zelfbouw modular is af!!!

cool!!

Ik ga de komende tijd effe weer andere dingen doen, maar als mijn handen weer gaan jeuken en ik er een kastje bij maak zal ik er zeker aan denken!:halleluja

inderdaad mooi project,

ik vroeg me af;

hoe lang ben je ermee bezig geweest
heb je bijzondere kennis van elektronica nodig of bouw je gewoon een schema na
wat zij de uiteindelijke kosten geworden
en

wat vind je vrouw d'r van

en

als ze het een goed idee vond
kan ze dat dan aan mijn vriendin uitleggen

beetje laat natuurlijk, maar om je bekabeling optimaal te krijgen
(=zo min mogelijk) kan je ook je hele front dusdanig ontwerpen
dat het geheel direct op een print te solderen is: de pots kan je
vervangen door instelpotjes die je op je PCB soldeerd en een plastic
asje in steekt. en de jacks wordt een beetje lastig, maar banaan
stekkers voor PCB zijn er wel. wat betr aarding, dat kan je ook op
je print oplossing. gewoon een GND bus maken. je kan dan
connectoren voor de "main" filter, voice, etc, printjes maken.
vervolgens verbind je alles in je ontwerp software en laat de
autorouter zijn werk doen ;) heel relax. de print kan je dan 't
beste zelf etsen etc. anders wordt het wel heel duur.

etsen is niet moeilijk, kost ongeveer 20 euro aan materiaal (lamp,
ontwikkelaar, bakjes, ets materiaal). fotogevoelige 100x160 mm
dubbelzijdige printjes zijn ongeveer 3 euro p.stk. anyway,
het boren is wel een beetje een kutwerk.

succes
HTH
Jelle

@chillistein;
Ik heb de paia kit ergens half december binnengekregen, en die printplaatjes heb ik in de kerstvakantie gesoldeerd. Dat kostte ongeveer een dag per printplaat. Ik heb het heel rustig aan gedaan, want voor die tijd had ik nog nooit electronica gesoldeerd. Het viel me heel erg mee, ik had het zo onder de knie.

Vervolgens moest ik een tijd wachten op de onderdelen van conrad; daar was wat misgegaan bij de bestelling, maar ergens half januari kwamen die ook binnen. Toen had ik al een frontpaneel af, maar bleken sommige van de gaten te dicht bij elkaar te zitten; overnieuw dus :)

Vooral het ontwerpen en maken van de kast/frontpaneel kost veel tijd. Je moet zowiezo telkens een dag wachten tussen de verflagen en je moet alles goed uitdenken wil het passen.
Ik ben de afgelopen week bezig geweest met de bedrading naar het frontpaneel. Dat was echt een hels karwei. Ik had verwacht dat daar veel tijd in zou gaan zitten, maar niet zó veel. Ik ga voortaan vooral met cgs en dat soort zelfbouwkitjes werken denk ik, en daarvan is de berdading wat handiger; Eén print per module, dus dat moet in de toekomst wat makkelijker worden.

Voordat ik begon had ik geen electronicakennis. Ik had altijd een hekel aan electronica bij natuurkunde op school, en ik snapte het nooit, maar na dit project kan ik al best een stroomschemaatje lezen. Goed genoeg iig om van een gehardwirede glidegenerator een stand-alone moduletje te kunnen maken.
Je hebt dus geen kennis nodig, maar je moet er wel zin in hebben je er effe in te verdiepen als je verder wil gaan dan de handleiding. Voor de pcb'tjes van ken stone moet je al wel iets meer weten.

De uiteindelijke kosten zijn rond de 500 euro. ongeveer 300 euro voor de paia kit, 50 euro voor de pcb's + electronica van de cgs modules, 100 euro voor de jack aansluitingen (heb ik er nog wat van over), extra potmetertjes. En 50 euro voor de kast; hout, verf, lak, dat soort dingen.
Dan reken ik niet de aanschafkosten voor het gereedschap mee; een soldeerbout, een paar tangetjes, een volt-ohm meter, etc.

