Toetsen poetsen

Anton

liefhebber
Waarmee kan ik lichtelijk verkleurde toetsen schoonmaken zonder schadelijke gevolgen voor de toetsen en electronica?
Iemand ergens goede ervaring mee? M'n toetsen van de pas verworven SY-85 zijn een beetje vuilwit/geel en die wil ik toch eigenlijk wel weer mooi schoon hebben. Gewone zeep helpt niet, dus het moet een tikkeltje gemener spul zijn.
Ik hoor graag jullie ervaringen!

quichnbright.jpg

en seriously: geen ervaring mee, alleen zou ik geen vloeistoffen erover kieperen :D en de beste manier lijkt me nog altijd hele ding uit elkaar halen en het toetsen mechanisme zonder elektronica in apparte bak met zeep laten weken. Kun je meteen alle contactjes van de prints mooi afstoffen en van contactspray voorzien enzo *D

Hay

ja das vies he vieze toetsen, net als zwarte tanden

op de vraag hoe poets ik een toets:

voor plastic

ik doe het meestal met alcohol, spiritus kan ook maar laat blauwe kleurstof achter
schoonmaakazijn zal ook goed zijn
als het niet helpt een beetje jif

voor ivoor:

als ze erg geel zijn bleken met waterstofperoxide,in de zon leggen
daarna polijsten

veel succes met je vulile toetsen

Greetz Turtel8D

Origineel geplaatst door cyble
Kun je meteen alle contactjes van de prints mooi afstoffen en van contactspray voorzien enzo *D [/B][/QUOTE]

Ik heb eens vernomen dat het juist geen goed idee is om contactspray te gebruiken op je printplaten.:o:

Nooit contactspray gebruiken, het kleeft en trekt stof aan,
voor je het weet heb je meer gekraak.
Krakende pots moet je uit elkaar halen (laten halen)
en alle stof (vuil)verwijderen. Of nieuwe potjes erin zetten.

suc6

Origineel geplaatst door midisys
Nooit contactspray gebruiken, het kleeft en trekt stof aan,
voor je het weet heb je meer gekraak.
Krakende pots moet je uit elkaar halen (laten halen)
en alle stof (vuil)verwijderen. Of nieuwe potjes erin zetten.

suc6

Of het hier geprezen deoxIT.

Wat ik altijd doe:

Emmer met lauw water (anders trekken de toetsen misschien krom), scheutje afwasmiddel en een beetje bleek om de toetsen weer wit te krijgen.

PS: ik heb wel alle toetsen van de synth gehaald, natuurlijk. ;)

in de oude tijd dat ik nog toetsenborden reviseerde gooide ik alle toetsen in de vaatwassen en die kunnen makkelijk 55 graden aan zonder dat ze vervormd er uit komen en in die tussen tijd kan je rustig het resterende klavier (de contacten) ontvetten en op poetsen.
maar gele verkleuring krijg je nooit meer weg dat zit er helemaal in en daar doe je niet aan.

Origineel geplaatst door matrixxx
...maar gele verkleuring krijg je nooit meer weg dat zit er helemaal in en daar doe je niet aan.

Met een scheutje bleek heb ik al eens de toetsen van een "Korg poly-800 nicotine" mooi wit gekregen.

Je wc wordt er toch ook mooi wit van? :D

Je wc wordt er toch ook mooi wit van? :D [/B]

Ja maar, mijn ple rookt niet en ik pis niet tegen mijn toetsen aan :confused:

Idd bleek wil nog wel eens werken, ligt er wel aan wat voor plastic het is,
eerst zijkant of op ontzichtbaar plekje testen.

rook aanslag wil je over het algemeen wel weg krijgen maar als de zon er een paar jaar op heeft gestaan geef ik je weinig kans
miij is het nooit gelukt

Als de toetsen beschadigd zijn -lees: half-diepe voren, maar niet diep genoeg om een nieuwe toets waard te zijn- en je bent niet te zeer gehecht aan het klassieke toetsenwit, dan kun je ze ook overspuiten met wat ivoorspuitlak. Of ben ik nu erg blasfemistisch bezig? :confused: In dat geval zal ik niet zeggen dat ik de (witte) toetsen van m'n U-20 zo behandeld heb: dat levert een interessante feel op (best goed, eigenlijk). :)

Origineel geplaatst door Sly Dog
Ik heb eens vernomen dat het juist geen goed idee is om contactspray te gebruiken op je printplaten.:o:

Thanx, weer wat geleerd, nog nooit gebruikt overigens noch gezien, maar iedereen roept bij haperende contacten: contactspray :stupid

poetsen

poetsen

Contactspray is inderdaad het begin van het einde. Eerst wordt het beter, maar daarna nog veeeeel slechter! 8D

Ik ga het toch eerst maar even met wat Jif proberen.
Bleek lijkt me wat agressief maar het kan een laatste redmiddel zijn.

Re: poetsen

Origineel geplaatst door Anton

Ik ga het toch eerst maar even met wat Jif proberen.
Bleek lijkt me wat agressief maar het kan een laatste redmiddel zijn.

Oei, Jif blijft ook een schuurmiddel...rustig aan;)

ik gebruik altijd een schone doek vochtig gemaakt met brandspiritus. ik bedoel vochtig en dus niet kletsnat.
en dan maar stevig poetsen, daarna eventueel nog nawrijven met een droge schone doek. voelt prettiger aan en ook het vet is er vanaf. blauwkleuring heb ik nooit last van gehad. vergeet ook de zijkanten niet. het helpt als je de toesten ernaast inhoudt.

Origineel geplaatst door Anton
Contactspray is inderdaad het begin van het einde. Eerst wordt het beter, maar daarna nog veeeeel slechter! 8D

Inderdaad, in contactspray zit olie of in ieder geval een vettige substantie. T smeert in het begin, maar t verwijdert het vuil helemaal niet. En ander stof blijft er ook nog es gemakkelijk aan plakken.
Met als gevolg dat wanneer de spray begint uit te drogen het contact drie keer zo vuil is en nog veel meer gaaat kraken. Tis echt een korte termijn oplossing.

Tip van Nico: Niet aan beginnen!!!

Origineel geplaatst door sunny pedaal
ik gebruik altijd een schone doek vochtig gemaakt met brandspiritus. ik bedoel vochtig en dus niet kletsnat.
en dan maar stevig poetsen, daarna eventueel nog nawrijven met een droge schone doek. voelt prettiger aan en ook het vet is er vanaf. blauwkleuring heb ik nooit last van gehad. vergeet ook de zijkanten niet. het helpt als je de toesten ernaast inhoudt.

Hay

die blauwkleuring krijg je niet zo snel,,zeker niet als je met een doekje nawrijft
maar je moet niet vergeten, dat blauw is wel kleurstof
ik gebruik alcohol, en dat is spiritus zonder kleurstof
vroeger was spiritus zonder blauw, maar de mensen dronken het op
de fiscus was er niet blij mee

en ik vindt niet dat je een wc kan vergelijken met toetsen
ik moet er niet aan denken zeg(ik ga echt op een wc spelen)

Greetz Turtel8D 8D :L

Back