Stroom: hoeveel gear op 1 stroomgroep!?

xpanded stereo

Ouwe rot
Hallo,

Ik vroeg mij af hoeveel apparaten er nou daadwerkelijk op 1 stroomgroep aangesloten kunnen worden.
Ik weet dat het wel uitmaakt hoeveel ampere en/of watt een apparaat trekt en dus per apparaat verschilt.

Ik zie bij sommige van jullie hele ritsen gear. Zit dat dan op 1 groep?

Heb zelf wel eens wat stoppen eruit gehad toen ik de boel aanzette. Ik vraag me dus af of dat komt doordat er te veel apparaten op 1 groep zitten.

Dit komt erop te zitten.

Lampjes 40w(2X),krkrp8(2X), MS-20, CS-10, Teebee, pc met 300w voeding, TFT(2X), Juno's(2X), Filters(2x), Bcr2000, en een vm3100

Dat zijn dus 16 apparaten. Dit moet toch wel kunnen?

Ben erg benieuwd hoe jullie dit doen en hoop op nuttige tips.

Alvst bedankt!

:okdan:

Lijkt me geen probleem zolang er geen andere dingen op die groep staan.

Je kunt het eenvoudig uitrekenen door alle opgenomen vermogens van je apparatuur bij elkaar op te tellen.

Een zekering in je stoppenkast is 16 Ampere, en stroom is vermogen/spanning.

questie van niet je studio aanzetten met 1 knop van de stekkerdoos.... in het studiopand waar ik zat hadden we ook zo'n harrie die een complete studio met 1 stekkerblok aanzette..... daar werkt zelfs een 380 stop niet tegen!

Dat de stoppen er uit sloegen toen je alles aanzette komt misschien door piekspanning. Maar over het algemeen maakt 't niet zo heel veel uit, al die apparaten. De gemiddelde synthesizer/effectprocessor/sequencer. neemt niet zoveel stroom. De rm1x neemt bijv. maar 40 watt.

@xpanded:

het hele zooitje wwat je opnoemt kun je makkelijk met 1 groep bedienen. als je maar niet boven de 16A*230v = ongeveer 3600 watt uitkomt want dan slaat de stop eruit :)

ik zit hier vanwege een noodoplossing met mn studio en magnetron en wasmachine/droger op 1 groep aangesloten (de enige geaarde groep alhier)...
die is er precies twee keer uitgeslagen, maar wel met setupje (vraagt iets van 600 watt bij elkaar) magnetron en wasdroger tegelijk aan ... kortom, het kan, zolang je niet over de maximale belasting van je stop heengaat.

Ah kijk hier heb ik wat aan. I.i.g een hele geruststelling:)
Werkte altijd met 2 stekkerdozen met aan/uitknoppen.
Wou het nu met 1 doen..ga ik dus niet doen:)

Bedankt jongens voor jullie snelle reacties.

Gr,

Chris

Origineel geplaatst door Roel
@xpanded:

het hele zooitje wwat je opnoemt kun je makkelijk met 1 groep bedienen. als je maar niet boven de 16A*230v = ongeveer 3600 watt uitkomt want dan slaat de stop eruit :)

Sommige kamers/huizen hebben de stroomgroep verdeeld, dus 16 A / 2 = 8 A op 1 stroomgroep.. Als je daar dus wasmachine + een rits apparaten op aansluit dan slaat die groep ook door. Dat was in m'n oude kamer het geval.

Inschakel piekspanningen zijn het grootst bij apparaten met een ringkerntrafo.
Deze zitten voornamelijk in de grotere mengtafels met externe voedingen / eindversterkers en
actieve nearfields.
Als je er voor zorgt dat je dit soort apparaten niet allemaal tegelijk inschakeld, dan kun je een hoop spannings
problemen voorkomen.

Hartstikke bedankt allemaal,

Ik ben een stuk wijzer geworden:)

Ben erachter gekomen dat ik op een groep zit die in principe prima is.

Zolder+badkamer+Slaapkamer 1e verdieping. Dat moet goed kunnen dus. Alleen in mijn kamer staan veel apparaten tegelijk aan.

Heb trouwens hier gelukkig geen echte stoppen maar van die switches die omflippen. Sorry voor de onvolledigheid.

Ik zit op groep 1.

Nu zitten groepen 1,2,3,4 op een witte aardlekschakelaar.

groep 3 is onder andere de keuken met elec. oven!

groep 5 en 6 zitten op de groene schakelaar. Daar zitten wasmachines,boiler en droger op zeg maar.

