@chillistein;
Ik heb de paia kit ergens half december binnengekregen, en die printplaatjes heb ik in de kerstvakantie gesoldeerd. Dat kostte ongeveer een dag per printplaat. Ik heb het heel rustig aan gedaan, want voor die tijd had ik nog nooit electronica gesoldeerd. Het viel me heel erg mee, ik had het zo onder de knie.
Vervolgens moest ik een tijd wachten op de onderdelen van conrad; daar was wat misgegaan bij de bestelling, maar ergens half januari kwamen die ook binnen. Toen had ik al een frontpaneel af, maar bleken sommige van de gaten te dicht bij elkaar te zitten; overnieuw dus
Vooral het ontwerpen en maken van de kast/frontpaneel kost veel tijd. Je moet zowiezo telkens een dag wachten tussen de verflagen en je moet alles goed uitdenken wil het passen.
Ik ben de afgelopen week bezig geweest met de bedrading naar het frontpaneel. Dat was echt een hels karwei. Ik had verwacht dat daar veel tijd in zou gaan zitten, maar niet zó veel. Ik ga voortaan vooral met cgs en dat soort zelfbouwkitjes werken denk ik, en daarvan is de berdading wat handiger; Eén print per module, dus dat moet in de toekomst wat makkelijker worden.
Voordat ik begon had ik geen electronicakennis. Ik had altijd een hekel aan electronica bij natuurkunde op school, en ik snapte het nooit, maar na dit project kan ik al best een stroomschemaatje lezen. Goed genoeg iig om van een gehardwirede glidegenerator een stand-alone moduletje te kunnen maken.
Je hebt dus geen kennis nodig, maar je moet er wel zin in hebben je er effe in te verdiepen als je verder wil gaan dan de handleiding. Voor de pcb'tjes van ken stone moet je al wel iets meer weten.
De uiteindelijke kosten zijn rond de 500 euro. ongeveer 300 euro voor de paia kit, 50 euro voor de pcb's + electronica van de cgs modules, 100 euro voor de jack aansluitingen (heb ik er nog wat van over), extra potmetertjes. En 50 euro voor de kast; hout, verf, lak, dat soort dingen.
Dan reken ik niet de aanschafkosten voor het gereedschap mee; een soldeerbout, een paar tangetjes, een volt-ohm meter, etc.
En mijn vriendin vindt het best

Ik heb dit gewoon in de woonkamer in elkaar gezet, dus dan zit ik er best gezelllig bij. Als ik achter de computer zit zit ik in mijn studio, en dat vindt ze minder gezellig dus... Maar ze zei deze week dat het ook wel weer es klaar mocht zijn.
@wires;
Het lijkt me te gek om uiteindelijk mijn eigen printjes te maken, maar als beginneling vind ik het wel erg handig dat ik ze ook gewoon kan bestellen. En ik betwijfel of bestellen duurder is dan zelf maken. Maar in de toekomst zie ik mezelf nog wel es knoeien met etsvloeistof enzo; kijken of mijn vriendin het dan nog steeds zo gezellig vindt