Toetsen poetsen

maar iedereen roept bij haperende contacten: contactspray

no way! alle mensen die ik ken en waarvan ik weet dat ze echt iets weten van synths en/of audio electronica zullen dat NOOIT NEVER aanraden ! Een beetje perslucht doet meestal wonderen als een pot een beetje vuil is maar vrijwel alle soorten contactspray zullen het probleem op de langere duur veel erger maken

en dan nog een toetsen tip: regelmatig schoonvegen met een lint-free doekje of een keukenpapiertje met daarop een beetje Glassex o.i.d.

Lint free

Lint free

Dat wil ik ook wel weten!
Nog nooit van gehoord =(

Re: Toetsen poetsen

Origineel geplaatst door Anton
Waarmee kan ik lichtelijk verkleurde toetsen schoonmaken zonder schadelijke gevolgen voor de toetsen en electronica?
Iemand ergens goede ervaring mee? M'n toetsen van de pas verworven SY-85 zijn een beetje vuilwit/geel en die wil ik toch eigenlijk wel weer mooi schoon hebben. Gewone zeep helpt niet, dus het moet een tikkeltje gemener spul zijn.
Ik hoor graag jullie ervaringen!

Lint-free staat voor pluisvrij...

Om op de originele vraag terug te komen, een droge stof- of poetsdoek met daarop een drupje koperpoets.
Koperpoets bestaat uit ammoniak en wat andere middeltjes en krijt, deze combinatie polijst en reinigt alle
kunststoffen zonder nadelige gevolgen, haalt ook kleine krasjes uit displayvenstertjes e.d.

Bus koperpoets goed schudden voor gebruik en heel spaarzaam gebruiken, werkt echt goed.
Na gebruik de poetsen even opwrijven met een droge (lint-free) doek..8)

vergeelde toetsen

vergeelde toetsen

Tja zeg,

Ik zou het gewoon zo laten.
Als je de toetsen gaat demonteren en wassen in een bak water met schoonmaakmiddel verwijder je ook het glij-vet.
Na een half jaar gaan de toetsen hartstikke stroef lopen.
Die gele kleur krijg je zowiezo niet weg.
Enneh,...Bij het terug-steken van de toetsen heb je grote kans de conacten te verbuigen.
Het contactboard moet dus uit veiligheidsoverwegingen ook worden losgeschroefd.
Alleen opschuren van de toetsen geeft een wit resultaat. Maar dan heb je je hele klavier gemold.
En contactspray gebruiken,...NIET AAN BEGINNEN ! ! ! Dan begint de ellende pas echt goed.
Er bestaan heel veel soorten contacspray. De ene is de andere niet.
Sommige sprays tasten metaal aan, andere weer allerlei soorten plastics, En dan heb ik het nog niet over de enorme zooi die het achterlaat. je wilt niet weten wat je dan te wachten staat.
Overigens blijven de contacten van een Yamaha-klavier zeer goed werken, zelfs na 20 jaar nog steeds geen problemen.
Contacten die door vloeistof schade of verbuiging zijn beschadigd,...gewoon vervangen. Alleen moet dat dan wel per oktaaf gebeuren.
Ook krakende faders en potmeters gewoon uitelkaar halen en schoonmaken van binnen.
Best veel werk, maar een veel beter en duurzamer resultaat.

Ik hoop dat je weet waar je aan begint,

Veel succes,

Greetz,

Mike

Volgens mij is het plastic in-en-in vergeeld zoals ook en PC-behuizing doet, toetsenbord, muis, monitor... Dus, of zo laten, of juist WEL met spiritus... Dat heeft een blauwe tint en haalt het gele zweem weg. Net zoals in een witwasmiddel blauwe korrels zitten (optische witmiddelen). Niet mijn voorkeur eigenlijk.

Eigenlijk moet je het laten zitten en alleen vette vingers en rook afnemen. Hoe vaker je dat doet (afh. van gebruik, ik heb een schone omgeving en moet zuks eens in 5 jaar), hoe minder agressief spul je nodig hebt.

Heeft dat ding voor het raam gestaan of zo?

Origineel geplaatst door bliepertronic
wat je altijd moet doen is de stekker uit het stopcontact trekken voordat je het apparaat in de vaatwasser zet!

:D :D :D :D :D :D :D

Volgens mij is het plastic in-en-in vergeeld zoals ook en PC-behuizing doet, toetsenbord, muis, monitor... Dus, of zo laten, of juist WEL met spiritus... Dat heeft een blauwe tint en haalt het gele zweem weg. Net zoals in een witwasmiddel blauwe korrels zitten (optische witmiddelen). Niet mijn voorkeur eigenlijk.

dit kwam ik tegen op slashdot
http://retr0bright.wikispaces.com/
een zelfgemaakt spulletje dat je gele plastic weer de originele kleur maakt zonder te beschadigen.. ontwikkeld voor vergeelde amiga computers

dit kwam ik tegen op slashdot
http://retr0bright.wikispaces.com/
een zelfgemaakt spulletje dat je gele plastic weer de originele kleur maakt zonder te beschadigen.. ontwikkeld voor vergeelde amiga computers

Tering das wel heftig spul zeg.....maar of het er nou mooier op wordt? Die knoppies wel maar zoals die C64 dan blijf je toch nog een soort van vlekken zien imo.

Back