Ik denk dat wanneer de oven aanstaat samen met alle gear van boven het misschien gewoon te veel wordt en dus dan de witte aardlekschakelaar omflipt en voila geen stroom meer op groep 1,2,3 en 4.

Die piek van alles in 1x aanzetten(inschakelingspiek) zal zeker ook een boosdoener zijn geweest ooit. Schakel dus voortaan met een evenwichtige verdeling alles op ON! 2x8 apparaten met de nearfields elk op een stekkerdoos. Zo'n overspanningsbeveiliging doos had ik gelukkig al. In die doos gaat een zelfde 2e doos die dus ook afzonderlijk aan en uit te schakellen is.

Veel dank voor deze verhelderende antwoorden.

Gr,

Chris

hoe zetten jullie de studio aan? in welke volgorde?

ik krijg namelijk altijd plops als ik m'n monitors aanzet en mijn FW410 heeft geen auto mute bij het aanzetten.

dus stekker er in en KLAK, gelukkig niet zo luid maar ik maak me wel zorgen over wat dit aan m'n monitortjes aanricht ...

ook als de monitors en de FW410 al aanstaan en ik dan de pc aanzet, krijg ik die klik ...

dus, hebben jullie een klik vrije aanzet routine?

Al mijn gear zit op 1 groep (met de keukenspullen erbij) Het gaat dus makkelijk. (ik heb er zo`n 50 apparaten op staan, incl. koelkast, magnetron, 3 monitors en 2 pc`s)

Voor wat betreft het klikken etc. Gewoon je monitors aanlaten alsook je versterker (24u per dag dus) En idd. apparaten een voor een aanzetten als je een hele studio ineen keer aanzet, krijg je zeker piekbelastingen.

Gebruik ook van die Belkin Surgemasters Pro. (zeer goede stekkerdozen met aardlekschakelingen, hoogfreq. filters een amperebeveilingen (tot zon 60000 amps). Zit zelfs lampjes op voor het aangeven van juiste aarding en reset-knoppen mocht ie uit klappen (nog nooit last van gehad trouwens)

Ik krijg een harde TIK wanneer ik het licht in mijn kamer aandoe.
Zijn dat soort "pieken" normaal? En hoe te voorkomen?
Andere groepen zal niet lukken, want het is een schakelaar in de muur, en de stopcontacten waar de stekkerdozen voor mijn studio aanhangen zit aan de overkant.

zet eerst alles aan met drukschakelaar en daarna pas de grootste stroomgebruiker/de versterker.
uitzetten gebeurd in omgekeerde volgorde.

Ik las laatst in de sound on sound een stuk over de ruis die onstaat door verschillende gear met verschillende aardingen.

Daarin stond ook een stukje over het feit dat je met een kleine setup het beste alles op één stopcontact kunt aansluiten. Hierdoor voorkom je het ontstaan van 'ground loops' omdat er verschillende aansluittrajecten zijn.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet precies meer weet wat er nu werd aanbevolen en in welke situaties, maar dit had ik wel onthouden.

Wat betreft de belasting: Ik heb al mij gear op één stopcontact staan en dat werkt gewoon goed, zonder problemen. Alles in één keer aanzetten met de stekkerdoosknop is voor mij geen succes, dan slaat m'n aardlekschakelaar eruit.

Spanningsbeveiliging is voor geen van ons een overbodige luxe!

Suc7

Origineel geplaatst door sunny pedaal
zet eerst alles aan met drukschakelaar en daarna pas de grootste stroomgebruiker/de versterker.
uitzetten gebeurd in omgekeerde volgorde.

Idd, doe ik ook. Geen last van "plops" of dergelijke.

Is het verstandig om een groep te gebruiken waar een grote boiler/cv op zit?

De enige geaarde groep in het huis waar ik ik nu zit namelijk.
of maar beter on geaard aan de slag?...

tel het vermogen bij mekaar op en houd rekening met apparaten die een piek inschakelstroom hebben (eindversterkers met grote ringkerntransformatoren bijvoorbeeld) want die doen de stoppen/beveiliging snel uitslaan..

en een pro tip:

3600 WAT via 12 aan mekaar gelinkte stekkerdozen en half opgerolde haspeltjes naar je apparatuur transporteren = vragen om problemen. Dat je het even weet.

Back