Auteursrecht op tracks uit het forum?

tragmadat

vioo eh 'l
Ik vroeg mij af hoe het zit met de rechten op de muziektracks op dit forum.
Misschien heb ik ergens wat kleine lettertjes gemist maar kan hier niet over vinden.
Ik ben tv-editor en aangezien ik net een CD met mijn favoriete SF-tracks heb gebrand kan ik mij namleijk voorstellen dat ik in de toekomst op het idee kom deze te gebruiken voor de muziekale ondersteuning van TV-items. (pf wat een zin).
Het gaat dus om (nog) niet uitgebracht materiaal, denk ik, maar het lijkt me netjes om het op 1 of andere wijze te registreren, en/of toestemming te vragen (moet dat?)
Wie weet dit?
Bvd

Dat moet.
Gewoon vragen aan de persoon van wie het muziekje is... als ie lid is van een auteursvereniging of zijn muziek laat uitgeven door derden ga je doorverwezen worden daarnaartoe. Indien niet moet er een onderling akkoord zijn over de vergoeding.

wel vreemd dat een tv-editor niets weet over auteursrecht...?

... in aanvulling op het bovenstaande: als het van Synthforum komt, ben je moreel verplicht het op 't forum te vermelden dat je iets vanaf het forum hebt gebruikt, en waar, en wanneer te beluisteren voor de fans... :)

Zoals onderaan de pagina geschreven staat:

Kopieer geen zaken van deze site voor gebruik elders.. verwijs mensen liever naar dit mooie forum.

1: Ik vul normaal gesproken gewoon de bumanrs. in van de muziek die ik gebruik, meer hoef ik niet te weten over auteursrechten
Ik ben meer bezig met mijn item op dat moment en heb nu eenmaal vaak muziek nodig, heb me eerlijk nooit afgevraagd wat de procedure verder is.

2: Natuurlijk wil ik alle eer toekomen aan de bron van de muziek, maar een linkje plaatsen onder een item lijkt me niet werken. Het moet natuurlijk wel hoorbaar zijn! Bij films is er zoiets als een atiteling maar bij tv duurt deze meestal niet langer dan 3 seconde zoadat ik over het algemeen m'n eigen naam er niet eens in kwijt kan.

3: Ik denk dat de meeste muziekanten juist wel benieuwd zijn naar toepassing van hun muziek op tv, ik zal na toestemming te hebben gevraagd, het tevens op het forum melden.

Blitzpop - Whitesins is al uit op vinyl en de rechten liggen bij mij! Moehahahah...

Maar hij mag best onder een leuke documentaire over alcoholverslaafde sexdwergen met een dwarslezie...

Het is met SF-muziek toch niet anders dan met muziek die op de radio te horen is? Dat het in mp3 wordt aangeboden maakt geen verschil (waarbij trouwens het SF net zo min recht heeft op het nummer als een radiozender - wat echter weer niet wegneemt dat je het nooit na moet laten het SF te noemen wanneer je maar kunt!). Je gaat er dus van uit dat het geregistreerd is tot het tegendeel bewezen is (dat is: als je rechtszaken wilt voorkomen), en hoe kom je daarachter? Gewoon het desbetreffende forumlid mailen! Immers, ik zie er hier nooit bij staan of een nummer wel of niet geregistreerd is terwijl dat (zie Nolet bijvoorbeeld) vaak genoeg wel gedaan is. Altijd even navragen dus.

(het is net echt hier ;) )

als het het niet navraagt ben je volgens mij in principe strafbaar, omdat je toestemming moet hebben van de componist én omdat de componist de keuze heeft (ook als ie aangesloten is bij BUMA/STEMRA) om bepaald repertoire niet te laten exploiteren.

In ieder geval: zie het forum ook als een bron van contacten binnen je netwerk, en je contacten moet je te vriend houden ;) vraag het dus gewoon...

ik zie er hier nooit bij staan of een nummer wel of niet geregistreerd is terwijl dat (zie Nolet bijvoorbeeld) vaak genoeg wel gedaan is.

Dat hoeft ook niet in Nederland. Auteursrecht krijg je automatisch, daar hoef je niks voor te registeren.
Zie ook http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagnaam=auteursrecht
en http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagkey=22252
Dus ook het ongevraagd gebruiken van tracks die gelinkt staan op SF en nergens geregistreerd zijn is strafbaar.
Dat heeft niks te maken met BUMA. Sterker nog: als de track niet bij BUMA geregistreerd staat is het veel moeilijker om 'm te gebruiken omdat je dan een directe overeenkomst met de maker moet sluiten, waar dat anders via BUMA kan.

Origineel geplaatst door etaoin
Dat hoeft ook niet in Nederland. Auteursrecht krijg je automatisch, daar hoef je niks voor te registeren.
Zie ook http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagnaam=auteursrecht
en http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagkey=22252
Dus ook het ongevraagd gebruiken van tracks die gelinkt staan op SF en nergens geregistreerd zijn is strafbaar.
Dat heeft niks te maken met BUMA. Sterker nog: als de track niet bij BUMA geregistreerd staat is het veel moeilijker om 'm te gebruiken omdat je dan een directe overeenkomst met de maker moet sluiten, waar dat anders via BUMA kan.