En mijn vriendin vindt het best :) Ik heb dit gewoon in de woonkamer in elkaar gezet, dus dan zit ik er best gezelllig bij. Als ik achter de computer zit zit ik in mijn studio, en dat vindt ze minder gezellig dus... Maar ze zei deze week dat het ook wel weer es klaar mocht zijn.

@wires;

Het lijkt me te gek om uiteindelijk mijn eigen printjes te maken, maar als beginneling vind ik het wel erg handig dat ik ze ook gewoon kan bestellen. En ik betwijfel of bestellen duurder is dan zelf maken. Maar in de toekomst zie ik mezelf nog wel es knoeien met etsvloeistof enzo; kijken of mijn vriendin het dan nog steeds zo gezellig vindt ;)

zoals beloofd, een eerste mp3'tje.
1 osc, blokgolf, 1 toonhoogte, pw gemoduleerd door psycho lfo, blokgolf naar filter1, lowpass filter 1 naar filter2, lowpass filter 2 naar vca naar output.
cutoff filter 1&2 gemoduleerd door ad envelope, vca gemoduleerd door adsr envelope, die getriggerd wordt door ad envelope.

Met wat random getweak aan filter 2 cutoff en res, en ad envelope decay.

simpel, leuk basje, en je hoort meteen het filter dat schreeuwt door te hoge res.
Slecht opgenomen, met geclip enzo, maarja ik heb nu weinig tijd; er volgt meer!!!

save as

Origineel geplaatst door the red eye
Vooral het ontwerpen en maken van de kast/frontpaneel kost veel tijd.

Probeer anders eens met de gratis Front Panel Designer.
Ziet er waarschijnlijk veel professioneler uit en kost geen drol...

Origineel geplaatst door r.5
Probeer anders eens met de gratis Front Panel Designer.
Ziet er waarschijnlijk veel professioneler uit en kost geen drol...

Geen drol?! JA, het programma is gratis zoals je zegt maar zo'n paneel wat red eye nu heeft door Schaeffer laten maken kost al gauw 200,- euro!
Als je dan ook nog schaalverdelingen rond de knoppen wil dan word het nog duurder.
Toch is dit de moeite waard. Het tilt je DIY project naar een hoger nieveau.

Mooie sound trouwens RED.

sja, het ziet er natuurlijk een stuk beter uit, maar het is wel letterlijk 10 keer zo duur als hoe ik het nu gedaan heb... Voor dat geld kan ik er ook iets van 6 modules extra in stoppen; vind ik nogal wat. Ik denk dat ik voor mijn volgende project naar een oplossing ergens in het midden ga zoeken.
Zoals hoe deze gedaan is;

mediumsoundlab_photo_cropped.jpg

Gewoon met een print op papier die op het voorpaneel geplakt is, en vervolgens gelakt is, zodat het er mooi glad en strak uitziet. Of iets dergelijks.
Ik ga iig de volgende keer een manier zoeken om de gaten er allemaal mooi recht in te krijgen, of ik het nou laat doen in metaal of dat ik het weer zelf boor in mdf.

zoals hier al eens eerder gepost heb ik mijn frontjes gemaakt in illustrator, afgeprint op stickerpapier en overplakt met zelfklevende folie :

CGS1.JPG

@StiebZ;

Die had ik al es gezien ja, mooi gedaan. Aan zoiets zat ik ook te denken.

Leuk ding trouwens he, die psycho lfo? Als ik er nog een keer een maak stop ik er denk ik ook potmeters in voor de andere oscillators, heb je wat meer controle. Of ik maak de psycho modulation source, ook leuk :D

Origineel geplaatst door StiebZ
zoals hier al eens eerder gepost heb ik mijn frontjes gemaakt in illustrator, afgeprint op stickerpapier en overplakt met zelfklevende folie :

Hoe kom je aan die knoppen als ik vragen mag ?

die komt hier vandaan.
Het is de soundlab minisynth. Ik zit eraan te denken om deze zelf in een koffertje te gaan maken over een tijdje. Lijkt me een leuk projectje. Loopt op 2 9 volt batterijen; leuk voor in de trein :)

Attachments

• knoppen.jpg
    knoppen.jpg
    31,6 KB · Bekeken: 91
Back