Roland XA vs. X6

Ashwinb

Nieuwkomer
Beste mensen,

Ik hoop dat ik aan de hand van jullie reacties, straks een geweldige keyboard kan kopen.
Ik heb zo mijn twijfels over de XA vs. X6

De Xa is het kleine broertje van de X6:
- 64 mb minder wave memmory
- 208 minder wave forms
- 256 minder patches
- 4 minder rhytem sets
- 28 mb minder interner sampling geheugen
- geen kleuren scherm
- 6 minder pads

De X6 is eigenlijk de creme de la creme op dit moment, maar erg prijzig. 2099 euro! terwijl de X rond de 1299 zit. is de X6 het wel waard om er 800 euro extra ( vergeleken met de XA ) er voor te betalen?

Wie heeft er ervaringen, wie heeft er advies. De Xa lijkt me een uitstekend ding!

Ligt eraan wat je ermee gaat doen. Het is nogal een verschil of je 'm als standalone in je studio wilt gebruiken of tezamen met 5 andere synths in live-situaties. Hoe ga je 'm gebruiken? Wat verwacht van de synth? Wat voor muziek ga je maken?

Origineel geplaatst door Cheimoon
Ligt eraan wat je ermee gaat doen. Het is nogal een verschil of je 'm als standalone in je studio wilt gebruiken of tezamen met 5 andere synths in live-situaties. Hoe ga je 'm gebruiken? Wat verwacht van de synth? Wat voor muziek ga je maken?

Ik ga het als stand alone gebruiken en ik ga er mee arrangeren.
Ik heb de specificaties naast elkaar gezet, ik heb op beide gespeeld, maar ik vroeg me af is het het waard om 800 euro meer uit te geven aan extra geheugen en geluiden? Je kan ook geheugen er bij kopen toch? Of een SRX card?

Dat kleurenscherm is natuurlijk irrelevant. Voor studiogebruik maken die pads ook weinig uit (puur snelle editing/speelplezier). Patches, rhythm set en waveforms zijn inderdaad bij te kopen als SRX-kaarten. Sampling geheugen zal ook weinig uitmaken: ik geloof dat de Fantom via usb door de pc herkend wordt als extra hd (soort memory stick-idee), dus met je pc erbij is je sampling geheugen (bijna) oneindig.

Het enige waar je mijns inziens last van zou kunnen krijgen is de halvering van de wave ROM. Misschien dat dat direct samenhangt met het aantal waveforms (minder waveforms ingebouwd = minder wave ROM nodig?), maar misschien is het ook wel zo dat de sampling rate van de waveforms of het aantal multisamples (is dat een term?) per waveform minder is. Dat laatste zou wel merkbaar kwalitatief mindere geluiden opleveren. Maar dat kun je dus heel simpel zelf checken: gewoon uitproberen in de winkel. Merk je geen verschil of is het verschil naar jouw mening geen 800 euro waard? Dan maakt het niets uit.

Maar deze redenering kun je ook zelf maken natuurlijk: kijk maar wat je vindt kloppen en wat niet!

Back