Vlex
Wa zeggie baard?
He DiY'ers!
Ik ben opzoek naar een 1hu rack mixertje met FX send return. Nu vond ik zo'n behringerbakje, maar dat is niet helemaal wat ik zoek + t lijkt me leuk om er zelf 1 te maken, vandaar even een vraagje.
Er zijn 2 soorten FX send return voor zover ik weet:
- eentje die echt alleen het wet signaal naar buiten stuurt.
- eentje die een gemengt signaal naar buitenstuurt (50% wet 50% dry)
Ik kan niet zo snel iets bedenken hoe ik optie 1 kan maken, dus als iemand van jullie een ingeving heeft, graag.
Opzich kan ik wel leven met optie 2, als ik kijk hoe dat te maken is kom ik eigenlijk op iets "heel" simpels:
laten we zeggen 8 inputs.
Elke input eigen VOL, FX SEND en BAL potfaders ->
VOL = het volume van het kanaal (liefst wil ik t natuurlijk kunnen versterken, maar dat betekend denk ik dat elk kanaal zn eigen versterker moet hebben, niet?)
Hierna gaan alle kanalen zowiezo naar 1 output.
FX SEND = Spreekt voor zich lijkt me toch? De hoeveelheid signaal wat naar de FX UNIT gaat.
BAL = balance van het kanaal (alle kanalen zijn stereo) deze komt VOOR de output naar de FX, dus FX krijgt alleen L of alleen R of samen etc binnen. Eigenlijk moet deze niet BAL heten, maar FX/REVERB, denk namelijk dat ik linker kanaal laat binnen komen op FX gedeelte van mn M300 en rechterkanaal op REVERB gedeelte.
kabel terug van FX naar mixertje, dit signaal wordt gemengt met de output waar alle kanalen zowiezo dry doorheen gaan.
Klaar toch? of zie ik iets over t hoofd.
Schema-tje:
Ik ben opzoek naar een 1hu rack mixertje met FX send return. Nu vond ik zo'n behringerbakje, maar dat is niet helemaal wat ik zoek + t lijkt me leuk om er zelf 1 te maken, vandaar even een vraagje.
Er zijn 2 soorten FX send return voor zover ik weet:
- eentje die echt alleen het wet signaal naar buiten stuurt.
- eentje die een gemengt signaal naar buitenstuurt (50% wet 50% dry)
Ik kan niet zo snel iets bedenken hoe ik optie 1 kan maken, dus als iemand van jullie een ingeving heeft, graag.
Opzich kan ik wel leven met optie 2, als ik kijk hoe dat te maken is kom ik eigenlijk op iets "heel" simpels:
laten we zeggen 8 inputs.
Elke input eigen VOL, FX SEND en BAL potfaders ->
VOL = het volume van het kanaal (liefst wil ik t natuurlijk kunnen versterken, maar dat betekend denk ik dat elk kanaal zn eigen versterker moet hebben, niet?)
Hierna gaan alle kanalen zowiezo naar 1 output.
FX SEND = Spreekt voor zich lijkt me toch? De hoeveelheid signaal wat naar de FX UNIT gaat.
BAL = balance van het kanaal (alle kanalen zijn stereo) deze komt VOOR de output naar de FX, dus FX krijgt alleen L of alleen R of samen etc binnen. Eigenlijk moet deze niet BAL heten, maar FX/REVERB, denk namelijk dat ik linker kanaal laat binnen komen op FX gedeelte van mn M300 en rechterkanaal op REVERB gedeelte.
kabel terug van FX naar mixertje, dit signaal wordt gemengt met de output waar alle kanalen zowiezo dry doorheen gaan.
Klaar toch? of zie ik iets over t hoofd.
Schema-tje:
toch?
de FX bak die eraan komt is de M300 van tc electronics, deze kan ik zo instellen dat alles van het linker kanaal naar het multiFX gedeelte gaat, en alles van het rechter kanaal naar het reverb gedeelte, vandaar.
als ik FX send op 0% zet dan krijgt de FX bak dus niks binnen, wat op deze manier betekend dat er helemaal geen signaal terug komt en dus ook niet uit de mixer komt...
toch maar op de oude manier, wat betekend max 50% wet, naja boeie, zo werk ik nu ook.