Gebruik fabriekspresets melodie in eigen tracks ?

Analogic

Mastering Enginerd
Ik kreeg een idee aan de hand van een preset in een Roland apparaat, wat ik wil uit- en verbouwen tot een track. En eerlijk gezegd liep ik 20 jaar geleden ook al met dat idee aan de hand van een Korg (melodie) preset in een electribe. Het gaat hierbij dus met name om de muzieknoten. Ik vraag mij af of iemand hier toevallig meer weet over de rechten, is dit klakkeloos te "lenen" ? Ik ga uit van wel, maar omdat het gaat om de auteursrechten/uitgaverechten en niet de presets van geluiden (die zijn zeker weten te gebruiken) wil ik toch even kijken wat de rest eventueel hierover weet. Eventueel drop ik een berichtje naar Roland Benelux zelf.

Want zodra ik het release als zijnde mijn release heb ik er wel een claim op gelegd t.o.v. de rest van de populatie.

Ga je er grof geld mee verdienen, nee gewoon doen. Word het een wereld hit . Nop. Gewoon doen. Je kan toch een sterretje plaatsen waar sommige ideeën vandaan komen.

Dit komt aardig in de buurt van je vraag, de titel klopt niet helemaal, want het gaat niet om een sample maar om een voorbeeld melodie bij samplerpacks:

Ik kreeg een idee aan de hand van een preset in een Roland apparaat, wat ik wil uit- en verbouwen tot een track. En eerlijk gezegd liep ik 20 jaar geleden ook al met dat idee aan de hand van een Korg (melodie) preset in een electribe. Het gaat hierbij dus met name om de muzieknoten. Ik vraag mij af of iemand hier toevallig meer weet over de rechten, is dit klakkeloos te "lenen" ? Ik ga uit van wel, maar omdat het gaat om de auteursrechten/uitgaverechten en niet de presets van geluiden (die zijn zeker weten te gebruiken) wil ik toch even kijken wat de rest eventueel hierover weet. Eventueel drop ik een berichtje naar Roland Benelux zelf.

Want zodra ik het release als zijnde mijn release heb ik er wel een claim op gelegd t.o.v. de rest van de populatie.
Als het een melodie is, bestaat het uit noten. Die noten zijn door iemand bedacht en vastgelegd als melodie/sequence,...en waarschijnlijk ook vastgelegd als copyright. Tip: neem contact op met Roland als je er serieus wat mee wilt doen op commercieel gebied.

Als men op een filmpje ziet dat men `ambachtelijk` bezig is toetsen in te drukken dan lijkt mij dat het bewijs dat er op dat je op dat moment iets unieks aan het maken bent. Iets wat een ander nog nooit eerder gedaan heeft en dat jezelf dan de auteursrechten daarvan kan opeisen. Auteursrechten opeisen daar begin ik niet aan. Life spelen wel.

Pff elke MJ song had n geluid uit de d50 op Bad. Als,hij t mag, jij ook.

Presets enzo uit synths geen probleem,dat doen ze allemaal.. samples van bestaande nummers is tricky.. maar voor rest als jou track ineens mega succesful is dan maakt t niet uit .financieel

Als het gaat om een synth preset maar het verder wel je eigen melodie is dan ja, gewoon de preset gebruiken. Bart Arens heeft voor Radio 2 onder de titel Barts Studio een aantal legendarische synths (en drummachines) in de handen genomen en vooral laten zien en horen hoe ontzettend veel grote hits zijn gespeeld met enkel de fabriekspresets. Zoals de eerder genoemde D-50 van Roland. Als de hitartiesten ermee wegkomen en er hun grootste successen mee beleven, waarom jij niet?

Samples gebruiken ligt dan weer ietsje moeilijker.

Wees creatief en maak dan iets in die trend na.
Ik heb niets tegen het gebruik van pattern maar ben die fase wel ontgroeid.
Zelden gebruik ik een melodie uit een loop pack en als ik dat doe verdwijnt die uiteindelijk toch uit de track.

Kan me ook niet voorstellen dat die melodie zo uniek is.
Dus als het echt moet laat je er door inspireren en creeeer iets wat er op lijkt of beter.

Als ik het goed begrijp gaat het je om een muziek/melodie-idee uit bijv. een demo-song van een apparaat?
Er schiet me dit te binnen, uit de handleiding van de Roland SB-55.

Ik denk dat het Roland antwoord op je mailtje al wel te raden zal zijn ben ik bang, ze zullen weinig andere keuze hebben om te antwoorden dat dit niet mag.

Aan de andere kant, veel demo's (op YT etc) doen vaak sterk denken aan bekende nummers, maar dan net weer wat omgebouwd. Daar zullen (kennelijk legale) mogelijkheden liggen.

demo-songs.JPG

Volgens mij bedoelt @Analogic dat hij een preset heeft welke voorzien is van een arpeggiator/sequence. Is die aanname correct? In dat geval kun je die probleemloos gebruiken in je eigen muziek. Zeker als je er een eigen akkoordenprogressie maakt is het 100% OK.

Als het zoals anderen hebben begrepen een (deel van) een demo-song is dan is het 100% niet OK. Dat is auteursrechtelijk beschermd werk, grote kans dat je track offline wordt gehaald door algoritme herkenning en in het slechtste geval krijg je een brief van een advocaat.

Mogelijk staat in de handleiding of andere documenten die bij het product zit wel wat wel of niet gebruikt mag worden en op welke manier het gebruikt mag worden.

Overigens hangt het ook af hoe het bedrijf ermee omgaat. Ook al zou het inbreuk maken hoeft de rechthebbende nog geen actie te ondernemen

Laatst gewijzigd:
Back