Novation KS-rack als fx-processor?

ZERO1985

Stamgast
Hoi,
Ik ben in het bezit van een novation ks-rack en sindskort ook van een mixer (yamaha mg16/4).

Nu vroeg ik me af; is het mogelijk deze KS-rack als effectenbak aan te sluiten op mijn mixer?

De KS is natuurlijk geen typische effectenbak, maar heeft wel twee audio inputs (een op de bovenkant en een op de achterkant, volgens mij zijn het mono ingangen(??)). Een ook heeft hij - naast de master out L/R - een AUX OUT (ook links en rechts).

Is het zo dat ik de KS op een aparte Aux bus op mijn mixer kan aansluiten, en dat ik per kanaal op mijn mixer kan kiezen om het signaal naar de aux bus te sturen?

Ik weet ook niet goed of ik de KS dan als insert of als aux effect moet zien: de effecten die erop zitten zijn:
delay,reverb,chorus,distortion,panning en vocoder.

Ik wil vooral het distortion effect kunnen gebruiken om mijn mc303 doorheen te halen. Voorheen zat die altijd met één mono plug op de audio input van de KS zelf, maar nu heb ik hem stereo op de mixer aangesloten.

Wie heeft een idee?
bvd,

daan

Ik gebruik de delay van de KS vaak. Deze zit bij mij als aux send op m'n mixer.

De delay en reverb zijn aux effecten, de rest eigenlijk insert effecten.
Als je je mc-303 wilt oversturen kun je dat net zo goed op je mixer doen door de gain vol open te draaien. :)

Ja het kan wel, maar ik zou het niet doen. Ik vind de effecten van de KS echt zwaar bagger namelijk. De reverb is echt slecht (een stofzuiger maakt nog een betere), de chorus is nogal slap, en de distortion te kil. Op de K-station tikt de delay ook nog eens als de ziekte (op de KS rack/4/5 is daar een update voor geweest volgens mij). Maar goed, als je ze wel mooi vindt, kan je het wel zo gebruiken ja.

Zitten toch ook inserts op? (bij de Supernova sowieso) Duss.. ;)

idd, zoals gezegd: gebruik nooit de effecten van de K-serie. zelfs niet op de klanken uit de bak zelf. je haalt je sound er enorm mee omlaag....niet alleen heb je weinig editmogelijkheden per effect, het klinkt veel te iel ook. vergelijk bijvoorbeeld de chorus of de reverb uit de ks maar eens met voor mij part de effecten uit fruityloops!

Ja maar, als je 't geluid van bijv. de Andromeda nou gewoon te mooi vindt? Dan kan je 'm dus 't beste wel door de efx halen van de KS, begrijp ik hieruit?

:D dit heeft weer eens ZO erg met smaak te maken...

nou, ik zou het geen smaak noemen. ik bedoel, er zit zo weinig diepte in die fx....
of je moet van hele cheesy fx houden natuurlijk, dat kan ook :P

De chorus en dist zou je nog mooi kunnen vinden. Maar de reverb is echt totaal onbruikbaar. Bij een goede reverb kun je het orginele geluid nog duidelijk horen als je 'm op full wet hebt staan. Maar bij de KS kan dat zelfs bij een 50/50 setting nauwelijks. Het is echt een dichtsmeer tail die je aan je geluid hangt, waardoor het absoluut niet meer in de mix te plaatsen is.

ja maar...

ja maar...

oke, oke, oke...
Ale ik wat meer mogelijkheden had, zou ik ook niet direct naar de KS grijpen ;-)

Maar het is nu eenmaal zo dat ik nog steeds alleen een mc303 en een KS-rack heb, dus ik probeer zo creatief mogelijk te zijn.

( Nu ik dan eindelijk een mixer heb (yamaha mg16/4) kan ik wel gaan uitkijken naar 'echte' externe effectenbakken, maar zo ver ben ik nog niet..)

Maar goed, ik weet nu DAT het kan, maar ik ben er nog niet uit HOE ik dat zou kunnen doen.

Sowieso weet ik amper iets over het gebruik van externe effecten, maar ik heb begrepen dat reverb en delay typische aux-effecten zijn (dit effect wordt bovenop het originele bronsignaal gestapeld). Distortion daarentegen, zou een insert effect zijn, omdat je daarmee het hele originele signaal bewerkt. (klopt toch?)

Als ik de KS als insert-effect gebruik, dan zou ik dus een stereo TRS jack in de insert van één bepaald kanaal moeten stoppen en gaan er twee mono jacks naar mijn KS? Zou ik hiervoor dan de 'audio inputs' moeten gebruiken? (Lijkt me maf, want er zit er een op het front paneel en een op de achterkant).

En als ik de KS als aux-effect wil aansluiten, hoe zou ik dat kunnen doen? Mijn mixer heeft 2 auxen. Nou heb ik begrepen dat je bij mijn mixer zowel TRS stereo jacks als mono jacks in een aux send uitgang kan stoppen.. Ik snap het ff niet goed meer al die aansluitingen ;-)

Sorry, lang verhaal.. Ik heb al meerdere keren gezocht hier naar het aansluiten van effecten in het algemeen, maar ik komt er niet goed uit.

Bvd,
daan

Back