zet ik ze wel los tegen de muur aan en bedenk onderdussen wel een oplossing. Speakerdoek is inderdaad wel een goed idee. Ik zal eens kijken vanavond wat de mogelijkheden daarin zijn.

Bedankt tot zover! :)

Origineel geplaatst door avs
Kun je me vertellen hoe ik kan meten wat ik nodig heb om mijn accoustiek op de rit te krijgen?
zijn hier truukjes voor?

Gaan we doen :)

Ga zitten waar je normaal zit en gebruik een freq generator

http://www.timo.esser.dsl.pipex.com/ttg.htm

probeer deze .. als je weet wat je probleem is kan ik je verder helpen .

eerst op het gehoor is goed genoeg . .Dus als je rare verdraaingen hoort schrijf die freq dan even op . Ook als je minder gaat horen etc etc

Back