FX send return rackmixer

Vlex

Wa zeggie baard?
He DiY'ers!

Ik ben opzoek naar een 1hu rack mixertje met FX send return. Nu vond ik zo'n behringerbakje, maar dat is niet helemaal wat ik zoek + t lijkt me leuk om er zelf 1 te maken, vandaar even een vraagje.

Er zijn 2 soorten FX send return voor zover ik weet:

- eentje die echt alleen het wet signaal naar buiten stuurt.

- eentje die een gemengt signaal naar buitenstuurt (50% wet 50% dry)

Ik kan niet zo snel iets bedenken hoe ik optie 1 kan maken, dus als iemand van jullie een ingeving heeft, graag.

Opzich kan ik wel leven met optie 2, als ik kijk hoe dat te maken is kom ik eigenlijk op iets "heel" simpels:

laten we zeggen 8 inputs.

Elke input eigen VOL, FX SEND en BAL potfaders ->

VOL = het volume van het kanaal (liefst wil ik t natuurlijk kunnen versterken, maar dat betekend denk ik dat elk kanaal zn eigen versterker moet hebben, niet?)

Hierna gaan alle kanalen zowiezo naar 1 output.

FX SEND = Spreekt voor zich lijkt me toch? De hoeveelheid signaal wat naar de FX UNIT gaat.

BAL = balance van het kanaal (alle kanalen zijn stereo) deze komt VOOR de output naar de FX, dus FX krijgt alleen L of alleen R of samen etc binnen. Eigenlijk moet deze niet BAL heten, maar FX/REVERB, denk namelijk dat ik linker kanaal laat binnen komen op FX gedeelte van mn M300 en rechterkanaal op REVERB gedeelte.

kabel terug van FX naar mixertje, dit signaal wordt gemengt met de output waar alle kanalen zowiezo dry doorheen gaan.

Klaar toch? of zie ik iets over t hoofd.

Schema-tje:

schema1.jpg

Een paar dingen snap ik niet helemaal uit jou verhaal:
- wat bedoel je precies met twee soorten send/return? Send is altijd een droog signaal, want het effect moet er nog overheen. En wat de return is (alleen wet of met dry) stel je in op de fx zelf.
- waarom de balans voor de send? het is toch veel makkelijker om het er na te doen?
- en, misschien wel het belangrijkste: wat is je vraag nou eigenlijk?

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Een paar dingen snap ik niet helemaal uit jou verhaal:
- wat bedoel je precies met twee soorten send/return? Send is altijd een droog signaal, want het effect moet er nog overheen. En wat de return is (alleen wet of met dry) stel je in op de fx zelf.

Wat ik hier bedoel is dat; de return komt samen met de originele sounds, dit gebeurd in het rack, maar er is dus geen optie dan om 100% wet te krijgen, snap?

HMMM, bedenk me net; als ik nou niet alle outputs meteen naar buiten laat gaan, maar alles via de kanalen, dan kan ik daar gewoon de FX send op 0% zetten (= geen FX) of 100% (is ook echt 100% wet) :D toch?

- waarom de balans voor de send? het is toch veel makkelijker om het er na te doen?

Ok beetje onduidelijk misschien :) de FX bak die eraan komt is de M300 van tc electronics, deze kan ik zo instellen dat alles van het linker kanaal naar het multiFX gedeelte gaat, en alles van het rechter kanaal naar het reverb gedeelte, vandaar.

- en, misschien wel het belangrijkste: wat is je vraag nou eigenlijk?

Of ik misschien nog iets over het hoofd zie en/of mensen wat tips hebben, wordt namelijk mn eerst DIY.

thanx alvast!

Origineel geplaatst door Vlex
Ok beetje onduidelijk misschien :) de FX bak die eraan komt is de M300 van tc electronics, deze kan ik zo instellen dat alles van het linker kanaal naar het multiFX gedeelte gaat, en alles van het rechter kanaal naar het reverb gedeelte, vandaar.
Kun je dan niet beter twee mono sends maken? Dan ben je veel flexibeler en kun je reverb en multi volledig onafhankelijk van elkaar afstellen.

Kun je dan niet beter twee mono sends maken? Dan ben je veel flexibeler en kun je reverb en multi volledig onafhankelijk van elkaar afstellen.

Hmm tja misschien, ik gebruik bijna alleen maar stereo vandaar, en dan ist dus meer een FX/Reverb keuze ipv balance. Als ik mono ga doen wordt ie meteen 2x zo groot, en t is voor mijn gebruik dus niet echt nodig. Misschien doe ik er anders iets van 2 mono bij, voor de rest stereo. (Mono voor mic, gitaar etc.)

Thanx for the input!

Origineel geplaatst door Vlex
HMMM, bedenk me net; als ik nou niet alle outputs meteen naar buiten laat gaan, maar alles via de kanalen, dan kan ik daar gewoon de FX send op 0% zetten (= geen FX) of 100% (is ook echt 100% wet) :D toch?

Bedenk me net... dat is best dom :P als ik FX send op 0% zet dan krijgt de FX bak dus niks binnen, wat op deze manier betekend dat er helemaal geen signaal terug komt en dus ook niet uit de mixer komt... 8o) toch maar op de oude manier, wat betekend max 50% wet, naja boeie, zo werk ik nu ook.

Kan iemand mij nog de voordelen en of nadelen vertellen als ik ipv 8 (als we uitgaan van 8 kanalen) versterkers erin toe, maar 1tje? en zal ik die dan VOOR dat alles naar de FX gestuurd wordt of ERNA?

Weer iets verder uitgedacht, ik wil 2 outputs maken; 1 main output, gewoon zoals instellingen staan op frontpanel etc. En 1 rec out, waarbij je bij elk kanaal los kan kiezen of ie door main of rec moet gaan. FX kan je dan kiezen of die door output main of rec moet gaan. Rec gaat naar mn pc, welke terug komt op een kanaal in het rack. Alles wat dus door rec gaat moet niet door main gaan, anders krijg je dubbel signaal.

Dan nog 2 headphone outs, waarbij je kan kiezen uit main of rec. Zijn beide copieen van de outputs.

het worden 8 stereo line inputs, en +/- 4 mic inputs, met ieder een eigen mic voor versterkertje.

T liefs wil ik daarachter nog 1 grote versterker, alleen probleem is dat als ik m voor de fx send doe, dan is of mn balance informatie per kanaal weg of ik moet t voor de balance knop doen, wat betekend dat ik er 12 nodig heb (1 per kanaal). 2e optie is dat ik de versterker op t laatst doe, dus na de fx return, maar dan heb ik er alsnog 2 nodig toch? (1 voor main out, 1 voor rec out)

Begint allemaal aardig complex te worden, dus als iemand tips heeft, graag!

nieuw schematje:

idea.gif

Beter lezen vlex... zie nu pas dat je t over mono SENDS hebt. idd wel slim, om voordat het signaal links en rechts gesplits wordt even de mergen zodat links en rechts t zelfde zijn (oftwel het geen wat naar de FX of Reverb gaat.

Thanx!

Back