XV 5050 VS Fantom XR

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
Ik lees in m'n Music store Kohln-boekje ( de nieuwe)

Dat de Roland XV 5050 ( zilvere module) net zoveel patches heeft als de Fantom XP
en nog een paar andere overeenkomsten...

Heeft de Fantom XR TOTAAL nieuwe geluiden ten overstaande van de XV 5050 ?
Of heeft deze ook geluiden van de XV 5050 en andersom ?

Wat zijn nog meer verschillen tussen de XV 5050 en de Fantom XR ?

Laat ik het zo zeggen ik vond de realistische ( vaak acoestische) sounds van de Fantom X lijn zo
goed haal ik dit ook uit z'n XV 5050 ?

Graag jullie ervaringen...

Liefst van mensen die ze hebben/ of een er van...

Volgens mij zijn de grootste verschillen: een ingebouwde sampler, 128 ipv 64 note polyphony en een nieuwe triple strike piano sound (die trouwens erg goed is, en daarom zou ik eerder voor de Fantom XR gaan). Ruimte voor een aantal expansion cards verschilt ook.

De XV-5050 is afgeleid van de XV-5080, maar mist de sampler, is 64-stemmig en heeft 64 Mb aan interne ROM.

De Fantom-XR is de opvolger van de XV-5080. Deze heeft 128 Mb wave ROM en een sampler en is verder qua synth gelijk aan de Fantom-X. Overigens heeft Roland 1000 XV patches die je gratis kunt downloaden voor de Fantom-X(R).

Dus de sounds zijn het zelfde als de XV 5050 ?

(Kan dus beter de Fantom kopen en daar nog eventueel 1000 Xtra XV geluiden in knallen...?)

Wat is het linkje voor de gratis sounds ?

Is wel supppper trouwens

:D

Of de patches exact dezelfde zijn weet ik niet, ik heb geen XV-5050. Maar qua klank/karakter zijn de XV-serie en Fantom-X serie vergelijkbaar. Met de XR beschik je gewoon over 64 Mb extra wave ROM + de sample optie.

Je kunt in de XR 256 user patches op slaan, daarnaast ook nog eens 256 op een PC-card. Je kunt dus de helft van de XV-5080 sounds in de Fantom-XR opslaan. Download link:

Fantom-X applications and Tools (patches, software)

Als je even goed leest dan kun je bij Roland lezen dat de XV5050 van de 5080 is afgeleid maar minder polyfonie heeft plus geen sample player mogelijkheid.

Maar de Fantom XR heeft veel meer extra ROM samples. Die piano, die ik best wel OK vind klinken, en ook nog andere speciale sounds.
En die sampling, tsja. Denk dat als je die inputs voor FX kunt gebruiken je die mogelijkheid eerder zal gebruiken.
Maar sampling rom is wel verdraaide makkelijk. Dan kun je echt helemaal bepalen wat voor sounds je zelf wilt gaan bouwen. Wat ik me wel afvraag is of in die XR ook nog JD990 samples zitten. Kan daar nergens referenties naar vinden.

Maar een groot nadeel van de XR vind ik dat hij maar 4 outputs heeft. Je zou van een synth met zoveel polyfonie minstens het dubbele verwachten. Want dan kun je veel fijner mixen en da's veel intuitiever dan het mixen in zo'n apparaat zelf, waar je dezelfde synthese hebt plus dezelfde FX'en. Of je zou moeten gaan bouncen.

Origineel geplaatst door fuse
Wat ik me wel afvraag is of in die XR ook nog JD990 samples zitten. Kan daar nergens referenties naar vinden.

Er zitten JD samples in, zie

http://fantomized.info/gear/fantom-x/tech-data/Fantom-X-ROM-waves.txt

Maar een groot nadeel van de XR vind ik dat hij maar 4 outputs heeft. Je zou van een synth met zoveel polyfonie minstens het dubbele verwachten. Want dan kun je veel fijner mixen en da's veel intuitiever dan het mixen in zo'n apparaat zelf, waar je dezelfde synthese hebt plus dezelfde FX'en. Of je zou moeten gaan bouncen.

Kan handig zijn, meerdere outputs. Maar met Cubase of een externe midi controller heb je een alternatief (Fantom-X keyboard versie heeft standaard een mixer ingebouwd)

Over de polyfonie, 128 stemmig lijkt veel maar dat gaat er hard. Als je een patch maximaal uitnut qua samples, dus 4 tones in stereo (= 8 samples), dan is je patch nog maar 16 stemmig ;)

Attachments

• snag-094.jpg
    snag-094.jpg
    50,3 KB · Bekeken: 88
Back