Inderdaad ... het auteursrecht is bij wet vastgelegd. BUMA/STEMRA of in België SABAM staat enkel in voor de exploitatie van de aangegeven werken binnen het repertoire en dient op de hoogte gebracht te worden van ieder gebruik van een creatie (niet alleen muziek, maar ook gedichten, foto's enz behoren tot de SABAM-mogelijkheden). Je dient zelfs aangifte te doen van je eigen werken wanneer je deze wil laten dupliceren voor verkoop.

Dus ... sowieso altijd eerst de componist effe mailen alvorens je iets van hem/haar gaat gebruiken ;)

:doei:

Aha,

Dus als je niet wil dat je muziek wordt 'misbruikt' kun je het beter niet laten registreren.
Ik heb namelijk nog nooit aan Air gevraagd of ik hun muziek mocht gebruiken, Mevr, Cher en Dhr. Bowie was ook als steeds in gesprek ... }:|
Zij krijgen daartegen allen wel netjes hun geld overgemaakt voor elke gebruikte seconde, wat hier vooral leuk aan is is dat als ik bijv. een commercial maak met 3 seconde muziek, dat resulteert in zo'n 20*7*3... nou ja dus alsof je elke week 2 keer dezelfde cd verkoopt aan dezelfde klant.
Wat het mij betreft is het juist de verveling die toeslaat als steeds weer dezelfde cd's uit de kast komen, ik hoop niet dat de oorzaak hiervan ligt in de omslachtige registratiemethode.

Nogmaals ik zal gehoorzaam zijn, en alles communiceren maar ik merk (wel vaker) dat mensen erg bang zijn 'misbruikt' te worden igv. televisie. En ik moet toegeven dat dit niet helemaal onterecht is.

Hoeveel artiesten hebben hun oude hitjes zien wederopbloeien door een commercial...

Iig Tnx & hopelijk binnenkort meer hierover!

:biertje:

Alle tracks die ik hier gepost heb, mogen gewoon gebruikt worden wat mij betreft...maakt mij niet uit...het is voor mij puur een hobby..
Ik vind het redelijk arrogant om te denken dat wat je hier post qua eigen brouwsels, uberhaupt door wie dan ook voor commerciele doeleinden gebruikt zal worden...
Ik heb namelijk zelf nou niet iets gehoord waarvan ik zeg WWAAAUUWW ...maar gewoon leuke stukjes hobby-muziek om af en toe eventueel te luisteren en analyseren ....

mijn 2 centen...

Origineel geplaatst door Bass
Alle tracks die ik hier gepost heb, mogen gewoon gebruikt worden wat mij betreft...maakt mij niet uit...het is voor mij puur een hobby..
Ik vind het redelijk arrogant om te denken dat wat je hier post qua eigen brouwsels, uberhaupt door wie dan ook voor commerciele doeleinden gebruikt zal worden...
Ik heb namelijk zelf nou niet iets gehoord waarvan ik zeg WWAAAUUWW ...maar gewoon leuke stukjes hobby-muziek om af en toe eventueel te luisteren en analyseren ....

mijn 2 centen...

Da's ook zo... Ik zou er denk ik ook niet veel problemen mee hebben mocht een track gebruikt worden (als ik ooit nog iets af krijg :dubbel: ). Maar ja, niet iedereen denkt er zo over natuurlijk...

Dus als je niet wil dat je muziek wordt 'misbruikt' kun je het beter niet laten registreren.

Ehm, dat zei ik niet. Alleen dat het voor de eerlijke gebruiker moeilijker (en duurder, denk ik) is als hij/zij met de artiesten allemaal direct een contract moet afsluiten voor gebruik. Dus als artiest heb je meer controle (maar ook meer te controleren...)

Voor de misbruiker maakt 't allemaal niks uit natuurlijk...

Voor de misbruiker maakt 't allemaal niks uit natuurlijk... [/B]

Ik was hier een beetje de advovaat van de duivel hoor!
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat, zelfs al betaal je voor alle rechten (zoals elke omroep standaard doet), daar ook nog regels aan verbonden zijn.
Zo is een commercial een heel ander verhaal dan een documantaire of fictie.
En geile dwergen vallen daar helaas niet onder dus ... Hiervoor is toestemming dan alsnog voor nodig.
Er is echter wel een grijs gebied waar het voornamelijk afhankelijk is van "gentlemens agreement" oftewel het goede fatsoen van de programmamaker.

;)

Ik zelf ben mij dit alles gaan afvragen door het feit dat veel muziek veel te clean en/of netjes e.d. is om echt een goede sfeer neer te zetten. Juist de wat expirimentelere (als in nog niet af) dingen staan vaak dichter bij het oorspronkelijke idee. En dat werkt vaak toch beter, juist als de muziek een beetje 'trekt' geeft dat een boel extra spanning in de montage.

Origineel geplaatst door tragmadat
Aha,

Je moet het juist wel laten registreren! Je kan het namelijk om de "zwarte lijst" van de buma/stemra zetten, waarmee je aangeeft dat het betreffende stuk repertoire niet commercieel geëxploiteerd mag worden!

Back