zelfbouw modular is af!!!

the red eye

Ouwe rot
Alhoewel af, er komt in de nabije toekomst vast nog wel weer een kastje bij :D

Ik heb de p9700 van paia besteld zonder de frontpaneeltjes enzo, want ik wilde zelf een kast maken, en ik wilde met grote jacks werken. Omdat ik dat doper vind :)
Ik heb banaan overwogen, maar aangezien dit mijn eerste project was zag ik dat nog niet zitten met al die aarding enzo.

Toen ik het ontwerp voor de voorkant klaar had zag ik dat er nog ruimte over was, dus maar meteen een paar printjes van ken stone besteld; de dc mixer, de psycho lfo en de saw pitch shifter/wave wrapper.
Ik heb alle jack uitgangen bij conrad vandaan en de electronica voor de cgs moduletjes bij de lokale electronicaboer.
Een hele tijd heeel veel tijd gestoken in het in elkaar zetten van het ding, en sinds gistermidaag issie af!! Vanbinnen ziet ie er uit alsof er een bom afgegaan is, maar van buiten ziet ie er best netjes uit. Ik heb de belettering gewoon met een stift gedaan, omdat ik geen zin had het met plaklettertjes te doen, en omdat ik dat er wel rof uit vind zien :) (ik ben lui, ik weet het)

Maar goed, dit is hem dus;

modular1.JPG

Ik zal hem straks nog even openschroeven voor wat kiekjes van de binnenkant 8D Die ziet er erg chaotisch uit, dus dat wordt nog leuk als ik een keer iets moet repareren, maargoed, dit was mijn allereerste electronicaproject, dus dan mag het.

En ik zal deze week effe kijken of ik wat random gedraai en geplug kan opnemen zodat jullie wat van de geluidjes kunnen horen.

Vooralsnog ben ik erg blij dat hij af is en ik weer wat vrije tijd heb. (om te tweaken bijvoorbeeld?? :D :D )

Maargoed, de eerste testjes beloofden iig veel gefreak en ranzigheid voor de toekomst, dus ik denk dat dit kastje een aardige stempel op mijn muziek gaat zetten.

En ik denk dat ik binnen afzienbare tijd weer een bestelling bij ken stone ga plaatsen voor wat nieuwe pcb'tjes ;)

Ding ziet er puik / charmant uit met die eigengeschreven tekstjes , wow. Een beetje een prototype look ofzo.

maarre ? Hoe klinkt ie ?????? :halleluja

Hmm , ik typ te langzaam zie ik

mooi, da's nog eens een bakske!

zeg hoe valt die 9700 van paia mee?
een tijdje geleden heb ik er een die misbouwd was en die niet goed werkte gekocht van iemend die het niet meer zag zitten. ik heb kem aan de praat gekregen.
ik vind de bedrading bij paia ook een rotzooi.
ik hou wel van de modulatiemogenlijkheden en de klank van de filter :stevig.
volgende dingen krijg ik niet tegoei of is dat pij paia zo:
oscillators zijn niet perfect te krijgen: over 3 oktaven valt dat nog wel mee maar over een groter bereik krijg ik ze niet juist afgeregeld. (s-vormige afwijking van de exponentiator)
en het punt waarop de filter in zelf-ocillatie gaat is bruks en onvoorspelbaar: de filter gaat dan schreeuwen.
verder is de 9700 een origineel concept (alles dubbel met veel combinatiemogenlijkheden) en een goede m2cvgate (8xout)

ik heb alleen nog maar wat testjes gedaan, dus precies weet ik het nog niet, maar mijn oscilators krijg ik aardig gestemd. Ik heb ze over 5 octaven gestemd, en het klinkt goed genoeg. Die zelfoscillatie van de filters is idd een bitch. Hij gaat echt krijsen als ie te veel res krijgt, of als je het filter te hard moduleert.

De bedrading is zowiezo al een chaos, maar doordat ik de verschillende onderdelen van de verschillende printplaten over het frontpaneel verspreid heb, om bijvoorbeeld de envelopes bij elkaar te kunnen plaatsen is het al helemaal erg geworden.
Ik heb hem trouwens bijna helemaal modulair gemaakt; bijna alle hardwiring die in het p9700 concept zit heb ik eruit gehaald, en de dubbele functies (zoals de manier waarop de noise source in de vca's is geintegreerd) heb ik uit elkaar getrokken, zodat ik nu o.a. een losse noise source met 2 outputs heb.

wow, da's nog een stuk straffer dan 't origineel.
inderdaad moeilijk als er iets loskomt.

tips : je kan best de kabels wat groeperen per print en met kabelstripjes vastmaken. dan krijg je ruimte om overal aan te kunnen. zelf werk ik dikwijls met flat cable: ik splits een deel af met het aantal draden dat ik nodig heb, (liefst enkele meer) en maak ze dan los zover nodig, alleen: flatcable is niet sterk, maar 't is wel ordelijker. (zie fotooke)
in elk geval: je draden iets te lang nemen: groepren en samen(binden)
japanse synths uit de laat70-vroeg 80er jaren zijn daar een goed voorbeeld van.

ziie: de thread over open synths

in elk geval veel succes ermee

Attachments

• pict0498_.jpg
    pict0498_.jpg
    16,8 KB · Bekeken: 113
thanks,

Die flatcables zien er inderdaad handig uit. Waar haal je die, gewoon bij de electronicazaak??

afbraak uit oude computers, in electronica handel vind je ze ook wel, vroeger bestonden ze ook met verschillende kleurtjes.

effe geduld :)

Dat gaat vandaag nog niet lukken denk ik; ik moet hem eerst effe een plekkie geven in de studio, en dat is niet makkelijk op 2 bij 3 meter

Gaaf man, complimenten!
Volgende keer toch even iemand in Illustrator of Indesign een front laten maken.
Is een poepie werk en maakt hem helemaal af.
Vind het front persoonlijk toch een beetje jammer, is persoonlijk ;)

ik snap wat je bedoelt. Ik was oorspronkelijk van plan om het heel netjes te doen, maar bij gebrek aan goed (lees: duur) gereedschap kon ik de gaten al niet echt netjes boren, dus dan helpt een mooi ontwerp ook niet meer zo... Maar ik heb vooral heel erg veel geleerd van dit projectje, dus bij de volgende zal ik het al weer heel anders aanpakken.

toch leuk zo'n eigen "ding" bouwen en dan afwachten hoe het gaat klinken.
wat betreft het front: maak een indeling op papier of floppy en het liefst in CAD(tekenprogramma) en stuur het op naar mij.
ik ben lasersnijder en kan dus misschien wel iets regelen in rvs,alu of ijzer.
dan word je front superstrak en met biivoorbeeld koelsleuven,logo's, affijn verzin het maar, ik zeg altijd :
alles wat je kan tekenen kun je ook snijden!
gr. bassmaster:eureka:

oei, dat klinkt wel heel goed :)

Hoeveel gaat me dat kosten voor, zeg een 19 inch front van 3 units hoog??

prijs is afhankelijk van materiaal/arbeidstijd ,de tekening moet omgezet worden naar een file die de lasersnijder kan lezen.
maar voor een paar tientjes moet het wel te doen zijn denk ik.(ff aan me baassie vragen he!)

Back